Koelvloeistof verdwijnt...
- Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 13:24 #1102945
door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
Koelvloeistof verdwijnt... is gemaakt door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
Hallo allemaal 
Ik heb een vraag en ik hoop niet is wat ik vrees.
Een plasje koelvloeistof lag bij mijn ouders thv (rechts) voor op de grond. Nu had ik al eens koelvloeistof bijgevuld en hield ik het in de gaten vanwege een mogelijke koppakking.
Ik heb geconstateerd dat,
- een plasje onder de auto lag
- geen witte rook uit de uitlaat
- geen mayonaise in de olie
- en de motor gewoon goed loopt
Nu zegt mijn gevoel, dat of het expansievat, de radiator of één van de slangen lek zou kunnen zijn. Na er onder gekeken te hebben valt mij niet echt iets op.
Ik was benieuwd naar tips en tricks van anderen. En anders ga ik van de week even snel langs de garage in Bunnik.
Het betreft een B230FK uit '95 met een LPT
Groetjess,
Olivier-Bas
Ik heb een vraag en ik hoop niet is wat ik vrees.
Een plasje koelvloeistof lag bij mijn ouders thv (rechts) voor op de grond. Nu had ik al eens koelvloeistof bijgevuld en hield ik het in de gaten vanwege een mogelijke koppakking.
Ik heb geconstateerd dat,
- een plasje onder de auto lag
- geen witte rook uit de uitlaat
- geen mayonaise in de olie
- en de motor gewoon goed loopt
Nu zegt mijn gevoel, dat of het expansievat, de radiator of één van de slangen lek zou kunnen zijn. Na er onder gekeken te hebben valt mij niet echt iets op.
Ik was benieuwd naar tips en tricks van anderen. En anders ga ik van de week even snel langs de garage in Bunnik.
Het betreft een B230FK uit '95 met een LPT
Groetjess,
Olivier-Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 13:43 #1414393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ook de waterpomp nog zijn
Kan ook de waterpomp nog zijn, dan drupt het via de kunststof motorbeschermingskap onder de motor naar beneden.
Expansievat kunststof wordt broos in de loop der jaren, dus misschien zit daar een barstje. Check m.n. de slangaansluiting de onderkant, die was bij mijn (jongere) auto gebarsten.
Verder: Als het inderdaad een lekkage is (het plasje onder de auto duidt daar wel op
zou je het terug moeten kunnen vinden aan witte poederachtige sporen op de plaats van de lekkage. Zo ziet opgedroogde kvs er n.l. uit.
A.d.h.v. de plaats van het plasje onder de auto kun je wellicht ook iets vaststellen, of kom je er niet bij?
Expansievat kunststof wordt broos in de loop der jaren, dus misschien zit daar een barstje. Check m.n. de slangaansluiting de onderkant, die was bij mijn (jongere) auto gebarsten.
Verder: Als het inderdaad een lekkage is (het plasje onder de auto duidt daar wel op
A.d.h.v. de plaats van het plasje onder de auto kun je wellicht ook iets vaststellen, of kom je er niet bij?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 14:21 #1414394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker
Zeker dat het kvs was en geen water?
Ik zou het zeker scherp in de gaten houden. Mijn koppakking bleek snel slechter te worden wat zich openbaarde door kvs lekkage. Ik zag het aan het randje tussen kop en blok, achteraan de zijkant van het blok aan passagierszijde. Daar zit op het onderblok een uitstekend randje. Daar kwam kvs tussen vandaan. Als je er met een zaklamp tussen schijnt kun je wel zien of het een beetje glimt of niet. Wegvegen met stukje keukenpapier en dan kijken of het droog blijft.
