Trillen en bonken bij koude motor vanaf 80 km/u (780 B280F)
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2016 20:28 #1105497
door Marco Arts
Trillen en bonken bij koude motor vanaf 80 km/u (780 B280F) is gemaakt door Marco Arts
Beste medeforummers,
De 780 (de hele auto eigenlijk) trilt en schudt/bonkt tegenwoordig bij koude motor boven de 80 km/u zo erg dat achterruit, de vullingen in mijn kiezen en het zonnedakje op en neer schudden (het laatste rammelt zelfs). Het voelt dan eigenlijk een beetje onverantwoord om er mee door te rijden.
Veel vermogen lijkt hij niet te hebben, maar het klinkt/voelt niet alsof het van het blok komt. Eerder aandrijving? Na een kilometer of 5 is wordt het langzaam minder, na 10 kilometer is het volledig verdwenen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik lees op het forum iets over aandrijving of versleten achteras? Maar, het vreemde is dat het verdwijnt als de auto wat is warmgereden. Voor "slapende banden" (alhoewel ik het verschijnsel nooit heb mogen meemaken) is het schudden echt wel hevig, alsof er iemand aan de auto staat te duwen/trekken.
Iemand?
groeten,
marco.
De 780 (de hele auto eigenlijk) trilt en schudt/bonkt tegenwoordig bij koude motor boven de 80 km/u zo erg dat achterruit, de vullingen in mijn kiezen en het zonnedakje op en neer schudden (het laatste rammelt zelfs). Het voelt dan eigenlijk een beetje onverantwoord om er mee door te rijden.
Veel vermogen lijkt hij niet te hebben, maar het klinkt/voelt niet alsof het van het blok komt. Eerder aandrijving? Na een kilometer of 5 is wordt het langzaam minder, na 10 kilometer is het volledig verdwenen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik lees op het forum iets over aandrijving of versleten achteras? Maar, het vreemde is dat het verdwijnt als de auto wat is warmgereden. Voor "slapende banden" (alhoewel ik het verschijnsel nooit heb mogen meemaken) is het schudden echt wel hevig, alsof er iemand aan de auto staat te duwen/trekken.
Iemand?
groeten,
marco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2016 22:04 #1428729
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Slapende banden zorgen voor
Slapende banden zorgen voor een licht trillen (afhankelijk van hoe vierkant ze zijn). De verschijnselen die je beschrijft kan ik niet duide. Alleen zou ik er niet meer mee rijden totdat je weet wat er aan de hand is.
Ik zou een check doen bij een garage, zo dicht mogelijk in de buurt.
Worden de wielen warm? Dan heb je een vastzittende rem (denk het niet).
Ik zou een check doen bij een garage, zo dicht mogelijk in de buurt.
Worden de wielen warm? Dan heb je een vastzittende rem (denk het niet).
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-06-2016 11:37 #1428732
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Stationair
Gebeurd het trillen/bonken, of hoe je het ook wilt omschrijven, ook als je stil staat en nog koude motor hebt?
Misschien niet goed voelbaar bij stationair, maar wat gebeurd er als je toeren begint te maken stilstaand in zijn vrij?
Dit kan je in ieder geval een aanwijzing geven in welke richting te zoeken...aandrijving of motor
Misschien niet goed voelbaar bij stationair, maar wat gebeurd er als je toeren begint te maken stilstaand in zijn vrij?
Dit kan je in ieder geval een aanwijzing geven in welke richting te zoeken...aandrijving of motor
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2016 12:39 #1428734
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Precies
Weinig vermogen en bonken zou er ook op kunnen duiden dat niet alle cylinders meedoen.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 00:46 #1428747
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic alleen bij >80 km/u
Nee, stationair lopend komt het niet voor, pas bij relatief koude motor (na een minuut of 5-10) de stad uit op de snelweg te rijden. In de stad bij (iets) hogere toeren loopt hij ook goed. Zal eens testen als ik in z'n vrij wat meer toeren maak.
Ik dacht ook even aan niet op alle cilinders lopen, maar dat gevoel/geluid ken ik (tenminste, als 1 van de 6 niet mee doet), en dit is wel een keer of 5 zo hevig (alsof je over 5 cm diepe ribbels rijdt met 100 km/u, alles trilt en schudt).
groeten, marco.
Ik dacht ook even aan niet op alle cilinders lopen, maar dat gevoel/geluid ken ik (tenminste, als 1 van de 6 niet mee doet), en dit is wel een keer of 5 zo hevig (alsof je over 5 cm diepe ribbels rijdt met 100 km/u, alles trilt en schudt).
groeten, marco.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 10:39 #1428756
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doet dit zich voor in alle
doet dit zich voor in alle versnellingen?
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 11:32 #1428764
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic in 3 en 4(overdrive)
Het doet zich voor in de hoogste 2: 3e en 4e (overdrive) (versnellingsbak is AW71). Koude motor/aandrijving (of: relatief), bij versnellen van 70-80 km/u naar 100-120 km/u (sneller waag ik niet).
groeten, marco.
groeten, marco.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 12:37 #1428767
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic wiellagers?
Zouden het wiellagers kunnen zijn? Het begint intussen steeds sneller (vanaf ca. 50 km/u).
Het vreemde is dat het na een aantal km verdwenen is.
groeten, marco.
Het vreemde is dat het na een aantal km verdwenen is.
groeten, marco.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 13:19 #1428770
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Band
Bult op één van je banden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 13:57 #1428774
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdeler
Hoi Marco,
Kijk ook eens naar de verdeler. Olie lekkage bij de keerring zorgt ook wel eens voor zulke problemen.
Groet
Kijk ook eens naar de verdeler. Olie lekkage bij de keerring zorgt ook wel eens voor zulke problemen.
Groet
Moderators: Jerry Stam