Stationair draaien
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 12:22 #1104222
door V700 register
Stationair draaien is gemaakt door V700 register
Hallo,
Mijn volvo 940 begint een hekel aan een warme motor te krijgen.
Starten doet hij warm prima maar slaat met moeite aan. Ik moet gas geven om hem aan te laten slaan.
Loopt hij eenmaal dan blijft hij prima lopen. Tot nu toe.. bij het overschakelen wil hij nu ook wel eens afslaan Het toerental zakt zo diep dat het net wel net niet lopen is.
Ik vermoed mijn CIS klep. Deze heb ik gereinigd en dat heeft het eerder verergerd. Iemand ervaring mee of een goede CIS klep liggen?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
gr. Simon.
Mijn volvo 940 begint een hekel aan een warme motor te krijgen.
Starten doet hij warm prima maar slaat met moeite aan. Ik moet gas geven om hem aan te laten slaan.
Loopt hij eenmaal dan blijft hij prima lopen. Tot nu toe.. bij het overschakelen wil hij nu ook wel eens afslaan Het toerental zakt zo diep dat het net wel net niet lopen is.
Ik vermoed mijn CIS klep. Deze heb ik gereinigd en dat heeft het eerder verergerd. Iemand ervaring mee of een goede CIS klep liggen?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
gr. Simon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 13:45 #1420634
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic BDP-sensor?
Hallo Simon,
Heb je al gekeken naar je BDP sensor(kabel)?
Bij mij was de mantel om de bekabeling enigszins beschadigd, waardoor hij niet altijd fijn startte. Nieuwe BDP sensor plaatsen bood toen bij mij de oplossing.
Is via de zoekfunctie hier wel meer over te vinden.
groet,
Pascal
Heb je al gekeken naar je BDP sensor(kabel)?
Bij mij was de mantel om de bekabeling enigszins beschadigd, waardoor hij niet altijd fijn startte. Nieuwe BDP sensor plaatsen bood toen bij mij de oplossing.
Is via de zoekfunctie hier wel meer over te vinden.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 15:36 #1420637
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor
Hoi Pascal,
Hoe gaat het met de paarse toerbuffel?
De sensor heb ik gemeten met scoop en geeft prima signaal af. De bekabeling is ook in orde.
3 week terug heb ik de koppeling en krukaskeering even vervangen dus toen kon ik er goed bij voor een check.
De motor zakt bij het intrappen van de koppeling onder het rijden meteen naar 500 toeren of valt uit. Indien hij blijft lopen hersteld hij zich binnen een seconde of 3 weer naar 800 a 900 toeren.
Vandaar mijn vermoeden van een niet correct werkende gasklep. Ik hoef met warm starten ook het gaspedaal maar een fractie in te drukken en meneer slaat meteen aan.
Hoe gaat het met de paarse toerbuffel?
De sensor heb ik gemeten met scoop en geeft prima signaal af. De bekabeling is ook in orde.
3 week terug heb ik de koppeling en krukaskeering even vervangen dus toen kon ik er goed bij voor een check.
De motor zakt bij het intrappen van de koppeling onder het rijden meteen naar 500 toeren of valt uit. Indien hij blijft lopen hersteld hij zich binnen een seconde of 3 weer naar 800 a 900 toeren.
Vandaar mijn vermoeden van een niet correct werkende gasklep. Ik hoef met warm starten ook het gaspedaal maar een fractie in te drukken en meneer slaat meteen aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 17:41 #1420643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check
Check even of de gasklep positieschakelaar nog goed staat. Die kan soms net kritisch staan, waardoor de ECU bij warme motor niet doorheeft dat de gasklep dicht staat en de CIS klep wat moet gaan doen.
Ook het deel van het schuifje schoongemaakt dat je pas ziet als je de schuif verdraait?
Ook het deel van het schuifje schoongemaakt dat je pas ziet als je de schuif verdraait?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 17:55 #1420645
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het klinkt mij als een
Het klinkt mij als een "luchtlek" in de oren, controleer al je slangen en of ze nog vast zitten.
De symptomen die je noemt zijn karakteristiek voor dit euvel.