Ik zou het zeker scherp in de gaten houden. Mijn koppakking bleek snel slechter te worden wat zich openbaarde door kvs lekkage. Ik zag het aan het randje tussen kop en blok, achteraan de zijkant van het blok aan passagierszijde. Daar zit op het onderblok een uitstekend randje. Daar kwam kvs tussen vandaan. Als je er met een zaklamp tussen schijnt kun je wel zien of het een beetje glimt of niet. Wegvegen met stukje keukenpapier en dan kijken of het droog blijft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 14:21 #1414395
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij mij werd het weer vochtig, de nacht over zonder dat ik gereden had! Tussen het eerste plasje en die constatering zaten maar enkele ritten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 22:46 #1414409
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet teveel
Koelvloeistof erin! Die van mij gooit het er ook uit, totdat het niveau op het 'minimum' streepje staat. Daar blijft ''ie keurig staan...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 12:32 #1414421
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic leger
De afgelopen keer vullen was hij een stuk leger dan het tankje.... dus ik vermoed wel dat het ergens lek... zometeen weer even checken!
Ik heb ook een keertje gezien dat er halverwege het vatje op die naad druppels hingen... maar het is niet echt makkelijk te constateren....
Ik heb ook een keertje gezien dat er halverwege het vatje op die naad druppels hingen... maar het is niet echt makkelijk te constateren....
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 12:32 #1414422
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic leger
De afgelopen keer vullen was hij een stuk leger dan het tankje.... dus ik vermoed wel dat het ergens lek... zometeen weer even checken!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 18:12 #1414437
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de slangen worden ook wel
de slangen worden ook wel eens slecht.
groet will
groet will
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 20:48 #1414449
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic het lekt aardig hoor....
Nou ik heb weer even gecheckt na een ritje hoor...
Tankje helemaal leeg en druppelen aan de onderkant
Goed geprobeerd te kijken en ik vermoed dat het lekt bij de waterpomp.... daar is het erg nat in de buurt en kwam stoom vandaan...
Ik kon nergens lekke slangen vinden en het expansievatje was helemaal droog, ook er onder.
Morgen laat ik denk ik de anwb even komen voor een betere diagnose... maar ik vermoed dus de waterpomp.... als deze pakking lek is, is dat heel erg (duur) om dit te vervangen?
groetjes
Tankje helemaal leeg en druppelen aan de onderkant
Goed geprobeerd te kijken en ik vermoed dat het lekt bij de waterpomp.... daar is het erg nat in de buurt en kwam stoom vandaan...
Ik kon nergens lekke slangen vinden en het expansievatje was helemaal droog, ook er onder.
Morgen laat ik denk ik de anwb even komen voor een betere diagnose... maar ik vermoed dus de waterpomp.... als deze pakking lek is, is dat heel erg (duur) om dit te vervangen?
groetjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 21:41 #1414454
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet
Weet niet of de ANWB het zo leuk gaat vinden als je een wegenwachter laat opdraven voor een diagnose.
Pakking is niet duur, maar misschien is het niet de pakking maar het rubber ringetje dat om het pijpje zit geschoven dat achterin de waterpomp is gestoken. Ik denk dat pakkingen (papieren pakking tegen blok, o-ring tussen kop en pomp en platte ring dus om pijpje/achterop de waterpomp) bij elkaar nog geen tientje kosten. Uurloon is wel een factor, je moet een paar v-snaren loshalen, waterpomp loshalen en weer terugzetten, Ik denk minimaal 2 uurtjes. Het is ook een klus die je prima zelf zou kunnen doen. Reken dan op meer tijd, als je het voor het eerst doet is het even uitzoeken hoe je de waterpomp goed omhoog gedrukt krijgt.
Pakking is niet duur, maar misschien is het niet de pakking maar het rubber ringetje dat om het pijpje zit geschoven dat achterin de waterpomp is gestoken. Ik denk dat pakkingen (papieren pakking tegen blok, o-ring tussen kop en pomp en platte ring dus om pijpje/achterop de waterpomp) bij elkaar nog geen tientje kosten. Uurloon is wel een factor, je moet een paar v-snaren loshalen, waterpomp loshalen en weer terugzetten, Ik denk minimaal 2 uurtjes. Het is ook een klus die je prima zelf zou kunnen doen. Reken dan op meer tijd, als je het voor het eerst doet is het even uitzoeken hoe je de waterpomp goed omhoog gedrukt krijgt.
Moderators: Jerry Stam