cruisecontrol 780 valt uit
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 14:13 #1413013
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dag Henk,
bedankt voor
Dag Henk,
bedankt voor omschrijving en afbeelding. De schakelaar staat nu op de "juiste" manier dan (had het goed begrepen), maar functioneert niet. Zal de schakelaar eens doormeten, hopelijk is hij niet kapot.
met groeten, marco.
(de schakelaar stond veel "losser", vrije slag ca. 5 mm, toen hij het nog deed, en voordat hij uitviel. Merkwaardig.)
bedankt voor omschrijving en afbeelding. De schakelaar staat nu op de "juiste" manier dan (had het goed begrepen), maar functioneert niet. Zal de schakelaar eens doormeten, hopelijk is hij niet kapot.
met groeten, marco.
(de schakelaar stond veel "losser", vrije slag ca. 5 mm, toen hij het nog deed, en voordat hij uitviel. Merkwaardig.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 14:15 #1413014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat is inderdaad merkwaardig. Als de schakelaar met deze instelling niet juist werken dan is het nog eens te proberen om met de multitmeter en uitgebouwde schakelaar te kijken of er ergens anders in de slag niet het juiste werkpunt zit.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 00:24 #1413096
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic De weerstand
op de schakelaar lijkt niet bepaald stabiel... Eerlijk gezegd: ik heb niet echt een idee wat ik meet, maar lees gewoon af: en zie bij ingedrukte schakelaar een waarde van over de 50 die langzaam naar bijna 0 afzakt.
Als ik gewoon meet of er een contact wordt gemaakt met schakelaar in, dan meet hij ook super onstabiel: veel, weinig, 0, weinig, 0, veel etc. Kapotte schakelaar?
De slangen lijken hard, maar niet poreus of scheurtjes te hebben (onder de motorkap). Kan ik die vacuumslang van de schakelaar afhalen eigenlijk, of is het systeem dan ontregeld? Dan kan ik de schakelaar ook zonder op m'n rug onder het stuur te liggen bekijken/doormeten.
groet, marco.
Als ik gewoon meet of er een contact wordt gemaakt met schakelaar in, dan meet hij ook super onstabiel: veel, weinig, 0, weinig, 0, veel etc. Kapotte schakelaar?
De slangen lijken hard, maar niet poreus of scheurtjes te hebben (onder de motorkap). Kan ik die vacuumslang van de schakelaar afhalen eigenlijk, of is het systeem dan ontregeld? Dan kan ik de schakelaar ook zonder op m'n rug onder het stuur te liggen bekijken/doormeten.
groet, marco.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 09:10 #1413113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de waarde
Als de waarde heel erg schommelt kan dat twee dingen betekenen. Of hij staat heel kritisch afgesteld, iets anders afstellen zou een stabiele uitlezing moeten geven. Of hij is stuk. Iets verstellen is dus nog te proberen. Je kunt de schakelaar er uit halen, volgens mij zonder dat je de boel ontregelt. Bij de benzinemotoren is het vacuumsysteem voor CC geheel los van de rest van de auto. Slangen zijn vermoedelijke van een harde, gladde kunstof (PU??) gemaakt, of denk je dat het hard geworden rubber is?
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 12:04 #1413121
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic lek
Dag Henk,
zou het kunnen dat de schakelaar lek is, en daarom de weerstand variabel?
Ik zal hem vanavond eens uit de auto halen en hem openen. Heb een omschrijving gevonden op een amerikaanse website waarbij de schakelaar geopend is en opnieuw "gevet" en daarmee het lek gesloten wordt.
groet,
marco
zou het kunnen dat de schakelaar lek is, en daarom de weerstand variabel?
Ik zal hem vanavond eens uit de auto halen en hem openen. Heb een omschrijving gevonden op een amerikaanse website waarbij de schakelaar geopend is en opnieuw "gevet" en daarmee het lek gesloten wordt.
groet,
marco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 12:10 #1413122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbel
Marco, je zou het kunnen zien als een dubbele schakelaar. Een schakelaar voor lucht/vacuum en een elektrische schakelaar die tegelijk door hetzelfde stangetje (dat normaal gesproken tegen het pedaal rust) bediend worden. Wat die vacuumschakelaars vaak doen is lucht lekken waardoor het vacuum wegvalt, het balgje de gasrol niet meer aantrekt en de auto snelheid verliest. Invetten kan (tijdelijk) helpen voor het vacuumdeel maar lost een probleem met de elektrische schakelaar mi niet op.
De elektrische schakelaar hoort 2 duidelijke toestanden te kennen, 0 ohm (contacten gesloten, in de praktijk toch wel < 10 ohm) en oneindige weerstand (contacten geopend). Het is geen weerstand die zou moeten varieren met het vacuum oid, gewoon "open" of "dicht".
De elektrische schakelaar hoort 2 duidelijke toestanden te kennen, 0 ohm (contacten gesloten, in de praktijk toch wel < 10 ohm) en oneindige weerstand (contacten geopend). Het is geen weerstand die zou moeten varieren met het vacuum oid, gewoon "open" of "dicht".
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 14:04 #1413124
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Aha.
Hmmm.... oké. Ik snap het principe, het één heeft met het ander niets te maken.
Dank! Wordt vervolgd.
Dank! Wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 14:47 #1413125
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 schakelaar
doorverbinden, om te constateren. Daarna de andere..
Succes, Rolf
Succes, Rolf
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 14:48 #1413126
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic geen
Dag Rolf,
het is een automaat... Er is geen andere vrees ik.
groeten, marco.
het is een automaat... Er is geen andere vrees ik.
groeten, marco.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 23:38 #1413159
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 15 euro
Hallo Volvisti
Geen idee of ze bij de dealer nog te krijgen zijn, maar ik heb een paar jaar geleden net geen 15 euro per stuk betaald voor nieuwe pedaalschakelaars. Als de dealer ze niet meer heeft (en je per se nieuwe wilt), vind je ze vast wel bij zaken als bijv. Estate Services.
groetjes
Mathy
Geen idee of ze bij de dealer nog te krijgen zijn, maar ik heb een paar jaar geleden net geen 15 euro per stuk betaald voor nieuwe pedaalschakelaars. Als de dealer ze niet meer heeft (en je per se nieuwe wilt), vind je ze vast wel bij zaken als bijv. Estate Services.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam