940 b230fk slecht stationair

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2015 16:11 #1104045 door Mark Franken
940 b230fk slecht stationair is gemaakt door Mark Franken
Hallo, ik heb de zoekmodus 20 minuutjes gebruikt en niet echt tot een antwoord gekomen wat ik zocht.
Vandaar een nieuw topic over mijn problemen met de 940.

Gisteravond kwam mijn (hoog)zwangere vriendin thuis met de mededeling dat de 940 (b230fk, aw71, 1995) vreemd/gevaarlijk reed.
Hij schudde bij stilstand (enkel in D,1 en 2, niet in N of P). Later kwam ik erachter dat het toerental erg laag is (onder de 500 toeren)
Ook had de auto moeite om vooruit te komen, normaliter gaat ie goed vooruit, maar hij blijft nu echt lang hangen voordat ie echt vooruit komt.
Verder hangen er af en toe (een lange tijd niet, maar nu weer wel) " lange haren" uit de uitlaat. Waar die vandaan komen, geen idee, wellicht de demping van de demper?

Vandaag heb ik zelf gereden en bovenstaande ook geconstateerd. Ook ben ik, tijdens het wachten voor het stoplicht (in D) opeens uitgevallen. Pook snel in P en starten maar, geen verschil (toerental was toen 1100)
Af en toe zijn de toeren bij stilstand normaal (900 toeren), maar niet continue.

Onder de motorkap heb ik een en ander nagekeken, er is wel een vettig slangetje tussen het spruitsuk (zit daar de CIS klep onder?) die goed onder de olie zit, terwijl de rest kurkdroog is.

Gezien de toestand van mijn vriendin (zwanger) heb ik vrij weinig tijd om vanalles uit te proberen, hebben jullie een idee waar ik zou moeten beginnen met kijken/vervangen??
Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2015 19:06 #1419574 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Cis klep
Zoek even op cis klep reinigen / schoonmaken.
De cis klep regelt bij bij stationair tot 700-900 toeren

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2015 22:15 #1419579 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zit je uitlaat niet dicht?
Zit je uitlaat niet dicht? Daar horen geen haren uit te komen. Als ie verstopt loopt het ook niet zoals het hoort.

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2015 23:43 #1419584 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Ik heb het slangetje wat

Ik heb het slangetje wat bovenop de cisklep zit (en het T stuk daarboven losgehaald. Het slangetje (duimdik) is op 2 plekke gescheurd. Hiervoor een nieuw slangetje halen (is het noodzakelijk om daar een origineel volvo onderdeel van te halen, of voldoet elke olie bestendige slang van die afmeting hiervoor??)

De vaccuumslang die erop zat, was ook flink vies van de olie, ik verwacht dat daar wat vuiligheid uitkomt.
MOrgen eens de gehele cisklep eruit halen (rotklusje, zo onder het spruitstuk). Moet het spruitstuk er helemaal vanaf??

De uitlaat is voor mij ook een verdachte, die haren die eruit komen, zijn erg vreemd.
Is er eeen manier om de uitlaat te testen??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 00:21 #1419585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cis klep eenvoudig los te halen
De cis klep hangt in een beugel. Die is makkelijk te verwijderen en daarna kan de cisklep eruit worden gehaald. Stekkertje los en slangen los.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 15:08 #1419589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Het slangetje dat je bedoelt is denk ik niet de slang van de CIS-klep maar de olie-afscheider. De slangen van de CIS-klep zijn even dikke (duimdik, zoals je schrijft) maar hebben geen T-stuk. De olie-afscheider is een zwarte plastic pot waar op de bovenkant de dikke slang is op geschoven. De slang van de olieafscheider loopt naar boven, naar een T-stuk (eigenlijk een Y-stuk, als je naar de vorm kijkt) en duimdik dan door naar de hele dikke luchtslang naar de intercooler. Een dunner slangetje loopt van het Y-stuk terug naar een nippel op het inlaatspruitstuk. Als je met je knieën tegen de bumper staat en in de motorruimte kijkt, zitten er 2 van die hele dikke slangen van/naar de intercooler, eentje links en eentje rechts. De duimdikke slang loopt dan van Y-stuk (vanaf de olie-afscheider) naar de linker hele dikke slang. De olie/vettigheid in de duimdikke slangen komt ook beter overeen met olie-afscheider. De slangen van/naar de CIS klep zijn vaak ook wat vettig vanbinnen, maar bij olie-afscheider zijn ze veel vettiger.

Als die slangen lekken, komt er valse (niet-gemeten) lucht in de motor en loopt de motor niet goed.

Hoeven niet per se slangen van de dealer te zijn. Als je mazzel hebt zijn ze snel leverbaar, in dat geval kun je ze de volgende werkdag hebben. Als ze niet snel leverbaar zijn, kan het zo eerder weken duren. Voordeel van de dealer is, is dat de slangen voorgevormd zijn. Maar alle oliebestendige slang kan, liefst wel stevig omdat er onderdruk in de slang kan bestaan en te dunne/slappe slang dan dichtgedrukt wordt. Die olie-afscheider hoeft er niet per se af, ik zou eerst die slangen vervangen en dan kijken hoe het gaat, ik heb het sterke vermoeden dat hij dan weer gewoon goed loopt.