De symptomen die je noemt zijn karakteristiek voor dit euvel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 18:48 #1420652
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuif
Dat schuifje zit bij mij vast. Moet je die kunnen rondraaien in de cilinder zeg maar? ik krijg er geen beweging en durf niet te forceren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 21:07 #1420657
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat bij een luchtlek het
Gaat bij een luchtlek het stationair toerental niet juist omhoog?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 21:15 #1420658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS reinigen inderdaad
Hoi Simon,
De schuif in het midden van de CISklep hoort heel soepel heen en weer te kunnen draaien, daardoor regelt hij de hoeveelheid toe te laten extra lucht voor een goede stationairloop. Ik weet niet hoe jij hem hebt schoongemaakt maar als het middendeel vastzit, zou ik hem nogmaals reinigen. Bij schudden van de CISklep hoor je hem los te kunnen zien en horen bewegen, dus eenvoudig te testen.
Ik reinig hem met remmenreiniger: inspuiten, afhankelijk van de verontreiniging een tijdje laten intrekken, en dan schudden. Wel opletten, want dan spat de smerige remmenreiniger je dus om de oren. Leeg laten lopen en herhalen totdat hij helemaal vrij loopt. Daarna kun je hem zo weer terugmonteren, of eventueel inspuiten met één of ander smeermiddel.
Zou in ieder geval een beetje verschil moeten maken denk ik.
De schuif in het midden van de CISklep hoort heel soepel heen en weer te kunnen draaien, daardoor regelt hij de hoeveelheid toe te laten extra lucht voor een goede stationairloop. Ik weet niet hoe jij hem hebt schoongemaakt maar als het middendeel vastzit, zou ik hem nogmaals reinigen. Bij schudden van de CISklep hoor je hem los te kunnen zien en horen bewegen, dus eenvoudig te testen.
Ik reinig hem met remmenreiniger: inspuiten, afhankelijk van de verontreiniging een tijdje laten intrekken, en dan schudden. Wel opletten, want dan spat de smerige remmenreiniger je dus om de oren. Leeg laten lopen en herhalen totdat hij helemaal vrij loopt. Daarna kun je hem zo weer terugmonteren, of eventueel inspuiten met één of ander smeermiddel.
Zou in ieder geval een beetje verschil moeten maken denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 21:29 #1420660
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Andre,
Hoi Andre,
Bedankt voor je tips. Even voor de goede orde. Ik had de CIS gedemonteerd. Ik zie dan door het haakse pijpje een schuifje zitten die de opening net niet helemaal afsluit. Een kleine spleet is zichtbaar. Moet die schuif in het cilindertje kunnen draaien en zodoende het haaksje pijpje meer of minder vrij kunnen geven? Dit schuifje had ik namelijk geprobeerd te verdraaien. Lukt echt niet. Schoonmaken heb ik op de manier gedaan zoals jij beschrijft.
Na die tijd heb ik de indruk dat het iets verergerd is. Voor de rest loopt de motor als een klokje.
groetjes Simon.
Bedankt voor je tips. Even voor de goede orde. Ik had de CIS gedemonteerd. Ik zie dan door het haakse pijpje een schuifje zitten die de opening net niet helemaal afsluit. Een kleine spleet is zichtbaar. Moet die schuif in het cilindertje kunnen draaien en zodoende het haaksje pijpje meer of minder vrij kunnen geven? Dit schuifje had ik namelijk geprobeerd te verdraaien. Lukt echt niet. Schoonmaken heb ik op de manier gedaan zoals jij beschrijft.
Na die tijd heb ik de indruk dat het iets verergerd is. Voor de rest loopt de motor als een klokje.
groetjes Simon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 21:34 #1420662
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, dat schuifje moet je inderdaad kunnen verdraaien. Als je vingers niet te dik en wel lang genoeg zijn, kun je één vinger in de andere luchtaansluiting steken en daarmee het schuifje een stukje verdraaien. Anders lukt het met een schroevendraaier ook.
Als je de klep in je hand hebt en je hand snel draait moet je m ook kunnen horen klikken, maar dan moet je wel echt snel draaien.
Als je de klep in je hand hebt en je hand snel draait moet je m ook kunnen horen klikken, maar dan moet je wel echt snel draaien.
Moderators: Jerry Stam