automaat aw 30 43

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 18:08 #1101837 door V700 register
automaat aw 30 43 is gemaakt door V700 register
Sinds 14 dagen heb ik een probleem met mijn  automaat in mijn 960 type 2 van 1996. Het b egon op de snelweg. Plotseling begon de wse schakelaar te knipperen. d.w.z. ergens een storing, maar wat schakelen betreft merkte ik geen verschil. Door tijdgebrek geen tijd  om er aandacht aan te besteden, vooral ook omdat er verder geen merkbare verschillen optraden. Volgende dag melding was weg, maar toen merkte ik dat de bak niet meer soepel schakelde, en dat er een zingend geluid optrad bij het optrekken, ook bij stationair draaien in de p stand, vooral bij gasgeven, zingend geluid. Dit laatste vond ik erg vreemd, want in de p stand doet de automaat toch helemaal niets, verbeter mij als ik het verkeerd heb. Ik heb vanmiddag de automaat laten uitlezen bij de Volvo dealer, uit een stoffige kast kwam een uitleesapparaat dat geschikt is voor mijn auto, obd 2. De codes die tevoorschijn kwamen waren 341, 323, en 411. Men kon niet vertellen wat deze codes betekenen en daarom heb ik het zelf opgezocht op deze site. 341 betekent kickdownswitch, wse aan. 323 lockup slipt of wordt niet ingeschakeld, 411 solenoid sth, wsaan.

De wsa waarschuwing is inderdaad aan geweest.

Mijn vraag is nu, wie weet raad, wat nu.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 10:47 #1408860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien,
Lees ik erover heen, maar hoe staat het met olieniveau? Is er lekkage ontstaan, en heeft de garage/Volvo dealert hier nog naar gekeken? Zijn de foutcodes nog gewist, en ook weer terug gekomen, en of het alle dezelfde foutcodes zijn?
Overigens wel vreemd dat een dealer de foutcodes niet kan vertalen........ Hoop dat er zich een oplossing zal mogen aandienen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 13:54 #1408868 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic codes
Hoi henk
Eigenlijl moet je inderdaad eerst alle foutcodes wissen en dan na een uurtje rijen pas uitlezen om zeker te weten dat het om actuele codes gaat.
En daarna oliepeil controleren en naar de kleur van de olie kijken en ruiken.
Piet

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 13:59 #1408869 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Een dealer die niet weet wat
Een dealer die niet weet wat die codes betekenen?! Armoe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 14:15 #1408871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helemaal
Uiteraard helemaal correct Piet. Eerst wissen, dan rijden, dan uitlezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 23:28 #1408880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, zo hebben we het ook
Ja, zo hebben we het ook gedaan nadat ik mijn vaste monteur waar ik steeds mee werk had gesproken. Deze codes kwamen steeds weer terug, sterker nog, ik stond voor een verkeerslicht te wachten en probeerde weg te rijden, maar het enige wat er gebeurde was na gasgeven een hoop gerommel vanuit de bak maar de auto bleef gewoon stilstaan. We hebben de auto gesleept naar  onze garage, en direct het besluit genomen om de boel er onderuit te slopen en een andere op de kop te tikken. Internet raadplegen en hopelijk een goede op de kop getikt. Vanmiddag om 2 uur terug van het ophalen van deze bak en direct begonnen met het monteren, vanmiddag even gestopt om wat te eten, nog even stief doorgewerkt en om half 7 was de boel klaar, En de boel schakelt weer als nooit tevoren, hopelijk blijft het zo.
Ik had eigelijk heel andere plannen deze zaterdag, maar ja, het kan verkeren.
Ik heb nog een hele discussie gevoerd met Jan, (de monteur) over een 2,5 ltr die we nog hebben liggen, deze motor liep heel slecht en we hebben de kop afgehaald van deze motor en toen bleek dat in 1 cylinder behoorlijk diepe groeven zaten, en dat verklaard het slechte lopen van deze motor, vlgs Jan moet het mogelijk zijn om deze cylinders uit te boren tot een 3 ltr nieuwe zuigers met veren te monteren en omdat we dan tochn bezig zijn ook nieuwe krukaslagers erin, cylinderkop reviseren en we hebben een gereviseerde motor, dat is ons volgende project, gaat wel een paar centen kosten, maar dat moet dan maar. Wisten jullie trouwens dat een kop van een 2,5 precies hetzelfde is als een 3 ltr kop, we hebben ze allebei naast elkaar gehad en zijn exact hetzelfde.

Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 23:35 #1408881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een ding Piet.
Nog een ding Piet. Natuurlijk hadden we het oliepeil gecontroleerd en dat was goed, de kleur was donkerbruin en dat gaf ons well te denken, want het was pas 2 maanden geleden dat we de bak gespoeld hadden, ik had voor mezelf toen eigenlijk al de beslissing genomen om de bak er onder uit te slopen, het is gewoon veel te duur om zo n bak te laten reviseren, dan maar een goede gebruikte zoeken. Het viel mij trouwens op dat er nog genoeg te vinden zijn, of het goede zijn, dat is natuurlijk afwachten, maar dat weet je bij gebruikt spul nooit, moet je gewoon geluk mee hebben en proberen een goede afspraak maken met de handelaar.

Henk

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2014 23:41 #1408882 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Het
Het zou zomaar kunnen dat de bak nogwel ok is, maar dat de koppelomvormer rot is.

Dan ratelt ie ook in z'n P.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 01:19 #1408885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, maar wat maakt het uit
Ja, maar wat maakt het uit Gerben, voor die prijzen die er momenteel gevraagd worden voor zo n bak met koppelomvormer, en de boel moet er toch onderuit.
henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 07:29 #1408887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handig?

volvotje schreef : Ik heb nog een hele discussie gevoerd met Jan, (de monteur) over een 2,5 ltr die we nog hebben liggen, deze motor liep heel slecht en we hebben de kop afgehaald van deze motor en toen bleek dat in 1 cylinder behoorlijk diepe groeven zaten, en dat verklaard het slechte lopen van deze motor, vlgs Jan moet het mogelijk zijn om deze cylinders uit te boren tot een 3 ltr nieuwe zuigers met veren te monteren en omdat we dan tochn bezig zijn ook nieuwe krukaslagers erin, cylinderkop reviseren en we hebben een gereviseerde motor, dat is ons volgende project, gaat wel een paar centen kosten, maar dat moet dan maar. Wisten jullie trouwens dat een kop van een 2,5 precies hetzelfde is als een 3 ltr kop, we hebben ze allebei naast elkaar gehad en zijn exact hetzelfde.

Uitboren? Kan het niet zo zijn dat alleen de drijfstangen en de krukas van een 3 ltr verschillen met het blok van een 2,5 ltr? En hebben beide blokken losse bussen? De nokkenassen zullen ook wel een andere timing hebben en zo zullen er nog wel wat verschillen zijn. Is dan niet goedkoper om een 3 ltr blok te reviseren?

Moderators: Jerry Stam