Trillen en bonken bij koude motor vanaf 80 km/u (780 B280F)
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2016 18:27 #1429730
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic oude rot
Terug van vakantie: een oude rot in het vak (althans: dat beweerde zijn garage) heeft intussen de kruiskoppeling van de cardan en de linker motorsteun vervangen.
Daar lag het dus niet aan...
Het komt vooral voor bij snelheidsveranderingen (optrekken, afremmen etc.), alsof er iets kan lossen waardoor er ruimte komt om als een wilde te beginnen schudden.
Ik neem de aanwijzingen mee naar een volgende poging. Mocht er iemand nog een andere oorzaak kunnen bedenken (of uitsluiten): heel graag.
Wordt vervolgd.
groeten, marco.
Daar lag het dus niet aan...
Het komt vooral voor bij snelheidsveranderingen (optrekken, afremmen etc.), alsof er iets kan lossen waardoor er ruimte komt om als een wilde te beginnen schudden.
Ik neem de aanwijzingen mee naar een volgende poging. Mocht er iemand nog een andere oorzaak kunnen bedenken (of uitsluiten): heel graag.
Wordt vervolgd.
groeten, marco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2016 16:56 #1430103
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic nog ééntje dan:
Ik probeer het nog één keer voor de geoefende puzzelaar:
zou het een door warmte "aanlopende" remklauw waarvan de blokken intussen zodanig versleten zijn dat hij staal op staal remt bij een licht golvende schijf de boosdoener kunnen zijn? Die dan bij wat hogere snelheid en oplopende temperatuur nog vaster komt staan en het schudden veroorzaakt? De klauw ziet er zwart en veel te heet geworden uit.
het blijft een raadsel wat de veroorzaker van deze (intussen) irritatie en kosten is.
groeten, marco.
zou het een door warmte "aanlopende" remklauw waarvan de blokken intussen zodanig versleten zijn dat hij staal op staal remt bij een licht golvende schijf de boosdoener kunnen zijn? Die dan bij wat hogere snelheid en oplopende temperatuur nog vaster komt staan en het schudden veroorzaakt? De klauw ziet er zwart en veel te heet geworden uit.
het blijft een raadsel wat de veroorzaker van deze (intussen) irritatie en kosten is.
groeten, marco.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2016 01:16 #1430113
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Klauw
Hallo Marco
Als de klauw er zwart uitzien en je het idee hebt dat ie veel te warm is geworden, dan loopt je rem waarschijnlijk aan. Heb ik ook gehad, aan twee kanten. De hele auto trilt aan de voorkant. Kan aan de klauw liggen, maar ook aan de remslang. Een nieuwe remslang kost nog geen twee tientjes. Ik zou remklauw en remslang vervangen. En uiteraard de remblokken. Want als die te warm worden, remmen ze daarna niet goed meer.
BTW als de irritatie en de kosten te hoog oplopen, laat er dan eens vakman naar kijken.
groetjes
Mathy
Als de klauw er zwart uitzien en je het idee hebt dat ie veel te warm is geworden, dan loopt je rem waarschijnlijk aan. Heb ik ook gehad, aan twee kanten. De hele auto trilt aan de voorkant. Kan aan de klauw liggen, maar ook aan de remslang. Een nieuwe remslang kost nog geen twee tientjes. Ik zou remklauw en remslang vervangen. En uiteraard de remblokken. Want als die te warm worden, remmen ze daarna niet goed meer.
BTW als de irritatie en de kosten te hoog oplopen, laat er dan eens vakman naar kijken.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 10:19 #1430146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorsteun ?
Heb begin jaren 80 een bonkende auto gehad in het Midden-Oosten.
Toyota Corolla laatste model met achterwiel aandrijving.
Bleek dat een van de motorsteunen te slap was waardoor de stalen delen onder bepaalde omstandigheden tegen elkaar kwamen met een flinke bonk tot gevolg.
Misschien heb je hier iets aan.
Toyota Corolla laatste model met achterwiel aandrijving.
Bleek dat een van de motorsteunen te slap was waardoor de stalen delen onder bepaalde omstandigheden tegen elkaar kwamen met een flinke bonk tot gevolg.
Misschien heb je hier iets aan.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2016 21:28 #1430244
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic vakman
Dag Mathy,
dank! Ik heb het idee dat het die klauw nog wel eens zou kunnen zijn, dank voor jouw bevestiging.
En die vakman: tja. Die is ermee bezig. Niet echt vakkundig, maar toch bezig. Zal hem ook vragen naar de remslang te kijken.
groeten, marco.
dank! Ik heb het idee dat het die klauw nog wel eens zou kunnen zijn, dank voor jouw bevestiging.
En die vakman: tja. Die is ermee bezig. Niet echt vakkundig, maar toch bezig. Zal hem ook vragen naar de remslang te kijken.
groeten, marco.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2016 22:33 #1430859
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic opgelost
Dag allen,
het was uiteindelijk inderdaad de remklauw rechtsachter, met volledig en asymmetrisch afgesleten blokken.
Vervangen, het remt weer, het remt niet schokkerig meer en het trilt niet meer. Opgelost.
groeten, marco
het was uiteindelijk inderdaad de remklauw rechtsachter, met volledig en asymmetrisch afgesleten blokken.
Vervangen, het remt weer, het remt niet schokkerig meer en het trilt niet meer. Opgelost.
groeten, marco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2016 07:05 #1430869
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re: opgelost
Hoi Marco,
Mooi dat het opgelost is.
Je 780 blijft dus weer op weg
Mooi dat het opgelost is.
Je 780 blijft dus weer op weg
Moderators: Jerry Stam