Advies LPG voor een 945 2.3 Lpt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2015 12:40 #1421195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus als Nederlanders met 80%
dus als Nederlanders met 80% mag je wel? En de buitenlander in NL mag dan niet?

En om welke eisen gaat het dan precies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2015 12:58 #1421197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook in NL niet
Ook in Nederland zijn er parkeergarages waar je niet in mag met LPG

Ik weet er minstens een in Den Haag

Het heeft vooral te maken met de bouweisen van de garage (verluchting, ook voor diesel en benzine trouwens, brandveiligheid, aanwezigheid van gasdetectoren )
zie ook dit artikel.
brandveilig.be/wp-content/dossier-wagens...e-parkeergarages.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2015 13:59 #1421199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik noem maar wat hoor, met die begrenzer. Waar die wel/niet in het buitenland toegepast wordt weet ik ook niet precies.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2015 14:02 #1421200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG is ook taboe in Zweden
Ik verbaas mij al jaren waren ik niet of nauwelijks LPG kan tanken in Zweden.
Sinds deze zomer weet ik waarom, ik sprak iemand die mij vertelde dat het in zijn ogen erg onveilig is, ze zien het als een bom in je achterbak.
De Zweden zijn meer gecharmeerd van Ethanol en CNG.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 00:58 #1421231 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Lpg is zwaarder dan onze
Lpg is zwaarder dan onze omringende lucht.
Wanneer je in een kelder van een parkeergarage staat en er zou een lek zijn in het lpg systeem dan zou deze blijven hangen in de kelder.
Bij een goed en modern geventileerde garage is dit niet zo'n probleem maar oude/slecht geventileerde waar het zou blijven hangen wel.
Daarbij hebben ze in Duitsland 30 jaar minder ervaring met lpg. Is pas sinds een paar jaar dat het populair is daar (en goedkoper).

In Duitsland zijn ook inbouwregels van lpg strenger dan hier. Zijn mierenn..kers wbt waar leidingen lopen e.d..

Wel onbemande lpg tankstations daar, dag en nacht lpg.
Dat mag weer niet in Nederland en België. Maar daarvoor is het weer leuker tanken in België. Paar dagen terug 24,4 cent.

Grtz, Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 11:08 #1421239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg
Het gevaar niet overdrijven, LPG meurt echt als een achterlijke, dat ruik je echt wel lang voordat een gevaarlijke, brandbare mengverhouding met lucht is bereikt. Bovendien moet er echt iets mis zijn met de installatie gas lekken bij een stilstaande auto, die kans is minimaal. Zolang gas in de tank blijft zitten, is er geen gevaar. Bij brand gaat de tank afblazen en verbrandt het gas redelijk gecontroleerd, niet explosief of zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 13:07 #1421240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarheid
Helemaal waar.
Het probleem zit ook niet zozeer in de brandstof of de LPG tank installatie, maar in de bouwkundige eisen en oplossingen die -soms- conflicterend zijn met LPG.
De kans is overigens heel klein denk ik.
Wanneer hebben we voor het laatst gehoord over een brand in een parkeergarage?
en wanneer over een brand in een parkeergarage waar LPG een rol speelde?
maar toch...

ik vond op internet een prachtige kansberekening daarover :-)

www.beprobel.be/frans/documents/expl/HR%...0%5B1012%20A1%5D.pdf .

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 15:22 #1421256 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Je wil ook geen lpg ruiken in
Je wil ook geen lpg ruiken in een parkeergarage, simpelweg omdat het mensen bang maakt. Al is het geen brandbaar mengsel dan nog veroorzaakt het paniek en Streß. Zeker bij de oosterburen. Die komen meteen met advocaat e.d. Daar hebben ze dus echt geen zin in.
Ik ken er genoeg die ook geen gas in huis daar hebben omdat ze het te gevaarlijk vinden.
Het komt er wel steeds meer. Heeft tijd nodig om te wennen, net als lpg...

Het gaat zich er niet om hoe vaak of hoe groot de kans is op een brand, het mag gewoon niet gebeuren... Wat wij ervan vinden is niet relevant, zijn gewoon regels...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2015 17:49 #1421262 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, de Eurotunnel autotrein
Tja, de Eurotunnel autotrein mag je ook niet op met een LPG-auto. Wel met een caravan of camper met gasflessen, ook als die met LPG gevuld zijn...

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 15:39 #1421334 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Keuze inbouwer
Voor wat het nog waard is en je nog geen keuze gemaakt hebt.

Qua installatie kun je bijna geen slechte keuze meer maken, de meeste in NL geleverde installaties zijn gewoon goed. (Prins, Landi Renzo, BRC, etc). Overigens is Vialle failliet. Ook Poolse merken zoals AC zijn gewoon goed, er is alleen in NL minder kennis aanwezig daarvan. Voordeel van Poolse merken is dat ze een stuk betaalbaarder zijn. Gek genoeg denken de meeste NL gasinbouwers ten onrechte dat Polen een stelletje randdebielen zijn die niet weten wat ze doen en er dus verre van blijven. (Zonde!)

De verschillen in betrouwbaarheid en gebruiksgemak zitten in de kwaliteit waarmee het ingebouwd wordt en de staat van onderhoud van de auto. Een gasbak moet gewoon goed onderhouden zijn, punt. Vraag altijd goed door bij de inbouwer hoe hij dingen gaat inbouwen en afwerken. De ene inbouwer knipt en soldeert maar raak in de originele kabelboom van de auto en de ander houd de ingrepen zo beperkt mogelijk door te werken met stekkers. De ene inbouwer interesseert het niet hoeveel gaten hij zaagt en boort, de ander wil zo min mogelijk schade aanbrengen. Waar worden onderdelen geplaatst en hoe handig is dat bij reparatie en onderhoud? Ook heb ik wel eens werk gezien van inbouwers waarbij kaal metaal van gaten niet behandeld werd.... Het leuke (niet dus) van deze verschillen is dat ze zich pas jaren later openbaren door roest of storingen.

Qua keuze van installatie is het hooguit nog even handig om stil te staan bij de hoeveelheid geluid die gasinjectoren maken. Injectoren van het merk Keihin (zitten in de Prins installatie) en Hana zijn de stilste, van de merken Matrix, MED en Valtek kunnen hinderlijk hard tikken. Net alsof je een bult koekoeksklokken in het vooronder hebt.

Ook kun je inbouwers tegenkomen die je een eenvoudigere en goedkopere installatie aanbieden, die zijn niet perse slechter, zei het wel zo dat je verbruik iets hoger ligt en iets meer vermogenverlies hebt. Met eenvoudiger en goedkoper bedoel ik installaties met een gasmengstuk en stappenmotortje. Qua prestaties en verbruik ben je het beste af met (damp)gasinjectie, zoals de eerder genoemde Prins, Landi Renzo, etc.

Laat je geen Flashlube aansmeren, is volstrekt overbodig bij redblocks.

Moderators: Jerry Stam