probleem met koppeling en 3e versnelling volvo 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2016 20:52 #1105206
door V700 register
probleem met koppeling en 3e versnelling volvo 960 is gemaakt door V700 register
Sinds vandaag heeft mijn Volvo kuren met de koppeling.
Deze blijft zo af en toe hangen als ik deze ingetrapt hebt.
Echter ook wanneer ik naar de 3e versnelling ga, dan hoor je ook de tandwielen.
Wat kan het probleem zijn?
Ik heb al iets gelezen van de hydriliekolie te vervangen, wat voor de 940 de oplossing zou zijn.
Betreft Volvo 960 2.5 uit 1995
Deze blijft zo af en toe hangen als ik deze ingetrapt hebt.
Echter ook wanneer ik naar de 3e versnelling ga, dan hoor je ook de tandwielen.
Wat kan het probleem zijn?
Ik heb al iets gelezen van de hydriliekolie te vervangen, wat voor de 940 de oplossing zou zijn.
Betreft Volvo 960 2.5 uit 1995
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2016 08:21 #1427195
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarschijnlijk zijn het twee
Waarschijnlijk zijn het twee afzonderlijke problemen. De koppeling zou oude olie (remolie denk ik, geen hydrauliekolie) kunnen hebben, of de slave is aan het overlijden.
De problemen met de derde versnelling zijn typerend voor het beginnend overlijden van het dual mass vliegwiel. Bij voorzichtig schakelen en zorgvuldig ontkoppelen kan je daar nog lang mee doorrijden, maar uiteindelijk komt deze dure reparatie er een keer aan.
De problemen met de derde versnelling zijn typerend voor het beginnend overlijden van het dual mass vliegwiel. Bij voorzichtig schakelen en zorgvuldig ontkoppelen kan je daar nog lang mee doorrijden, maar uiteindelijk komt deze dure reparatie er een keer aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2016 22:32 #1427213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank voor je
Hartelijk dank voor je antwoord. Je zegt dat ik er nog wel lang mee kan rijden, maar dat durf ik niet aan. Het geeft bij het schakelen echt zo'n geluid dat twee tandwielen elkaar raken. Zoiets als schakelen zonder koppeling.
Het begon op het moment dat de koppeling bleef hangen.
Maar de koppelingsplaten zijn nog niet zolang geleden vervangen... Zullen ze dan geen nieuwe dual mass vliegwiel hebben geplaatst?
Het begon op het moment dat de koppeling bleef hangen.
Maar de koppelingsplaten zijn nog niet zolang geleden vervangen... Zullen ze dan geen nieuwe dual mass vliegwiel hebben geplaatst?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2016 23:42 #1427230
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo postzegellikker
De tandwielen staan continu met elkaar in verbinding. Wat je hoort is het ratelen van de spieën in de synchromeshkoppeling (die de tandwielen met de as waarom ze draaien verbindt).
groetjes
Mathy
De tandwielen staan continu met elkaar in verbinding. Wat je hoort is het ratelen van de spieën in de synchromeshkoppeling (die de tandwielen met de as waarom ze draaien verbindt).
groetjes
Mathy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2016 10:41 #1427234
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerst het hydrauliek-probleem
Eerst het hydrauliek-probleem repareren, daarna kijken hoe het DMM zich dan gedraagt. Zonder goede koppeling is het sowieso niet te beoordelen, en er moet toch niet hetzelfde spul voor los.
Koppelingsplaten zijn aanzienlijk goedkoper dan een DMM, dus het is niet ongewoon als die als enige worden gedaan. Dat gaat ook inderdaad weleens goed: de levensduur van een DMM is niet direct gelijk aan die van de platen.
