Past dit? Propus 17 inch onder 960

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 10:50 #1103851 door Jerry Stam (GAST)
Past dit? Propus 17 inch onder 960 is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Ja Hein, er staan maar weinig velgen zo mooi als een Polaris onder een 200-, 700 en 900-serie. Maar ja, die zijn nauwelijks meer te vinden, laat staan voor een redelijk bedrag te koop. Dus ben ik op zoek naar een andere 17 inch Volvovelg. Want er zijn weliswaar genoeg fraaie 5x108 retrovelgen van allerlei merken te koop, maar ze staan naar mijn smaak allemaal wel erg 'aftermarket'. En dan is er als extra hindernis nog de multilink onder mijn 960. Ik begreep dat daar ook niet zonder meer een Polarisvelg onder past. Vanwege de ET of de velgbreedte? Nu overweeg ik ernstig om een set fraaie Propusvelgen te kopen (17 inch 7,5J, ET43). Maar ik vraag me af of dat (met spacers, 25 voor en 32 achter?) wél passend te krijgen is. Wie weet dat?

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 11:16 #1418481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat past
Tuurlijk past dat met spacers. Triton 18" zie je ook nog wel eens, hoewel beetje over the top nmm. Ik heb op de 780 ook en tijdje Arrakis 17" gehad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 11:17 #1418482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multilink
Probleem met de multilink is dat ie breder is dan normaal. Dat kun je corrigeren met een dunnere spacer. Ik heb een set liggen, mag je lenen/uitproberen (15mm achter, 25 mm voor)

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-05-2015 17:21 #1418513 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Geen Propus maar Triton
Zie nu dat wat ik voor Propus aanzag dus Tritons zijn. Wordt set van 18 inch aangeboden. Enige probleem is dat 18 inch banden weer wat duurder zijn dan 17 inch.

@Johan. Dankjewel. Als het zover komt, maak ik graag gebruik van jouw aanbod.

Adriaan

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-05-2015 22:11 #1418527 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Krap?
Is het te doen om 18 inch X 7,5J onder 960 met multilink te zetten? Of wordt dat krap?

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 22:21 #1418528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 17" Titans
17" Titans passen met 25 mm spacers in combinatie met de multilink.

Heb nog een setje gloednieuwe spacers liggen, aangezien ik toch liever de Galaxy's onder mijn 740 heb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 00:48 #1418632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Breedte onder 960
Hoi Adriaan en de rest,

Je vraagt "Is het te doen om 18 inch X 7,5J onder 960 met multilink te zetten?"; dat hangt denk ik af van de bandenmaat die je erop zet. Ik rij ook 18" met wisselend 8J en 8,5J, beiden ET45 (dacht ik) en met 225/40/18. De 8,5J heeft aan de voorkant een 5mm spacer nodig, achter past alles origineel met deze bandenmaat. Toen ik de 18x8J-set net had overgenomen, zaten er 235 banden op en die raakten aan de achterkant aan één kant de wielkast; blijkbaar zit mijn achteras wel recht maar ongeveer 2mm uit het lood gemonteerd (??).

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-05-2015 15:17 #1418718 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic 225 breed zat
Hallo Dré, aardig dat je even reageert. Hoe meer informatie, des te makkelijker wordt straks de keus. Mijn 960 (sedan '93) heeft standaard velgen met ET25 nodig. Op dit moment zitten er Auriga's onder. Vóór gebruik jij spacers van 5 mm. Komen daarmee de velgen niet te veel naar binnen te staan? Immers ET45 minus 5 is nog altijd ET40. Of zie ik iets over het hoofd? En omdat de naven op een multilink meer naar buiten staan, hoef je, mits de bandbreedte beperkt blijft tot 225mm, achter helemaal geen spacers te gebruiken, begrijp ik. Is een offset van 45 dan wel optimaal, vraag ik me af? En verschillen de multilink I en II niet in breedte? Zou je hier alsjeblieft een foto van jouw 960 met 18 inch velgen willen plaatsen. Ben erg benieuwd hoe dat staat. Heb je trouwens (qua verlagen) iets aan de ophanging gewijzigd? Mijn 960 heeft vóór de (originele) Volvo verlagingsset en achter nivomats. Die gaan er in elk geval onderuit voor Bilsteins met circa 5 cm kortere veren.

