stuur zit af en toe iets vast
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 13:00 #1428916
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Uitlijnen en rubbers
Ik lees dat je hem al hebt laten uitlijnen.
Kijk inderdaad eens de rubbers na, vooral die champignon/paddestoel-rubbers.
Ervaring leert dat die er nogal eens slecht aan toe zijn (net als bij mijn auto bij aanschaf)
Het is wat lastig om te zien of deze versleten zijn, ik zou ze gewoon sowieso vervangen want het zijn de kosten niet...( geloof 20,- ??)
Ik kwam er per toeval achter toen ik na een bandenwissel de bouten aan het aandraaien was, en zowaar mijn band een stuk naar achter trok bij het aantrekken van de bouten. Er was aardig wat kracht voor nodig om er beweging in te krijgen met een flinke sleutel op de bout, maar tijdens het rijden zullen de krachten nog een stuk groter zijn.
Als deze champignons (flink) versleten zijn dan krijgt je wiel wat speling/vrijheid om van voor naar achter te bewegen.
Tijdens het uitlijnen zetten ze alles goed, maar door de speling en de krachten die er op komen tijdens het rijden wordt dit weer teniet gedaan...
Wat eventueel ook aan de hand kan zijn is dat je banden al scheef afgesleten zijn.
Je hebt hem vervolgens laten uitlijnen, maar door de scheef afgesleten banden houd je een vreemd weggedrag. (speek uit ervaring)
Kijk (en meet) eens of je banden scheef afgesleten zijn. Dit kan je gelijk vertellen of ze verkeerd uitgelijnd staan/stonden.
Wissel eventueel je voor en achter banden om (als deze niet ook scheef afgesleten zijn) en kijk of het beter wordt....
Kijk inderdaad eens de rubbers na, vooral die champignon/paddestoel-rubbers.
Ervaring leert dat die er nogal eens slecht aan toe zijn (net als bij mijn auto bij aanschaf)
Het is wat lastig om te zien of deze versleten zijn, ik zou ze gewoon sowieso vervangen want het zijn de kosten niet...( geloof 20,- ??)
Ik kwam er per toeval achter toen ik na een bandenwissel de bouten aan het aandraaien was, en zowaar mijn band een stuk naar achter trok bij het aantrekken van de bouten. Er was aardig wat kracht voor nodig om er beweging in te krijgen met een flinke sleutel op de bout, maar tijdens het rijden zullen de krachten nog een stuk groter zijn.
Als deze champignons (flink) versleten zijn dan krijgt je wiel wat speling/vrijheid om van voor naar achter te bewegen.
Tijdens het uitlijnen zetten ze alles goed, maar door de speling en de krachten die er op komen tijdens het rijden wordt dit weer teniet gedaan...
Wat eventueel ook aan de hand kan zijn is dat je banden al scheef afgesleten zijn.
Je hebt hem vervolgens laten uitlijnen, maar door de scheef afgesleten banden houd je een vreemd weggedrag. (speek uit ervaring)
Kijk (en meet) eens of je banden scheef afgesleten zijn. Dit kan je gelijk vertellen of ze verkeerd uitgelijnd staan/stonden.
Wissel eventueel je voor en achter banden om (als deze niet ook scheef afgesleten zijn) en kijk of het beter wordt....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 13:15 #1428918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de uitleg. Mijn
bedankt voor de uitleg. Mijn banden zijn nieuw, en 3 maanden geleden had ik er winterbanden op die ook nieuw waren. Maar met beide banden hetzelfde gedrag. Ik ga die rubbers laten checken/vervangen.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 14:22 #1428921
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kun je ook prima zelf!
Kun je ook prima zelf!
Kijk eens op volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/21541
Hier staan wat extra handelingen bij vermeld ivm vervangen van meerdere rubbbers.
Het is niet veel meer dan boutjes en moertjes losdraaien zonder ingewikkelde handelingen....
Kijk eens op volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/21541
Hier staan wat extra handelingen bij vermeld ivm vervangen van meerdere rubbbers.
Het is niet veel meer dan boutjes en moertjes losdraaien zonder ingewikkelde handelingen....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2016 12:10 #1428945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurkolom met kruisstukken
stuurkolom met kruisstukken en het al dan niet loszitten van bouten nagekeken?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2016 10:33 #1429028
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Paddestoelrubbers zijn in
Paddestoelrubbers zijn in theorie niet moeilijk te vervangen, maar in de praktijk blijkt meestal dat er grote restanten vastgebakken zitten aan de draagarm. Zonder fors gereedschap lukt het dan niet of nauwelijks om de draagarmen voldoende schoon te krijgen voor de nieuwe rubbers. Bij Nordicar is de naaldenbikhamer op de draagarmen van Rooie Sien gezet: als je het thuis wilt doen zou ik een set extra draagarmen voorbereiden en wisselen.
En doe jezelf een lol, en koop geen originele rbbers van twee tientjes, maar een setje PU rubbers van 70 euro. Dan hoeft het voorlopig niet weer, en koeken ze ook niet opnieuw vast.
En doe jezelf een lol, en koop geen originele rbbers van twee tientjes, maar een setje PU rubbers van 70 euro. Dan hoeft het voorlopig niet weer, en koeken ze ook niet opnieuw vast.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 10:21 #1429057
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic PU is stukken beter inderdaad
Heb ook die PU rubbers er in gezet (1 setje voor 1 kant = 25,- bij estate services)
Die aangekoekte rubber had ik ook, maar viel mee om weg te krijgen...