Koppelingsplaten zijn aanzienlijk goedkoper dan een DMM, dus het is niet ongewoon als die als enige worden gedaan. Dat gaat ook inderdaad weleens goed: de levensduur van een DMM is niet direct gelijk aan die van de platen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2016 10:42 #1427235
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik hoop wel voor je, dat het
Ik hoop wel voor je, dat het DMM niet is uitgewisseld voor een single-mass, want daar is de hele bak niet op berekend... Goedkoop is duurkoop in dit geval.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2016 11:03 #1427237
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DMF
Een normaal vliegwiel is één klomp ijzer waar de koppelingsplaat op aangrijpt. In de koppelingsplaat zitten dan kleine veertjes waardoor de plaat een klein stukje kan verdraaien om zijn as. Deze veertjes vangen schokken in de aandrijflijn op.
Een Dual Mass Flywheel (DMF) bestaat uit twee delen. Een vast deel is verbonden met de krukas en los deel dat rond kan draaien. Hier grijpt de koppelingsplaat op aan. Het losse deel is met veren verbonden aan het vaste deel en daarom zijn de veertjes in de koppelingsplaat niet meer nodig. Omdat de veren van de DMF veel langer kunnen zijn, kan de losse deel met koppelingsplaat veel verder verdraaien dan een ouderwetse koppelingsplaat. Een DMF kan daarom veel grotere schokken opvangen.
Vanwege de kosten wordt een DMF normaalgesproken niet vervangen bij het vervangen van koppelingsplaten en dat hoeft ook niet (die van mij gaat al 560K mee). Een defecte DMF gaat rammelen, vooral bij afzetten van de motor. Eerlijk gezegd zie ik zo even geen verband met de derde versnelling, maar ik ben geen expert.
Blijft het koppelingspedaal hangen bij een hete motor en filerijden? Dan zou ik denken aan een dampbel in het hydraulische circuit door kookpuntsverlaging van verouderde remolie in de leiding tussen hoofd- en slavecilinder.
Een Dual Mass Flywheel (DMF) bestaat uit twee delen. Een vast deel is verbonden met de krukas en los deel dat rond kan draaien. Hier grijpt de koppelingsplaat op aan. Het losse deel is met veren verbonden aan het vaste deel en daarom zijn de veertjes in de koppelingsplaat niet meer nodig. Omdat de veren van de DMF veel langer kunnen zijn, kan de losse deel met koppelingsplaat veel verder verdraaien dan een ouderwetse koppelingsplaat. Een DMF kan daarom veel grotere schokken opvangen.
Vanwege de kosten wordt een DMF normaalgesproken niet vervangen bij het vervangen van koppelingsplaten en dat hoeft ook niet (die van mij gaat al 560K mee). Een defecte DMF gaat rammelen, vooral bij afzetten van de motor. Eerlijk gezegd zie ik zo even geen verband met de derde versnelling, maar ik ben geen expert.
Blijft het koppelingspedaal hangen bij een hete motor en filerijden? Dan zou ik denken aan een dampbel in het hydraulische circuit door kookpuntsverlaging van verouderde remolie in de leiding tussen hoofd- en slavecilinder.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-04-2016 11:56 #1427238
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb ooit ook eens
Ik heb ooit ook eens problemen met de koppeling gehad, en toen veel over gelezen.
Er staat een uitgebreid artikel op TurboBricks:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
De 3e versnelling is blijkbaar een zwak punt bij de vroege M90 versnellingsbakken.
Wat ik zo begrijp uit je verhaal is dat je koppeling niet helemaal ontkoppeld. Bovengenoemd artikel noemt dit tevens ook als oorzaak voor geluid bij 3e versnelling.
Mogelijke oorzaken voor een plakkende koppeling:
-Lekke of kapotte master of slave-cilinder - door een lek kan er niet genoeg druk opgebouwd worden.
-Lucht in de leiding - in tegenstelling tot de olie is lucht samendrukbaar. Er kan onvoldoende druk opgebouwd worden doordat de lucht samengedrukt wordt. Een dampbel heeft het zelfde effect. Vocht/water in de olie gaat verdampen als het warm wordt..
-Ik zou dan ook eerst eens beginnen met nieuw olie der in om zeker te zijn dat alle lucht er uit is, dit is het goedkoopst en makkelijkst om te doen.