@ sdijkstra. Jij schrijft: 17" Titans passen met 25 mm spacers in combinatie met de multilink. ET-waarde van Titan is 43. Dré schreef eerder dat hij 18 inch velgen met dezelfde ET-waarde achter zónder spacers heeft gemonteerd. Dat komt op mij verwarrend over. Kan iemand mij uitleggen wat ik blijkbaar nog niet begrijp?

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 16:17 #1418722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spacer
Een spacer van 5 mm is te dun om een bout in te kunnen draaien. Mijn 15 mm is het absolute minimum, heb de bouten zelfs een heel klein beetje er voor moeten afslijpen. Je moet namelijk ook nog converteren van studs-en-moer naar bouten. Of mis ik iets?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 20:39 #1418727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee foto's en nog wat
Hallo Adriaan en de rest,
Was even vergeten dat jij een 960-1 hebt; dat is inderdaad ET25 en multilink-1 toch? In ieder geval meer mogelijkheden wat betreft aanpassingen aan de achterkant door het gebruik van 'gewone' veren en niet de dwarse (letterlijk en in dit geval ook figuurlijk) bladveer. Of multilink-1 breder is dan de multilink-2 zou ik niet durven zeggen, maar daar is vast iets over te vinden.
Wat betreft verlaging heb ik achter van aankoop af aan al een 100liter gastank met gewone schokbrekers. Doordat daar niet gecompenseerd is (denk ik, standaard bladveer dacht ik), stond de voorkant lelijk hoog en het reed voor geen meter. Daar heb ik inmiddels de volgende versies gehad:
- standaard 960-2 veerpoot/schokbreker met 960-2 standaardveer
- standaard 960-2 veerpoot/schokbreker met 940GL-veer
- standaard 960-2 veerpoot/schokbreker met 940 verlagingsveer
- L-M-R-roadholdingset, die bestaat uit: voorkant standaard 960-2 veerpoot/schokbreker met 940 verlagingsveer en achterkant standaard schokbreker
- 850 coil-overset
Met die laatste set rijd ik nu en dat bevalt eigenlijk wel; wil er nog wel strakkere veren in hebben.
Aan de voorkant komt de 8,5J-velg inderdaad dichter bij de schokbreker dan standaard (wat jij schrijft over ET45 - 5mm spacer) maar er is nog steeds voldoende ruimte om niets te raken. Ook rijtechnisch merk ik geen enkele nadelige beïnvloeding.
De offset van 45 zal misschien niet ideaal zijn, maar ik was op zoek naar andere banden (en daarmee 'kans' op andere velgen) en zo kwam ik op beide sets uit. De 8,5J is eigenlijk iets te breed maar daar ben ik om redenen 'aan gehecht' en ik wilde graag zomer en winter op ongeveer dezelfde maten rijden.
Affijn, weer een hoop tekst, nu de foto's. Niet schrikken, heeft helemaal niets met Volvo te maken, maar ieder zijn ding zal ik maar zeggen :-)
Zomerset 18" x 8J, banden 225/40/18 (zonder naafkapjes maar da's nu niet vanbelang):

Winterset 18" x 8,5J, banden 225/40/18:

Van die laatste set vind ik het enorm lelijk dat de banden smaller zijn dan de velg (veel te Golfjes-/Honda-achtig); gek genoeg lagen zomerbanden met dezelfde maat er prima omheen. Raar. Gelukkig zei de bandenboer (naast Hunter Gorredijk) dat circuitauto's de banden altijd zo hebben. Sorry, even een grapje tussendoor...

Wat ik sowieso wel mooi vind, onafhankelijk van bandenmaat, is dat de wielkasten verder naar buiten gevuld zijn. Maar dat kan dus ook prima met originele Volvo-velgen; ik had op mijn 940 de originele ET25 met 195/65/15 met wieldoppen vervangen door Pulsars ET20 met 205/50/15 en dat gaf al een behoorlijk verschil. Dacht ik :-)
Sorry voor de lap tekst, ik dacht even snel twee foto's te plaatsen maar het werd toch 'iets' meer.

Moderators: Jerry Stam