probleem met koppeling en 3e versnelling volvo 960
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
@ TS als de 3e versnelling alleen slecht doet is het zoals boven geoppert waarschijnlijk de synchro-mes van de 3e versnelling slecht.
Nadeel is wel dat er geen spareparts leverbaar zijn (zover het mij nu bekend is)
Indien je de bak gaat uitwisselen gooi de oude bak daarom dan ook niet weg.
Zelfs defect zijn er liefhebbers voor.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
asatter schreef : Nadeel is wel dat er geen spareparts leverbaar zijn (zover het mij nu bekend is)
Er zijn firma's (ook in NL) die namaken wat je ze in de handen drukt. En uiteraard is zo'n synchromeshring een interessant artikel om in het VKO op de plank te leggen.
groetjes
Mathy
- noppen20
- Senior lid
-
Maar die verklaard niet waarom de koppeling soms blijf hangen/plakken.
Op TB staat dus ook dat dit probleem kan resulteren in geluid bij 3e versnelling.
Staat niet bij vermeld of je dan in alle versnellingen herrie krijgt, maar 3e staat specifiek vermeld.
Eerst maar de olie is vervangen/spoelen kijken of dit is uitmaakt, misschien leuk sleuteldag klusje
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Overigens zou ik graag de Volvo-modelwijziging zien waarin die "stop-ring" modificatie staat. helaas heb ik van die generatie geen jaarboeken emt de technische verschillen: ik kende alleen de gewijzigde overbrengingsverhoudingen van 1 en 2 bij de tweede serie M90.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de olie inmiddels ververst, maar dit heeft geen effect gehad op beide problemen.
Mijn volgende stap is maar eens de hulpkoppelingscylinder te vervangen. Er is echter geen zichtbare lekkage o.i.d. te zien aan de cylinder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In gesynchroniseerde versnellingsbakken, zijn alle tandwielen op de (meestal) secundaire as gefixeerd of maken er zelfs deel van. Alle tandwielen op de (meestal) primaire as zijn op de as gefixeerd alleen in de lengterichting van de as. Zij kunnen vrij roteren op die as. Alle primaire en secundaire tandwielen staan altijd met elkaar in aangrijping.
Het doel van de synchromesh is om één van de primaire tandwielen vast te verbinden met de as waar zij anders om kunnen draaien. En zodoende is één versnelling ingeschakeld.
De synchromesh moet dan wel kunnen schuiven op die as en wel op splines.
De werking van de synchromesh is als volgt:
1) door de pook te verplaatsen richting versnelling, schuift de gehele synchromesh richting tandwiel.
2) eerst komt er een bronzen ring van de synchromesh in contact met een conus op het tandwiel. Door de wrijving tussen beiden, versnelt of vertraagt de as waarop de synchromesh op gemonteerd is.
3) wanneer bronzen ring en tandwiel dezelfde snelheid hebben, kan de buitenste ring van de synchromesh, door de pookactie, doorschuiven richting tandwiel.
4) de inwendige vertanding in de binnenste ring van de synchromesh schuift dan over de kleine tanden aan de zijkant van het tandwiel (alle tanden maken contact en dus kunnen deze tanden vrij klein zijn.
5) je kunt de koppeling loslaten en hiermee de motor weer in verbinding brengen met de versnellingsbak.
Ik hoop dat, met deze uitleg, duidelijk is dat met de pook niet met een ruk in de versnelling met leggen. De synchromesh heeft "tijd nodig" om zijn werk te doen.
Rustig tegenaan leggen en de versnelling valt er zowat vanzelf in.
Engelse bakken moest je vroeger (Land Rover) zeker niet bruuskeren en dan gingen ze een levenlang mee. Zo niet, dan bleef je aan de gang met synchromeshen repareren.
Bij Japanse versnellingsbakken viel het direct op dat de synchromeshen relatief heel snel hun werk deden. Je merkte ze amper.
Bij een nieuwe versnellingsbak, moeten de synchromeshen op de conussen inlopen. Als een versnelling moeilijk doet, dan helpt het vaak om vanuit kruissnelheid, terug te schakelen met gepaste kracht (niet bruut maar wel duidelijk laten zien wie de baas is) Als ie teruggeschakeld is, DE KOPPELING NIET LOSLATEN, maar gelijk weer naar de hoogste versnelling en de weg vervolgen.
Deze procedure niet te vaak doen. Als er na een keer of vijf geen verbetering optreedt, dan zo laten. Op den duur zal het schakelen toch verbeteren.
Een heel goede uitleg over synchromeshen:
www.quora.com/What-is-a-synchromesh-gear...onstant-mesh-gearbox
Plaatje van een ongesynchroniseerde bak:
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Nieuwe olie heeft dit voor 95% opgelost.
Is een m90-2 van 97. Ik schakel nu eerst van 5 terug naar 4 en dan naar 3. Geen enkel probleem meer.
M47 leeft bij mij niet langer dan een paar maanden. Die gaan snel kapot met veel hoge snelheid. Aangezien onze auto's veel in Duitsland rijden.
Ook toen ze nieuw waren hadden ze dit probleem al. Kan me diverse keren herinneren dat mn stiefvader zijn 740 en 940 weer versnellingsbak in puin Had.
De beste man heeft wel 100 auto's gehad en alleen 2 volvo's (met m47) kapot gehad.
De 740GLT Had een m46. Die heeft nooit een probleem gehad.
Maar de m90 Is echt een mega vooruitgang.
Wanneer koppeling slecht wordt of het vliegwiel dan zou ik er niet te lang meer mee blijven rijden. Voor ons hier Is het niet in te schatten hoe slecht ie Is.
Dual mass kan je gerust vervangen door dogdish. Of een ander vliegwiel.
Wel Ff goed uitzoeken wat je nodig hebt met conversie naar dogdish.
En wat je moet wijzigen en waar op te Letten.
Okapi, mooie uitleg...
Grtz Daniel
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-