Stuur trilt bij hogere snelheid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2015 08:44 #1420968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balanceren
Ik zou eerst eens balanceren. Lijkt mij wel sterk dat beide banden tegelijk in onbalans zijn geraakt, dus je zou eens één kant voor / achter kunnen wisselen. Als de trilling dan naar achter verplaatst, weet je welke band je moet laten balanceren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2015 10:03 #1420973
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dat is in ieder geval
Ok, dat is in ieder geval iets wat we hier thuis op de oprit kunnen doen . Gaan we proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2015 21:31 #1420980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het cuppen van de banden dat Lex omschrijft moet je echt voelen, dat kun je niet zien.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2015 22:11 #1420981
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Precies, en je voelt het ook
Precies, en je voelt het ook meteen.
Ga gewoon balanceren en je probleem is opgelost.
Ga gewoon balanceren en je probleem is opgelost.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2015 02:14 #1420983
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Balanseren, uitlijnen en speling
Hallo Volvisti
Volgens mij trillen banden, van het formaat dat op onze auto's ligt, eerder dan bij 110 km/h, als het trillen door onbalans komt. (We hebben een VW Crafter op het werk. Die was na wat gewichten van 70 en 90 gram weer rustig, nadat ie eerst bij 105 km/h trilde. Maar daar liggen ook iets grotere banden op.)
Maar als je de banden laat balanseren, wat nooit kwaad kan, laat ze dan alle vier balanseren.
Laat de auto ook even uitlijnen.
Verder kan de auto ook nog gaan trillen, door speling in de voorwielophanging.
groetjes
Mathy
Volgens mij trillen banden, van het formaat dat op onze auto's ligt, eerder dan bij 110 km/h, als het trillen door onbalans komt. (We hebben een VW Crafter op het werk. Die was na wat gewichten van 70 en 90 gram weer rustig, nadat ie eerst bij 105 km/h trilde. Maar daar liggen ook iets grotere banden op.)
Maar als je de banden laat balanseren, wat nooit kwaad kan, laat ze dan alle vier balanseren.
Laat de auto ook even uitlijnen.
Verder kan de auto ook nog gaan trillen, door speling in de voorwielophanging.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 11:16 #1421005
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trillen
De snelheid waarbij een wiel in onbalans gaat trillen is afhankelijk van toerental en stijfheid van de vering. Vergelijk het met een schommel, alleen als je die op het goede moment een zetje geeft, gaat die steeds harder. Stijfheid van het veersysteem kun je dan vergelijken met de lengte van de schommel. Bij elke omwenteling van het wiel geef je eigenlijk een zetje dus met het wieltoerental kun je regelen wanneer je het veersysteem/schommel een duw geeft. En een kleiner wiel draait een hoger toerental, dus de boel trilt dan al bij een lagere snelheid.
Bij mij trilde een band met onbalans op de vooras bij een lagere snelheid dan op de achteras.
Ik denk dat Kwikfit, Euromaster ed graag alle banden balanceren en uitlijnen en natuurlijk zijn de trillingen dan weg, maar uitlijnen en balanceren hebben in principe niets met elkaar te maken. Als je meer banden hebt met onbalans zul je in lange, flauwe bochten voelen dat de trillingen langzaam komen en gaan (elkaar versterken en uitdoven). Cuppen is eigenlijk alleen een probleem dat voorkomt bij achterbanden van voorwielaangedreven auto's. Mijn advies: probeer door wielen te wisselen op te sporen welke band onbalans heeft, laat alleen die band balanceren en hou de rest van je geld in je zak.
Bij mij trilde een band met onbalans op de vooras bij een lagere snelheid dan op de achteras.
Ik denk dat Kwikfit, Euromaster ed graag alle banden balanceren en uitlijnen en natuurlijk zijn de trillingen dan weg, maar uitlijnen en balanceren hebben in principe niets met elkaar te maken. Als je meer banden hebt met onbalans zul je in lange, flauwe bochten voelen dat de trillingen langzaam komen en gaan (elkaar versterken en uitdoven). Cuppen is eigenlijk alleen een probleem dat voorkomt bij achterbanden van voorwielaangedreven auto's. Mijn advies: probeer door wielen te wisselen op te sporen welke band onbalans heeft, laat alleen die band balanceren en hou de rest van je geld in je zak.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 11:47 #1421006
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Balanceren bij KwikFit kost
Balanceren bij KwikFit kost 15,95 per wiel en uitlijnen 79,95.
Bij Euromaster: vier banden balanceren kost 81,50 en uitlijnen 55 euro.
Bij Euromaster: vier banden balanceren kost 81,50 en uitlijnen 55 euro.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 12:17 #1421007
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Voordat
Voordat je actie onderneemtzou ik eerst
1 fuseekogel L en R controleren op speling
2 stuurkogel L en R
3 stuurstang L en R
4 staat en speling van de reactiestangen nalopen.
Uitlijnen zal bijna nooit trillingen opheffen.
Balanceren kun je altijd doen. De voorwielen doen is meestal voldoende.
1 fuseekogel L en R controleren op speling
2 stuurkogel L en R
3 stuurstang L en R
4 staat en speling van de reactiestangen nalopen.
Uitlijnen zal bijna nooit trillingen opheffen.
Balanceren kun je altijd doen. De voorwielen doen is meestal voldoende.
Moderators: Jerry Stam