-De DMF oorzaak zoals hierboven genoemd kan ik niet zo snel plaatsen icm met alleen problemen bij 3e versnelling.
-De 3e versnelling is nogal gevoelig, en waar het vaak fout gaat is een versleten/kapotte synchromesh/ring. Die zorgt ervoor dat de tanden netjes tegenover elkaar komen te staan. Wat ik zo lees is dat deze nogal snel slijten bij de 3e versnelling, waardoor je tanden niet lekker uitlijnen, en je dus tandengeknars gaat horen. Ik zie hier de relatie met een plakkende koppeling niet, dus verwacht hier geen problemen.
Wat Mathy zegt begrijp ik niet helemaal, ik heb de versnellingsbak van mijn auto nog niet open gehad, maar lijkt me dat de tandwielen met "splines" vast zitten, en niet met spietjes. Spietjes kunnen inderdaad gaan rammelen want ze liggen er "los" in. Splines daarentegen niet.
Just my two cents...
Er staat een uitgebreid artikel op TurboBricks:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
De 3e versnelling is blijkbaar een zwak punt bij de vroege M90 versnellingsbakken.
Wat ik zo begrijp uit je verhaal is dat je koppeling niet helemaal ontkoppeld. Bovengenoemd artikel noemt dit tevens ook als oorzaak voor geluid bij 3e versnelling.
Mogelijke oorzaken voor een plakkende koppeling:
-Lekke of kapotte master of slave-cilinder - door een lek kan er niet genoeg druk opgebouwd worden.
-Lucht in de leiding - in tegenstelling tot de olie is lucht samendrukbaar. Er kan onvoldoende druk opgebouwd worden doordat de lucht samengedrukt wordt. Een dampbel heeft het zelfde effect. Vocht/water in de olie gaat verdampen als het warm wordt..
-Ik zou dan ook eerst eens beginnen met nieuw olie der in om zeker te zijn dat alle lucht er uit is, dit is het goedkoopst en makkelijkst om te doen.
-De DMF oorzaak zoals hierboven genoemd kan ik niet zo snel plaatsen icm met alleen problemen bij 3e versnelling.
-De 3e versnelling is nogal gevoelig, en waar het vaak fout gaat is een versleten/kapotte synchromesh/ring. Die zorgt ervoor dat de tanden netjes tegenover elkaar komen te staan. Wat ik zo lees is dat deze nogal snel slijten bij de 3e versnelling, waardoor je tanden niet lekker uitlijnen, en je dus tandengeknars gaat horen. Ik zie hier de relatie met een plakkende koppeling niet, dus verwacht hier geen problemen.
Wat Mathy zegt begrijp ik niet helemaal, ik heb de versnellingsbak van mijn auto nog niet open gehad, maar lijkt me dat de tandwielen met "splines" vast zitten, en niet met spietjes. Spietjes kunnen inderdaad gaan rammelen want ze liggen er "los" in. Splines daarentegen niet.
Just my two cents...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2016 01:01 #1427254
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Splines
Hallo noppen20
Ik kan zo gauw geen video vinden waarin de spieën te zien zijn, maar het is niet zo, dat tandwielen schuiven over splines.
groetjes
Mathy
Ik kan zo gauw geen video vinden waarin de spieën te zien zijn, maar het is niet zo, dat tandwielen schuiven over splines.
groetjes
Mathy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2016 17:33 #1427269
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 3e versnelling is
=> Als dat zo is, dan dus bij alle M90 bakken. De enige wijzigingen bij de vroege en late bakken zitten bij mijn weten in de eerste en tweede versnelling, niet bij de derde.
Naast het matige schakelen is dat dan ook de reden dat ik aan een M46 of M47 de voorkeur geef.
=> Als dat zo is, dan dus bij alle M90 bakken. De enige wijzigingen bij de vroege en late bakken zitten bij mijn weten in de eerste en tweede versnelling, niet bij de derde.
Naast het matige schakelen is dat dan ook de reden dat ik aan een M46 of M47 de voorkeur geef.
Moderators: Jerry Stam