Er knakt iets
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2014 16:46 #1413847
door V700 register
De achterwiel aangedreven Volvo's hebben een bijzonder kleine draaicirkel. Dat kan omdat de voorwielen niet aangedreven worden door een koppeling die een beperkte uitstuurhoek aan kan. Maw: Veel voorwielaangedreven auto's hebben vanwege de aandrijving kleinere uitstuurhoeken en daarmee een grotere draaicirkel waardoor het Ackerman effect niet optreedt. Dat treedt pas op bij het maken van hele scherpe bochten.Volvo had de uitstuurhoek kunnen beperken om het knakken te voorkomen maar het gevolg was een grotere draaicirkel geweest.
Beantwoord door V700 register in topic Anders
Ja, maar niet op de manier die je beschrijft.willemvAnbenthem schreef : Inderdaad heb ik dat ook wel eens. Heeft het niet te maken met de achterwielaandrijving?
De achterwiel aangedreven Volvo's hebben een bijzonder kleine draaicirkel. Dat kan omdat de voorwielen niet aangedreven worden door een koppeling die een beperkte uitstuurhoek aan kan. Maw: Veel voorwielaangedreven auto's hebben vanwege de aandrijving kleinere uitstuurhoeken en daarmee een grotere draaicirkel waardoor het Ackerman effect niet optreedt. Dat treedt pas op bij het maken van hele scherpe bochten.Volvo had de uitstuurhoek kunnen beperken om het knakken te voorkomen maar het gevolg was een grotere draaicirkel geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2014 11:59 #1413886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ackermann
Het is het principe van Ackermann en dat wil je juist hebben! Met een stang uit één stuk tussen de beide stuurarmen links en rechts zou dit principe ideaal worden gevolgd, maar doordat de stang bij een Volvo gedeeld is in twee stuurstangen en een stuurhuis (stuurhuis zit ook nog eens vast aan de carrosserie gemonteerd), wijkt de werkelijke wielstand bij het sturen af van het ideale Ackermann principe. Bij normaal sturen merk je daar niets van, bij extreme uitslagen wel. De Volvo constructie is dus een compromis.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2014 19:49 #1413906
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ackermann
Het gaat om de lijnen hart voorwielen, stuurkogels naar het midden van de achteras................
Hoe het stuurhuis gemonteerd zit, maakt niets uit.
Enfin, het klopt niet maar je merkt er in de praktijk weinig van, omdat de wieluitslag tijdens normaal gebruik maar klein is.
Omdat de wieluitslag bij "onze" achterwiel aangedreven vrij groot is worden de wielen bij dwars weggedrukt.
Bij achteruit rijden kan je "knak" horen omdat er dan krachten op de wielophanging komen die er normaal nooit opkomen.
Hoe het stuurhuis gemonteerd zit, maakt niets uit.
Enfin, het klopt niet maar je merkt er in de praktijk weinig van, omdat de wieluitslag tijdens normaal gebruik maar klein is.
Omdat de wieluitslag bij "onze" achterwiel aangedreven vrij groot is worden de wielen bij dwars weggedrukt.
Bij achteruit rijden kan je "knak" horen omdat er dan krachten op de wielophanging komen die er normaal nooit opkomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2014 02:28 #1413920
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En eventueel...
Hallo Ton,
Wat je eventueel nog kunt controleren, zijn de bovenste bevestigingspunten van je veerpoot en schokbreker. Kans is 99,9% dat die nog gewoon prima vast zitten en dat je dus alleen last hebt van bovenbeschreven Ackermann-effect, maar bij mijn 'in ontwikkeling zijnde' voorpoot (niet-standaard 960) heb ik, vanwege veel de- en hermonteren, een loslopende schokbrekermoer (moet nog een veerring tussen maar is M16 dus niet standaard verkrijgbaar). Dat levert bij mij een wiel op dat soms bij maximale uitslag het Ackermann-effect vóór is en dus iets van z'n plek knakt. Lijkt het...
Zoals ik al zei: 99,9% kans dat het het niet is, maar motorkap opendoen en bovenste bevestigingen van de veerpoot controleren kost je 30 seconden
. Dan kun je dat uitsluiten als oorzaak...
Wat je eventueel nog kunt controleren, zijn de bovenste bevestigingspunten van je veerpoot en schokbreker. Kans is 99,9% dat die nog gewoon prima vast zitten en dat je dus alleen last hebt van bovenbeschreven Ackermann-effect, maar bij mijn 'in ontwikkeling zijnde' voorpoot (niet-standaard 960) heb ik, vanwege veel de- en hermonteren, een loslopende schokbrekermoer (moet nog een veerring tussen maar is M16 dus niet standaard verkrijgbaar). Dat levert bij mij een wiel op dat soms bij maximale uitslag het Ackermann-effect vóór is en dus iets van z'n plek knakt. Lijkt het...
Zoals ik al zei: 99,9% kans dat het het niet is, maar motorkap opendoen en bovenste bevestigingen van de veerpoot controleren kost je 30 seconden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2014 19:38 #1414072
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij hoor/voel ik af en
Bij mij hoor/voel ik af en toe een knak uit het stuur, vooral met geladen wagen. Wat ik met maximale stuuruitslag heb ik het gevoel dat ze bij wegrijden wat weg stuitert.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2014 20:26 #1414074
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Herkenbaar! Baksteenrijders
Herkenbaar! Baksteenrijders zijn gewoon vreemde knakkers
)
Moderators: Jerry Stam