dakspoiler en schuifdak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2014 06:44 #1101541
door V700 register
dakspoiler en schuifdak is gemaakt door V700 register
Dag,
Heb één van de 940-'s op het oog zoals genoemd in topic van heden 4 juli 2014. Sterker, de koop is nagenoeg gesloten.Van één ervan is de dakspoiler (kunststof dus) danig verweeerd en zou ik hem willen oppoetsen. Heeft iemand tips?
Deze 940 LPT ..de distributie is ca. 25 dzd. km terug vervangen plus waterpomp maar niet de spanrol, ik heb in de jaren geleerd dat dat niet kan en dat de spanrol dient te worden meegenomen. Klopt dat ? is hernieuwde wissel riem en rol aan te raden ?
Verder heeft het schuifdak iets lekkage rechtsvoort binnen in geval van scheefstand parkeren en bij fikse regenbui. Hoe ken zulks ? Het hitteschild resoneert iets bij stationair draaien en dit zou met iets laswerk te verhelpen zijn...is dit korrekt ?
( dynamo en waterpomp zijn nieuw, achterlamp en gasveren al in huis en dat lukt dus wel, raammotortje r-achter dient vernieuwd te worden dus als iemand iets heeft liggen..graag. eldt ook voor een overbodige aansteker..ook graag een berichtje).
dank en groet
Zappa (Gennep)
Heb één van de 940-'s op het oog zoals genoemd in topic van heden 4 juli 2014. Sterker, de koop is nagenoeg gesloten.Van één ervan is de dakspoiler (kunststof dus) danig verweeerd en zou ik hem willen oppoetsen. Heeft iemand tips?
Deze 940 LPT ..de distributie is ca. 25 dzd. km terug vervangen plus waterpomp maar niet de spanrol, ik heb in de jaren geleerd dat dat niet kan en dat de spanrol dient te worden meegenomen. Klopt dat ? is hernieuwde wissel riem en rol aan te raden ?
Verder heeft het schuifdak iets lekkage rechtsvoort binnen in geval van scheefstand parkeren en bij fikse regenbui. Hoe ken zulks ? Het hitteschild resoneert iets bij stationair draaien en dit zou met iets laswerk te verhelpen zijn...is dit korrekt ?
( dynamo en waterpomp zijn nieuw, achterlamp en gasveren al in huis en dat lukt dus wel, raammotortje r-achter dient vernieuwd te worden dus als iemand iets heeft liggen..graag. eldt ook voor een overbodige aansteker..ook graag een berichtje).
dank en groet
Zappa (Gennep)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2014 10:36 #1407232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rol
Die spanrol wordt vaak wel vervangen, maar bij mijn weten is het niet verplicht.
In het onderhoudsschema in Vadis staat bij de distributriemwissel: "Controleer de spanrolen smeer de paspen in". Ik denk dat de vorige eigenaar €45,- in zijn zak wilde houden.
Toen ik bij mijn auto de distributieriem vervangen heb liep de oude rol nog soepel en kraakvrij. Wel lichter dan de nieuwe, wat erop zou kunnen duiden dat het vet een beetje uit het lager was verdrongen.
Je zou de bovenste kap van distrubie er af kunnen halen, even de spannning van de rol en dan kijken hoe hij loopt, is niet al te veel werk.
In het onderhoudsschema in Vadis staat bij de distributriemwissel: "Controleer de spanrolen smeer de paspen in". Ik denk dat de vorige eigenaar €45,- in zijn zak wilde houden.
Toen ik bij mijn auto de distributieriem vervangen heb liep de oude rol nog soepel en kraakvrij. Wel lichter dan de nieuwe, wat erop zou kunnen duiden dat het vet een beetje uit het lager was verdrongen.
