Koppelingsproblemen

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2014 19:37 #1407830 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Alleen de plaat vervangen?
Wat ik me afvraag; is de gehele koppeling vervangen of alleen de koppelingsplaat?
Kraakt, rammelt of piept de koppeling bij het intrappen van het pedaal? Als de drukgroep slecht, vervuild of te droog is gaat deze vaak wel geluid maken bij beweging. En als alleen de koppelingsplaat vervangen is en de rest is blijven zitten, kan het gebeuren dat 'ie al relatief snel niet meer goed vrijgetrapt kan worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-07-2014 22:10 #1407833 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Kraken
Het is inderdaad zo dat bij niet draaiende motor er wat kraakt/ piept bij het intrappen van het koppelingspedaal. Bij lopende motor is dat niet te horen, dus het is geen hard geluid. Hoe de koppeling is vervangen, totaal of gedeeltelijk is niet meer te achterhalen. Ben toch bang dat ik er niet onderuit ga komen om de bak eronderuit te halen om de zaak te inspecteren. Zou alleen jammer zijn als dat onnodig blijkt omdat er iets anders aan de hand is. Er zijn geen specifieke tests waardoor bepaalde zaken uitgesloten kunnen worden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2014 21:33 #1407857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontluchten ....
Zou gezien de klacht eerder het probleem zoeken in het ontluchten.
Heb na het vervangen van de koppeling hetzelfde gehad, heb hem daarna ontlucht met het remontluchtingsapparaat op de zaak, dat zet 1.5 bar druk op het systeem. Daarna heb ik de zuiger van de werk en commandocilinder naar buiten getrokken en nogmaals ontlucht, hierna was het in mijn geval goed.

Eerlijkheid gebied me wel te vertellen dat ik eerst een koppelingsset van een automaterialenhandel erin gezet had en dat deze helemaal niet vrij kwam en daarna een originele van de dealert die ik op bovenstaande manier moest ontluchten.

Succes,

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-07-2014 10:31 #1407872 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Ontkoppelen
Gisteren een flink stuk gereden en het lijkt beter te gaan: met rijden zijn er geen problemen, alleen als ik stil sta moet ik even in de 4 schakelen en dan gaat hij moeiteloos in de 1 of achteruit. Als de motor en bak trouwens koud zijn gaat het goed, als hij warm is minder.

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-07-2014 21:25 #1408091 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Koppeling probleem opgelost
Ik heb bij mijn 745 turbo een 740 turbo gekocht als donor/sloop auto, beide zijn van 1986. Deze sloper had oa een goed werkende koppeling dus heb ik alle bedieningsdelen omgezet, de hoofdkoppelingscylinder, de hulpkoppelingscylinder en de gaffel, deze laatste was bij de 745 gaar, een gat waar het kogelscharnier bijna doorheen ging, van de sloper was nog als nieuw. Nu ontkoppelt hij weer zoals het hoort. Ik denk een kombinatie van versleten delen geweest

Moderators: Jerry Stam