Die olie-afscheider is een dom plastic ding, kan niet veel aan kapot gaan. Hij kan helemaal vol smurrie zitten maar eigenlijk verwacht ik dat ook niet. Als je m toch wilt wisselen, of schoon wilt proberen te maken, dan lukt dat misschien net zonder spruitstuk los te halen. Heb je LPG, Vialle LPi, dan lukt het niet en zal het spruitstuk eraf moeten. Laat dan de LPi injectoren wel in het spruitstuk zetten en trek de boel gewoon aan de kant.

Zorg dat je de O-ring(en) onder de olieafscheider en de buis voor de peilstok hebt, buisje moet eraf en de oude O-ringen zullen helemaal plat en hard geworden zijn. Als spruitstuk eraf moet ook de pakking tussen kop en spruitstuk bestellen.

Anders gasklephuis en de echte CIS klep schoonmaken.

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 15:45 #1419591 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Inderdaad, ik had het
Inderdaad, ik had het verkeerde slangetje schoongemaakt....
Vandaag heb ik de Cis onderhande genomen (viel op zich wel mee qua vuiligheid).
Echter, bij het testrondje Geldrop wilde hij 1x bij gas los uitvallen. Ook zag ik het toerental heen en weer vliegen

Na thuiskomst heb ik de foutcodes uitgelezen, gisteren nog geen foutcodes, vandaag 1-2-1 (LMM failure). Ook zag ik gisteren opeens het lampje van de Lamda sonde branden op het dashbord. Dat lampje was gisteren weg, nadat ik de zekering eruit en erin had gestopt.

Volgens mij 2 losstaande fouten, maar ik zal de zekering er nog eens op controleren, evenals de aansluitingen op de LMM.

Ook heb ik alvast een andere uitlaat besteld, die heb ik sowieso nodig (die haren die eruit kwamen zijn geen goed teken).. Zou dit ook te maken hebben met het slechte optrekken (boven de 2000 toeren gaat ie een stuk beter, maar vanaf stilstand of uitbollen duurt het langer dan normaal).

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 15:58 #1419592 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic En 10 minuten later kan ik
En 10 minuten later kan ik bovenstaand bericht rectificeren.
Ik had een foutje gemaakt inzake het lampje. Dit was de abs, hiervan de zekering eruit en erin en het lampje was weg.
Ook heb ik gekeken naar de lambda, daar was niks mee aan de hand. Na het resetten van de storing bleef de storing ook weg.
Zodadelijk een rondje rijden om wat meer te testen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 16:16 #1419594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Bij een verstopte uitlaat verwacht je eerder niet/moeilijk geen toeren willen maken en minder vermogen. De motor moet meer werk verrichten om die uitlaatgassen door een verstopte uitlaat weg te krijgen.

In de CIS-klep zit een schuifje dat opzij kan draaien. Heb je m bij het schoonmaken ook verdraaid en het vrijkomende stukje schuif schoongemaakt? De meeste problemen komen van de troep die daar zit.

Die slangen die stuk waren moeten wel worden vervangen, ongeacht of die nu van de CIS klep of de olie-afscheider zijn. Je kunt de gaskleppositieschakelaar nog even controleren, als je de gasrol met de hand opendraait en weer terugdraait moet hij ook klikken als de gasrol tegen de aanslag komt (in de teruggaande slag). Dat is een hele snelle check, officieel moet het met voelerplaatjes. Uitleg: volvo700vereniging.nl/node/17794

Check anders de kabel van de BDP sensor ook even. Loopt van het onderblok, achter de kop via een klemmetje om de buis van de peilstok naar boven, naar een vierkante zwarte connector ongeveer in het midden van het schutbord. Isolatie mag niet beschadigd zijn.

Nieuwe uitlaat kan nooit kwaad, BDP sensor kabel en afstelling positieschakelaar controleren ook niet. Voor de rest zou ik eerst die nieuwe slangen monteren en kijken hoe het dan is. Andere zaken ook aanpakken kost je ook tijd, waarin de auto niet kan rijden, en bovendien geld. Je kunt het zien als preventief onderhoud, maar ik denk dat je de komende tijd eerder met andere zaken bezig gaat zijn :)

Heb je wel of geen LPG?

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2015 17:22 #1419595 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic De ciskelp heb ik losgehad,
De ciskelp heb ik losgehad, maar de schuif zat vast. Ik had niet de illusie dat die kon bewegen. Hoe zou die moeten draaien?
Van de BDP kabel is de isolatie gescheurd, ik zal daar wat tape omheen doen.
De gasrol klikt als ie tegen de aanslagrol komt, dus daar verwacht ik geen probleem.

Daarnet even een andere uitlaat opgehaald, 30km gereden in totaal.
Spontaan sprong het lamda lampje deze keer wel aan...En bleef aan! Foutcode getest en 113 afgelezen. Gezien het verbruik denk ik dat ie te rijk loopt. Ook op de snelweg was er geen doorrijden aan, 120 werd met veel moeite gehaald.

Ik zal nogmaals de cisklep schoon proberen te maken (en kijken of het schuifje kan draaien...Hij stond wel een beetje open en bij het schudden hoorde ik iets los zitten (zoals ik gelezen had, was dat goed:) )

PS ik heb geen LPG, enkel benzine op deze auto.

Moderators: Jerry Stam