Niveaumaat met load-adjuster

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 13:34 #1103373 door V700 register
Niveaumaat met load-adjuster is gemaakt door V700 register
N.a.v. mijn eerdere topic ( volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/kunststof-bladveer-960 ) en uit onvrede dat "het" niet ging, aan het puzzelen en zoeken gegaan.
Nieuwe niveaumaten was het makkelijkste, maar onnodig, die ik heb zijn nog goed.
De kunststof bladveer vernieuwen?? Niet mogelijk, wordt niet meer geleverd.
Bladveer ondersteunen, geen ruimte en wat moet er dan bij, waar haal ik dat vandaan , is behoorlijk ingrijpend qua montage.

Uiteindelijk gekozen voor deze oplossing:

Na demontage van het onderste ook, is er een hulpveer opgeschoven en daarna weer het onderste oog weer aan de zuigerstang gelast.
Wordt volgende week onder mijn 960 gemonteerd.
Houd jullie op de hoogte.
Gr. Joop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 15:32 #1416325 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben
Ben wel benieuwd, ook met het oog op de demping.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 20:07 #1416339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk, als het goed is, is aan
Henk, als het goed is, is aan de demping weinig/niets veranderd. De gemonteerde veer is een progressieve veer. Dus de demping zou pas moeten veranderen als de belading zwaarder wordt.
Ik wil dit vooral doen om de niveaumaat voor een stuk te ontzien en de achterzijde iets op te tillen.
Maar ik houd je op de hoogte.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 20:44 #1416340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?
Is er nu iets tussen gelast of is de stang van de niveaumat net zo lang gebleven? Als hij net zo lang is gebleven, zal de auto volgens mij maar weinig omhoog komen aangezien de niveaumat niet langer wordt bij lagere belasting.

Normaal gesproken heb je een veer en een demper. De bladveer is de veer en de niveaumat is de demper. Nu zet je een veer parallel met de demper. Is dan effectief de demping van het totaalsysteem niet minder geworden? Of, anders gezet, heb je voor dezelfde demping, als eindeffect, met een extra veer geen zwaardere demper nodig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 20:50 #1416342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht
Wellicht heb ik de hele constructie niet goed genoeg voor ogen.

In ieder geval leuk dat je iets probeert, als je dat niet doet weet je het nooit natuurlijk.Ik hoop dat het uitpakt zoals bedoeld, ben benieuwd naar de praktijkervaringen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 21:07 #1416343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De stang is niet langer
De stang is niet langer geworden. Bij een vermoeide bladveer zal m.i. de niveaumaat zodanig (te) zwaar belast worden dat de achterzijde in het beging zal afhangen en aan het einde van het verhaal zelfs dood ligt.
Dat is nu net wat ik wil voorkomen met die extra veer. Zoals dat ook gedaan wordt bij de montage van load-adjusters bij auto's met een "normale" vering.
Volgende week zal blijken hoe het uitpakt. Zal vooraf en na montage de hoogte meten.
De man waar ik deze "getructe" niveaumaten van heb, had dit al eens eerder met succes zo gedaan.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 21:35 #1416345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben benieuwd. Als dit goed
Ik ben benieuwd. Als dit goed werkt, zou dit voor de toekomst van hangende multilink Volvo's wel eens een goed handeltje kunnen betekenen als je daarvoor in bent ;-)

Een bedrijfje dat ook ambulances en politie en sportauto's veert, heeft zich hier wel eens over gebogen maar dan een een hele veer met daar in een standaard demper. Is toen niet gelukt (Nivomat tilt stiekem toch meer dan je denkt) dus als dit wel werkt zou dit erg gaaf zijn. Ik zie hier in Utrecht steeds vaker hangende estates met multilink en ik weet uit ervaring dat rijden op alleen de nivomats niet voldoende is (lees: met nieuwe bladveer een sterk verbeterd weggedrag, zéker beladen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2015 19:56 #1416520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je de aangepaste nivomats kunnen monteren en misschien ook al (eerste) bevindingen? Ik ben best wel benieuwd, ook al heb ik geen bladveer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2015 08:23 #1416525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben bezig. Nog niet helemaal
Ben bezig. Nog niet helemaal tevreden. maar ik vergeet het niet om het hier te melden.
Gr. Joop

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2015 14:43 #1416530 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ik ben er ook al eens op deze
Ik ben er ook al eens op deze manier mee bezig geweest. Ik heb er een setje standaard hulpveren van de 940 tussen gezet. Helaas hadden deze niet genoeg veerkracht omdat de oorspronkelijke lengte aardig ingekort moest worden. Bij de oorspronkelijke lengte kwamen de windingen op elkaar. Trouwens de veerweg werd wel erg kort.
Met de grotere veerweg en een wat dikkere draaddikte zou het moeten lukken De steun voor de veer zal dan wat hoger aan de niveaumaat moeten komen. Ik zat toen te denken aan gedeelde bussen om het bovendeel van de niveaumaat te klemmen ( lassen van een ring om de niveau leek mij te riskant) maar daar is tot nu toe niet van gekomen.
Ik ben heel erg benieuwd of je tot een goede oplossing komt.

Moderators: Jerry Stam