Koppelingsproblemen
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 11:02 #1101652
door Frans Versteegh (GAST)
Koppelingsproblemen is gemaakt door Frans Versteegh (GAST)
Mijn 745 die ik nu 3 weken heb blijft slecht ontkoppelen: de koppeling komt niet voldoende vrij ( kraken bij inschakelen van de achteruit ) en hij pakt ook meteen zo gauw ik het pedaal iets op laat komen.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Hoofdkoppelingscylinder gereviseerd
De koppelingsgaffel gedemonteerd, was bij het kogelscharnier wat ingescheurd, heb ik een ring opgelast en zit weer goed.
Het duwstangetje uit de hulpkoppelingscylinder vervangen door een die ik kan stellen en deze zover mogelijk uitgesteld zodat er op de gaffel nog een beetje speling zit.
De hulpkoppelingscylinder werkt goed en lekt niet.
Het systeem goed ontlucht met de easy bleed.
Dit alles heeft geen verbetering gegeven, blijft vlak boven de vloer aangrijpen en slecht vrij komen!
Iemand een idee waar ik het nu nog moet zoeken?
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Hoofdkoppelingscylinder gereviseerd
De koppelingsgaffel gedemonteerd, was bij het kogelscharnier wat ingescheurd, heb ik een ring opgelast en zit weer goed.
Het duwstangetje uit de hulpkoppelingscylinder vervangen door een die ik kan stellen en deze zover mogelijk uitgesteld zodat er op de gaffel nog een beetje speling zit.
De hulpkoppelingscylinder werkt goed en lekt niet.
Het systeem goed ontlucht met de easy bleed.
Dit alles heeft geen verbetering gegeven, blijft vlak boven de vloer aangrijpen en slecht vrij komen!
Iemand een idee waar ik het nu nog moet zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 11:13 #1407808
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic plaat
Frans,
"blijft vlak boven de vloer aangrijpen en slecht vrij komen"
Ik vrees dat je koppeling aan het einde van zijn loopbaan is gekomen. Even checken wat voor een set je precies nodig hebt en reken op ca. 150 - 200 euro en een paar uurtjes werk.
PS vervang gelijk het druklager!
"blijft vlak boven de vloer aangrijpen en slecht vrij komen"
Ik vrees dat je koppeling aan het einde van zijn loopbaan is gekomen. Even checken wat voor een set je precies nodig hebt en reken op ca. 150 - 200 euro en een paar uurtjes werk.
PS vervang gelijk het druklager!
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 11:32 #1407810
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Moeilijk ontkoppelen
Ries,
Ik heb de wagen een week of drie, daarvoor heeft hij 4 jaar stil gestaan, maar vlak voordat hij toen is weggezet is er door een garage een nwe koppeling gemonteerd vlgs de vorige eigenaar. Dit lijkt mij te kloppen aangezien de koppeling niet slipt! Het is een Turbo en met volgas slipt hij absoluut niet! Hij komt juist niet goed vrij!
Ik heb de wagen een week of drie, daarvoor heeft hij 4 jaar stil gestaan, maar vlak voordat hij toen is weggezet is er door een garage een nwe koppeling gemonteerd vlgs de vorige eigenaar. Dit lijkt mij te kloppen aangezien de koppeling niet slipt! Het is een Turbo en met volgas slipt hij absoluut niet! Hij komt juist niet goed vrij!
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 13:05 #1407813
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic mechanisch?
OK we gaan dan uit van een goede koppeling. Ik neem aan een mechanisch bediend systeem in de 745 of al een hydraulisch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 14:08 #1407815
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal
Zal hydraulisch zijn, kabelbediend heeft geen cilinders,Hydraulisch systeem is zelfstellend, dus veel af te stellen valt er niet. Na 4 jaar is overigens de kans groot dat de vloeistof vocht heeft aangetrokken. Er kan dan damp ontstaan die wel samendrukbaar. Je weet zeker dat er alleen nieuwe olie in het systeem zit (niet alleen ontlucht maar ook doorgespoeld/ververst)?