Grote stukken met schroevendraaier afgestoken, en toen met een staalborsteltje voor in de boormachine de restjes er uit gekregen.
Die aangekoekte rubber had ik ook, maar viel mee om weg te krijgen...
Grote stukken met schroevendraaier afgestoken, en toen met een staalborsteltje voor in de boormachine de restjes er uit gekregen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2016 20:42 #1429099
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij European Tuning in
Bij European Tuning in Moergestel betaal je € 23,- per set (= 2 kanten). Fabrikant is IPD.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2016 01:02 #1429224
door Jurriaan Nijkerk
Heb je de stuurspeling gecontroleerd met de motor uit? En is de olie van de stuurbekrachtiging nog op peil?
In beide gevallen niet meer mee rijden. Tenzij je jezelf om een boom gevouwen wilt tegenkomen. Of in een ravijn...
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nou...
Heb je de stuurspeling gecontroleerd met de motor uit? En is de olie van de stuurbekrachtiging nog op peil?
In beide gevallen niet meer mee rijden. Tenzij je jezelf om een boom gevouwen wilt tegenkomen. Of in een ravijn...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2016 11:31 #1429229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vastzittende stuur heb ik ook
Vastzittende stuur heb ik ook en ik weet waar het vandaan komt.
Maar eerst het zweverig gevoel. Ook mijn "champignons" waren kapot. Dat merk je direct als je de remmen loslaat na een rem actie. Dan springen de wielen weer naar voren. Heb beide rubbers van beide triangels en de stuurkogels vervangen. Omdat ik het zaakje er toch onderuit had, heb ik maar meteen de schokdempers (Monroe), kogellagers (Monroe) en bovenste veerschotel (Volvo) vervangen. En uiteraard de auto vierkant uitgelijnd. De ophanging en het sturen werden er mooi strak van.
Nu het vastzittende stuur.
Had ik al in mindere mate voordat ik aan mijn voorwiel ophanging ging sleutelen.
Maar werd erna direct een stuk erger (dramatisch is een te groot woord).
HET PROBLEEM ligt in het feit dat de bovenste (meedraaiende) veerschotel, dat in rubber ingepakt is, wrijft tegen de vaste schotel. De klung komt van de veer die met een klap terugspringt. Niet leuk voor de veer die anders belast wordt dan bedoeld. Ik herinner me een oud-collega die een gebroken voorveer kreeg met zijn 740.
Al met al een minder goed ontwerp van Volvo.
Na de vakantie ga ik het zaakje weer uit elkaar halen en het rubber van de veerschotels (deels) verwijderen. Waterdicht is het daarboven toch al niet. Zonodig zal ik een gaatje boren dat water weer weg kan en het lager niet gaat verzuipen.
Ik ben (bijna) absoluut zeker dat dit het probleem gaat oplossen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Francis van der Linden
Maar eerst het zweverig gevoel. Ook mijn "champignons" waren kapot. Dat merk je direct als je de remmen loslaat na een rem actie. Dan springen de wielen weer naar voren. Heb beide rubbers van beide triangels en de stuurkogels vervangen. Omdat ik het zaakje er toch onderuit had, heb ik maar meteen de schokdempers (Monroe), kogellagers (Monroe) en bovenste veerschotel (Volvo) vervangen. En uiteraard de auto vierkant uitgelijnd. De ophanging en het sturen werden er mooi strak van.
Nu het vastzittende stuur.
Had ik al in mindere mate voordat ik aan mijn voorwiel ophanging ging sleutelen.
Maar werd erna direct een stuk erger (dramatisch is een te groot woord).
HET PROBLEEM ligt in het feit dat de bovenste (meedraaiende) veerschotel, dat in rubber ingepakt is, wrijft tegen de vaste schotel. De klung komt van de veer die met een klap terugspringt. Niet leuk voor de veer die anders belast wordt dan bedoeld. Ik herinner me een oud-collega die een gebroken voorveer kreeg met zijn 740.
Al met al een minder goed ontwerp van Volvo.
Na de vakantie ga ik het zaakje weer uit elkaar halen en het rubber van de veerschotels (deels) verwijderen. Waterdicht is het daarboven toch al niet. Zonodig zal ik een gaatje boren dat water weer weg kan en het lager niet gaat verzuipen.
Ik ben (bijna) absoluut zeker dat dit het probleem gaat oplossen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Francis van der Linden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2016 11:42 #1429230
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja.....
Oh ja, ook de rubbers van de stabilisatorstang en de verbindingsstukken tussen stabilisatorstang en schokdemper vervangen.
Als je alles ineens doet dan kost het relatief weinig meer om het goed te doen.
Trouwens is de bovenste bout van de schokdempers vervangen met een verstelbare bout van Monroe. Daarmee kun je bij het uitlijnen mooi de KPI en dus het camber afstellen en exact aan elkaar gelijk maken.
Als je alles ineens doet dan kost het relatief weinig meer om het goed te doen.
Trouwens is de bovenste bout van de schokdempers vervangen met een verstelbare bout van Monroe. Daarmee kun je bij het uitlijnen mooi de KPI en dus het camber afstellen en exact aan elkaar gelijk maken.
Moderators: Jerry Stam