FF een beetje niveau graag......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 17:52 #1101799 door V700 register
FF een beetje niveau graag...... is gemaakt door V700 register
Zoals gezegd, de nivomats achter bij onze 945 LPT uit 97 "are laying low".
Tijdens normale ritten no problemo, maar bij zware belading gaat de trekhaak fijn schuren over sommige hobbels....
Nu lagen er best wel zware rubberen tegels in de bak, maar toch.
Oke, 3 opties:
1) Nieuwe nivomats (kostbaar).
2) Nieuw "normale" dempers met bijbehorende veren. (hoever zakken deze in met aanzienlijke bagage achterin?).
4) Monroe "levellers" (lucht, pneumatische hoogteverstelling)

Al deze 3 opties hebben zo hun plus als min punten. Daar ik niet de enige ben(en straks was) met versleten nivomats (toch?) ben ik benieuwd naar ervaringen.
Wat heb je eronder geschroefd en waarom, en hoe ervaar je het nu, en wat zou je adviseren na je rij-ervaringen.
Ook ervaringen of dat de monroe dempers snel weer defect zijn enz,enz. (heb stiekem een beetje voorkeur voor dit systeem, maar alleen op een "gevoels basis").

Vriendelijke groet, Menno.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 18:31 #1408608 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nivomats
Hallo Menno
Ik heb de nivomats door nivomats vervangen.  Goeie demping plus automatische hoogteaanpassing.  Ja, dat kost wat, maar wie een auto koopt die ooit 60.000 tot 120.000 gulden heeft gekost, weet dat onderdelen niet altijd goedkoop zijn.
groetjes
Mathy

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 18:36 #1408610 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Optie 4
Optie 4
Gewone schokbrekers met verzwaarde veren...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 19:13 #1408614 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Bilstein voor + niveaumats achter
Daar heb ik voor gekozen.
Als er niet zo'n wisselende achter-as belasting was geweest (daarom niveaumats) had ik voor EN achter Bilstein dempers gekozen.
Zoals in andere draadjes gezegd, m'n werk Caddy VW voorzien van Bilstein's sport dempers (niks verlaagd of zo) stuurt beter dan nieuw!
- Zware vering icm lichte- en af en toe zware- belasting; je rijdt met een vrachtwagen, hobbel de bobbel........
- Monroe levelers; tis mooi, moet je dan wel vanaf je dashboard kunnen bedienen, anders wordt het nikx.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 19:26 #1408615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomats
Dit had een PB moeten zijn..

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 19:35 #1408616 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic PB

sdijkstra schreef : Dit had een PB moeten zijn..

Ga je ter compenstatie zelf in de kofferbak liggen...........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:04 #1408620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha, juist.
Vaste dempers (bilstein) en andere veren geven een oke rij gedrag (beter dan nieuw... althans bij een caddy), maar dan "mis" je dus een hoogte regeling bij belasting. Wanneer gaat het voertuig nu echt in de kont hangen met deze set-up; bij hoeveel kilo worden wegbewijzerings borden nu echt goed verlicht.... Het gaat maar om een paar keer per jaar dat ik de nivomats "nodig" acht, bijv. tijdens een vakantie.
Kijk, Mathy ik snap dat het allemaal geld kost. Sterker nog; er is al aardig wat in de LPT gaan zitten qua geld wat er nooit meer uitgehaald gaat worden, op het plezier na wat we er van hebben (en daar gaat het dan om). Wel ga ik een overwogen keuze maken, en daarbij heb ik inderdaad gezegd dat nivomats kostbaar zijn(niet gelogen denk ik). Nivomats zijn niet alleen maar zaligmakend. Er zijn een hoop mensen welke de demping van deze te slap vinden. Monroe zou hierin weer een alternatief zijn, ware het dat je (eventueel omslachtig) handmatig moet verhogen/verlagen bij gebrek aan een compressor.
Kortom geld kost het sowieso, maar graag hoor ik ervaringen; waarom heb je vaste dempers genomen, of juist toch echt wel nivomats nodig acht, enz, enz.
Willem, optie 4 is het mooiste want het simpelste, in mij optiek dan. Hangt de auto vaak in de kont, of ligt er nooit zware ballast in. Mis ik toch weer hoogte regeling, of is het overgewaardeerd......zucht......
Heer Dijkstra, dank voor uw PB, Toch denk ik dat ik de schokdempers (welke het ook mogen gaan worden) nieuw ga aanschaffen, maar ik zal in contact met u treden mocht ik van gedachten veranderen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:07 #1408622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nivomats
Dat nivomats te slap zouden dempen heb ik niet eerder gehoord, ben benieuwd onder welke omstandighden "men" dat ervaart. Voornaamste reden die ik meekrijg van mensen die de nivomats eronder weg doen is dat ze het de investering niet waard vinden.
Hoe gebruik jij de auto? Ik denk dat vooral van belang is voor de vraag wat jou het beste past. Nivomats zijn duur maar altijd goed (tenzij je de demping niet OK vindt). Wil je die niet, dan zou jde veren en dempers moeten aanpassen op de situatie waar je het meest mee rijdt. Rijd je vooral leeg, heb je geen LPG tank en is de auto alleen op vakantie volgeladen/met aanhanger? Dan zou ik geen verwaarde veren nemen, veel te springerig bij "leeg" gebruik. Heb je m altijd vol liggen met gereedschap of andere spullen dan zijn verzwaarde veren misschien beter geschikt. Of als je veel met een aanhanger met flinke kogeldruk rijdt. Misschien is bij altijd leeg en alleen op vakantie volgeladen + zware caravan die Monroe ride levellers de beste keuze. 2x per jaar (voor en na de vakantie) de demping aanpassen is natuurlijk niet zo veel werk. Hoe lang die meegaan en hoeveel ze na een jaar gaan lekken (en hoe vaak je ze opnieuw moet oppompen) weet ik niet.

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:23 #1408625 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic nivomatten
Ik heb voor een hoop geld de nivomatten door nivomatten laten vervangen. Ik sluit me aan bij Mathy. Daarnaast vind ik het fijn rijden met volledige bepakking voor een campeervakantie met drie kinderen - alles achterin en de auto ligt prima recht. Je merkt nauwelijks dat je zoveel rommel achterin hebt liggen. Het hobbel de bobbel van de vrachtwagen is voor mij de charme van het model - noem het een afwijking, noem het een aandoening, noem het elk z'n ding.
Groet,
Cor-Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:48 #1408627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uhm,

henk 940LPT schreef : Dat nivomats te slap zouden dempen heb ik niet eerder gehoord, ben benieuwd onder welke omstandighden "men" dat ervaart.

Excuus van mijn zijde in deze Henk. Eigenlijk kan ik het alleen opmaken uit mijn eigen ervaring met de huidige nivomats en de vorige Volvo (V70Classic) waar ook nivomats onder zaten. Ze zijn altijd een beetje soepel qua dempen, maar misschien zijn ze al te ver heen om er een goed oordeel over te kunnen geven. Maar goed, onder andere Volvo's die ik had gingen altijd eibach of apex veren icm met nieuwe gasdempers...... Toen had ik ook nog geen kinderen met bijbehorende entourage, dus enig comfort is fijn.

Moderators: Jerry Stam