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 14:26 #1407816
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Hydraulisch dus: Vul het
Hydraulisch dus: Vul het remvloeistofreservoir met remvloeistof type DOT 4. Kans als je het koppelingspedaal een paar keer intrapt je al weer wat eerder kunt koppelen. De kans wordt groter wanneer je de nippel op de koppelingscilinder wat losdraait en lucht laat ontsnappen.
Dan kan ik me ook een verhaal van een nylon prop bij de gaffel die vaak verdwenen is voor de geest halen en die Timen kan leveren
Soms zit er een gat in de gaffel waar de nylonprop tegenaan drukt. De nylonprop steekt er zelfs soms door heen en gaat schranken. Soms staat de zuiger op de schuine inloop kant en wil dan soms helemaal niet meer terug. De zuiger komt dan bijna uit de cilinder.
Dan kan ik me ook een verhaal van een nylon prop bij de gaffel die vaak verdwenen is voor de geest halen en die Timen kan leveren
Soms zit er een gat in de gaffel waar de nylonprop tegenaan drukt. De nylonprop steekt er zelfs soms door heen en gaat schranken. Soms staat de zuiger op de schuine inloop kant en wil dan soms helemaal niet meer terug. De zuiger komt dan bijna uit de cilinder.
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 14:27 #1407817
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Ontkoppelen
Ik heb de hydraulische koppeling na de revisie van de hoofdkoppelingscylinder met verse Dot4 mbv de easybleed doorgespoeld en ontlucht. Als ik de vloerbedekking en isolatie onder het pedaal weghaal doet hij het al wat beter doordat ik het pedaal dan dieper in kan trappen.
Het pedaal voelt verder ook goed aan en bij langer vasthouden verliest het systeem ook geen druk. Zelf dacht ik dat er misschien een verkeerde, misschien te dikke koppelingsplaat in is gezet? Iets anders kan ik niet meer bedenken of heeft iemand de gouden tip?
Het pedaal voelt verder ook goed aan en bij langer vasthouden verliest het systeem ook geen druk. Zelf dacht ik dat er misschien een verkeerde, misschien te dikke koppelingsplaat in is gezet? Iets anders kan ik niet meer bedenken of heeft iemand de gouden tip?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 14:41 #1407819
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de
De tip van Ries zou ik zeker even nalopen: Kijk naar (kunststof) onderdelen met overmatige slijtage.Heb jij zelf de auto 4 jaar weggezet of heeft de vorige eigenaar dat gedaan?
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 16:12 #1407821
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Koppeling
De vorige eigenaar heeft hem 4 jaar binnen, droog gestald gehad. Kan een klevende plaat op de spiebanen ( verouderd of geen vet, of roest ) deze klacht ook veroorzaken?
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2014 18:06 #1407827
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klevende platen
Zou na een aantal keren gebruiken meestal weg moeten zijn maar het kan inderdaad en zelfs erg hardnekkig zoals bij mijn Volvo 245 destijds. Dan zit er maar een ding op ; de bak eraf en de boel gangbaar maken. Zelf heb ik ook ooit de hoofdcilinder van de koppeling gereviseerd eerlijk gezegd had ik dat beter kunnen vervangen door een nieuwe (kost niet de hoofdprijs) maar goed ik ga er van uit dat je dat (professioneel inclusief honen) uitbesteed hebt?
Als de bak eraf is en je de platen controleert, vervang gewoon het druklager: kost niet veel en je zit altijd goed.
De dikte van de plaat zou moeten aangeven dat ie inderdaad nieuw is zoals je zegt
Als de bak eraf is en je de platen controleert, vervang gewoon het druklager: kost niet veel en je zit altijd goed.
De dikte van de plaat zou moeten aangeven dat ie inderdaad nieuw is zoals je zegt
Moderators: Jerry Stam