Je zou de bovenste kap van distrubie er af kunnen halen, even de spannning van de rol en dan kijken hoe hij loopt, is niet al te veel werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2014 13:53 #1407252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanrol
Spanrol hoeft inderdaad niet verplicht mee-vervangen te worden. Risico op serieuze schade is ook wat minder omdat deze blokken vrijlopers zijn. Ik heb de spanrol van mijn auto nu vervangen maar verwacht minimaal 1x over te slaan (als ik de auto zo lang houdt) en zeker niet eerder dan 150dkm weer te vervangen. Er lopen afwateringsslangetjes naar/door de A- en B-stijlen die het water afvoeren. Mogelijk zit eentje verstopt waardoor het water niet afgevoerd wordt maar naar binnen loopt.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2014 15:26 #1407253
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De motor van voorheen mijn
De motor van voorheen mijn 965 is overleden door een vastgelopen spanrol. Die laat ik dus nooit meer zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2014 15:56 #1407254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De 6 cilinders zijn geen vrijlopers, de 4 cilinders wel. Dat maakt nogal verschil voor de overweging een spanrol te vervangen of niet. Bij een 6 cilinder zou ik ook geen risico lopen en vervangen. Is vervanging van de rol bij de 6 cilinders niet voorgeschreven bij elke D-riem wissel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2014 16:23 #1407256
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poetsen
Over poetsen van verweerde lak zijn onlangs draadjes voorbij gekomen. Lekkage van het schuifdak kan veroorzaakt worden door verstopte afvoerleidinkjes. Op de vier hoeken kun je die vinden. De voorste zijn van bovenaf door te prikken met b.v. een nylon balein. De achterste zijn van onderaf (ik dacht bij achterste wielkasten) door te prikken. Meestal is dan het probleem opgelost.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2014 20:20 #1407261
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch...
Allen dank voor de kommentaren. Ikzelf ga geen risico lopen voor die weinige euro-'s en neem de spanrol ook bij dit ( vrijloper) blok altijd mee.
Ik ga de afv-leidinkjes eens checken, ook darvoor dank.
Zappa
Ik ga de afv-leidinkjes eens checken, ook darvoor dank.
Zappa
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2014 03:11 #1407272
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vrij
Hallo Volvisti
Vrijloper of niet, als de riem eraf loopt heb je een probleem. Want het is niet een kwestie van "kap open, riem er even op wippen, kap dicht, starten, lopen". En het gebeurt meestal op een moment en een plek waar het niet uit komt.
De turbo's zullen, vanwege hun relatief lage compressie, wel allemaal vrijlopers zijn, maar de 16 kleppers zonder turbo zijn het zeker niet en ik meen ook sommige andere non-turbo's niet.
Als je de auto toch in de garage hebt staan, vervang dan de spanrol ook gewoon. Dat moment kun je zelf uitkiezen. Passagiers heb je op dat moment meestal niet, dus die hoeven niet naast de auto te wachten terwijl de riem erop gelegd wordt.
Zappa: verstandige keuze!
groetjes
Mathy
Vrijloper of niet, als de riem eraf loopt heb je een probleem. Want het is niet een kwestie van "kap open, riem er even op wippen, kap dicht, starten, lopen". En het gebeurt meestal op een moment en een plek waar het niet uit komt.
De turbo's zullen, vanwege hun relatief lage compressie, wel allemaal vrijlopers zijn, maar de 16 kleppers zonder turbo zijn het zeker niet en ik meen ook sommige andere non-turbo's niet.
Als je de auto toch in de garage hebt staan, vervang dan de spanrol ook gewoon. Dat moment kun je zelf uitkiezen. Passagiers heb je op dat moment meestal niet, dus die hoeven niet naast de auto te wachten terwijl de riem erop gelegd wordt.
Zappa: verstandige keuze!
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2014 11:00 #1407274
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in
Uiteraard mee eens dat het vervelend is om mee langs de weg komen te staan. In dit geval is het echter de vraag of je een D-riem die er 25dkm opzit er speciaal af gaat halen om een nieuwe spanrol te monteren of dat je nog 50dkm doorrijdt en dan spanrol EN riem wisselt. Als de wissel al niet eerder nodig is ivm leeftijd in jaren. Als je de riem eraf gaat halen kun je beter ook een nieuwe riem monteren. De whiteblocks, de 16 kleppers en sommige (dus niet alle) B230K blokken zijn geen vrijlopers. De diesels ook niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2014 23:05 #1407299
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb van Henk H begrepen dat
Heb van Henk H begrepen dat FK motoren geen vrijlopers zijn. Hij had er 1 met geknapte riem en die was stuk....
Moderators: Jerry Stam