en weg was de druk op het koppelingspedaal.....weer en route

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 20:51 #1101343 door V700 register
Netters,

Ik stond voor het stoplicht in Assen, probeerde weg te rijden maar helemaal geen druk meer op het koppelingspedaal.
Onze ww heeft de boel nog ontlucht maar dat mocht niet baten......dus afslepen...
Dit is voor het eerst in mijn 740-940 leven dat me dit gebeurd, wel een remcylinder maar een koppeling nee.
Tips voor de reparatie ?

groet, Sylvo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 21:02 #1406242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb het één keer eerder gehad met deze auto (ik was de vorige eigenaar van deze auto). Dat was denk ik ergens in het midden van de 6 jaar dat ik deze auto heb gehad. Was ook met warm weer. Daarna (3 a 4 jaar) nooit meer last gehad. Nadat ik constateerde dat ik niet kon ontkoppelen in de eerste versnelling rustig naar huis gereden (was gelukkig niet ver). De volgende dag werkte alles gewoon weer. Omdat ik er niet gerust op was de koppeling ook laten nakijken bij de garage. Zij hebben hem ontlucht. Verklaring die men toen had was dat er misschien wat vocht in de olie is gekomen die is verdampt. Damp is samendrukbaar waardoor ontkoppelen niet meer wil. Zoals gezegd, het overkwam mij ook met warm weer (mocht dat er iets mee te maken hebben). Ik heb altijd (zolang ik de auto had) de remvloeistof om de twee jaar laten vervangen zoals voorgeschreven en steeds expliciet gevraagd ervoor te zorgen dat de olie in het koppelingsysteem ook vernieuwd werd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 21:04 #1406244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En dat laatste wordt nog wel
En dat laatste wordt nog wel eens vergeten met lucht in de koppeling bij warm weer tot gevolg.
Cilinders gaan eigenlijk nooit stuk i kheb het nog niet gezien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 21:07 #1406245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Apart
Ik heb zelf nooit aan de remmen/koppeling gewerkt, afgezien van het vervangen van de handremschoenen achter waarbij ik de slangen niet los heb gehad.
Apart overigens, om je oude auto terug te zien op een afsleepwagen zonder dat je er zelf bij was. Moet nog een beetje wennen geloof ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 21:10 #1406246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk, Het was vandaag
Dag Henk,
Het was vandaag inderdaad ook erg warm in Assen. Wat dat betreft een vergelijkbare situatie. Kan het nog wat met de servo te maken hebben ? Een luchtlek ?
Er is geen lekkage zichtbaar, niet bij het pedaal en ook niet bij de koppelingscylinder. In het oliepotje was geen olieverlies.

groet, Sylvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 21:29 #1406248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Geen lekkages en geen olieverlies rijmt in ieder geval wel met de theorie van een dampbel. Het niveau zou iets hoger moeten zijn maar ik denk dat dat zo weinig is dat dat eigenlijk niet waar te nemen is. Mede omdat je vermoedelijk niet voor elke rit kijkt hoe hoog het niveau precies is. Volgens mij werkt de servo alleen in het remsysteem en is er verder alleen verbinding tussen master- en slavecilinder en één slangetje naar het reservoir om te zorgen dat er altijd voldoende olie voor het koppelingssysteem is (hoger gelegen reservoir). Maar zoals gezegd, ik heb er nooit aan gewerkt dus hoe het precies zit kan ik niet uit eigen ervaring vertellen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 22:08 #1406250 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ik heb
Het hydraulische systeem is niet mijn favoriet.

Bij mijn eerste en tweede Volvo 740 allebei het complete systeem moeten vervangen en moeten ontluchten. (Andere master en slave cylinder)

Ook eens gehad dat het kunstof koppelingspedaal zelf doormidden brak...ik was erg verbaasd hierover.

Ik ben tegenwoordig erg blij met mijn bekabelde koppeling :-)

Wat is dat ontluchten een "pokke klus" in je eentje ;-(

Even olie verversen en goed ontluchten (liefst met zo'n zuig apparaat) zou je best kunnen helpen.

Anders heb ik nog wel master en slave cylinders rondslingeren ;-)

Groetjes,
Gerben

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 23:47 #1406253 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vaak
Heel vaak is het drukstangetje met het nylon propje te kort. De zuiger komt dan iets te ver uit de cilinder. Er lekt dan iets "remvloeistof" weg en bij het teruggaan kan er dan wat lucht in de cilinder komen. Standaard zet ik er altijd al een langer stangetje in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2014 11:30 #1406257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoofdcilinder misschien
Ik had vorige zomer hetzelfde probleem: plotseling bleef het koppelingspedaal onderin liggen.
Ontluchten van de koppeling hielp niet; kon het pedaal één keer intrappen en daarna was het weer fout. Het probleem bleek de veer van de hoofdcilinder te zijn; die lag in drie stukken. Hierdoor ontbrak de veerdruk om het pedaal omhoog te brengen, en bovendien kon het pedaal hierdoor ook iets te diep worden ingetrapt waardoor er lucht in het systeem kwam.
Ik heb de hoofdcilinder vervangen, onderdeel kostte € 170,- bij de dealer en de oude moest retour. Dealer levert geen revisiesetjes voor de koppelingsclinder, maar als het bij jou hetzelfde probleem is kun je misschien op de sloop of in het alternatieve circuit wel zo'n veer vinden. Ik zou dan wel de keerringen in de clinder ook vervangen.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2014 11:41 #1406258 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic en toen wel weer druk
Vorige week met de auto van Michiel exact hetzelfde gehad.... ineens viel het pedaal op de bodem, uiteraard in een file en tussen die vriendelijke betonblokken op de E19 rondom Antwerpen ...even zweten dus. Terwijl er gewacht werd op de hulpdienst werd het pedaal met de hand opgetild en ineens .....was er weer druk? Hij ontkoppelde prima en de druk bleef en kon men de weg vervolgen. Ik neem aan dat dit duidelijk iets met een luchtbel te maken heeft en dat er bij de laatste beurt welliswaar remolie ververst is maar het ontluchten niet helemaal goed gegaan is.

Moderators: Jerry Stam