Welke chip levert zuiniger verbruik voor B230FK?
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-
Ons verbruik varieerde van 1 op 6 in de winter op korte stukjes met ruim gebruik van de airco ivm ontwaseming tot maximaal 1 op 9 in de zomer op de snelweg bij redelijk rustige rijstijl (vind ik). Ik rij wel - waar mogelijk - op de toegestane snelheid op de snelweg.
Na montage van een mbc verbeterde het verbruik tot 1 op 8 in de winter en maximaal 1 op 10 in de zomer. De mbc zorgt niet alleen voor meer vermogen maar belangrijker is het verhoogde koppel waardoor je minder hoeft door te trappen om een beetje op te schieten.
Ik ben benieuwd tot welke modificatie jij overgaat en wat het resultaat daarvan zal zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een fluwelen voet, zoveel mogelijk op (een goed afgestelde) cruise control rijden, uit laten rollen ipv remmen kan nog wel wat opleveren.
Net als goede uitlijning van de wielen, goede banden spanning enz enz.
Maar goed, waar gaat het over. Die liter benzine van € 1,90. Voor dat geld kan ik het zelf niet maken........
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Met alleen een chip lukt het natuurlijk niet. KL Racing vermeldt in de beschrijving van de chip op hun site dat ze ook een andere wastegate (van V70/S60) leveren. Die is instelbaar van 0,7 tot 1,7 bar. Over de chip zelf wordt heel nadrukkelijk beweerd; "Detta chipet är i första hand avsett för bränslebesparing" (Deze chip is vooral bedoeld voor brandstofbesparing). Dat de besparing dan uiteindelijk toch vooral in je rechter voet zit, wordt er niet bij vermeld...
Overigens heb ik hier op onze site meerdere malen kunnen lezen dat leden die een mbc hebben gemonteerd erbij vermelden dat naast meer vermogen ook het brandstofverbruik (relatief) lager was dan voorheen. Weet niet meer uit mijn hoofd wie dat beweerden.
Als dat klopt heb ik dus aan een mbc voldoende.
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoeft niet hoor. Ik heb eerst een paar jaar met de standaard turbodruk rondgereden en nu met 0,65 bar (30 pk erbij in theorie). De motor is hiermee merkbaar soepeler geworden, maar ik heb mijn rijstijl niet 'aangepast' aan het extra vermogen. Verbruik is sindsdien niet veranderd. Met standaard chip zoals ik al eerder schreef. Dus ik ben ook wel benieuwd wel wat zo'n ekonimi-chip zou doen dan.960 B204FT schreef : Die 40 pk extra kost uiteraard meer brandstof.
Zoals ik het het op hun site lees (met dank aan Google translate): "Deze chip is vooral bedoeld voor brandstofbesparing bij het aanpassen van de turbodruk".
De chip is dus geoptimaliseerd op het hogere vermogen, maar dat levert dan alleen wat op als dat vermogen ook aangesproken wordt. M.a.w. als je gaat 'planken' met verhoogde turbodruk zou de motor met deze chip minder dorstig zijn dan met de standaard chip. Maar dat kun je zonder chip ook, als je rechtervoet niet te zwaar is.
Die claim (of theorie) dat de motor zuiniger is na verhogen van de turbodruk kan ik ook wel uitleggen (hoewel ik het dus zelf in de praktijk niet gemerkt heb):
Toen ik nog met de standaard turbodruk (0,35 bar) reed trapte ik het gas vaker helemaal onderin dan tegenwoordig om bij b.v. invoegen een beetje op snelheid te komen. Ik zat dus vaker dan nu in de toerentallen waar bij de B230FK de koppelkromme alweer naar beneden gaat (max. koppel 230 Nm bij 2300 tpm). De B230FT (0,65 bar) geeft het max. koppel van 264 Nm af bij 3450 tpm. Ik heb nog geen plaatje van de koppelkromme van de B230FT gevonden, maar die loopt, zoals ik met mijn boerenverstand redeneer, dus rustig nog wat op van 2300 naar 3450 tpm.
Zoals Siang ook al schreef profiteer je dus ook, of vooral, van het extra koppel boven de 2300 toeren wanneer je de turbodruk verhoogt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Maar probeer dat maar eens!
Hij nodigt uit om gas te geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
960 B204FT schreef : @ Ferry en Andre:
Met alleen een chip lukt het natuurlijk niet. KL Racing vermeldt in de beschrijving van de chip op hun site dat ze ook een andere wastegate (van V70/S60) leveren. Die is instelbaar van 0,7 tot 1,7 bar. Over de chip zelf wordt heel nadrukkelijk beweerd; "Detta chipet är i första hand avsett för bränslebesparing" (Deze chip is vooral bedoeld voor brandstofbesparing). Dat de besparing dan uiteindelijk toch vooral in je rechter voet zit, wordt er niet bij vermeld...
Overigens heb ik hier op onze site meerdere malen kunnen lezen dat leden die een mbc hebben gemonteerd erbij vermelden dat naast meer vermogen ook het brandstofverbruik (relatief) lager was dan voorheen. Weet niet meer uit mijn hoofd wie dat beweerden.
Als dat klopt heb ik dus aan een mbc voldoende.
Adriaan
Ik weet niet of het slim is om de turbodruk te verhogen en dan de ecu af te stellen op zuinig d.m.v. een eco-chip. Zonder andere chip kun je de MBC afstellen tot 0,8 bar zonder proplemen m.b.t. te arm mengsel (bij vol vermogen). Dus met eco-chip lijkt het mij dat dit punt eerder bereikt is.
Mijn MBC staat keurig afgesteld op een veilige 0,6 bar.
Met de orginele chip is dat prima. Hij is inderdaad iets zuiniger gaan lopen met MBC (nu een klein jaartje erop). Maar dat zit hem voornamelijk in het feit dat je minder gas hoeft te geven om hetzelfde als voorheen zonder MBC te bereiken. Ik ben een rustige rijder dus mijn turbodrukmeter komt eigenlijk zelden boven het midden uit (behalve met inhaalacties op de provinciale wegen, dan is het heel leuk om vol het gas erop te gooien).
Tip: monteer samen met de MBC ook een turbodrukmeter of nog beter, een eco-meter in je toerenteller en je ziet gelijk tijdens het rijden of je voet te zwaar is. Denk dat dat meer besparing opleverd dan een chip van 1395 kronen (154 Euro). Suc6!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Op beide lpt's heb ik een vacuum/drukmeter in het zicht geplaatst in de linker onderhoek van de voorruit. Dat geeft een aardige indruk van de brandstof vraag en helpt je om je rechter voet in toom te houden.
Wel zag ik laatst dat er wat olie aan de versnellingsbak hing. De mbc heb ik er weer uit gehaald. Met snelheden onder de 120 geeft dat denk ik een zuiniger verbruik.
Een paar factoren zijn nog niet genoemd is in dit draadje:
- Remmen: Dat geeft altijd meer verbruik.
- Opwarm periode
- temperatuur en fancontrol
www.volvo700vereniging.nl/node/52269#comment-293282
Ook kan door het beter beheersen van de temperatuur in de kop door aanpassing van de fancontrol brandstof bespaard worden. Bij temperaturen boven de 100 graden gaat de ecu nl meer brandstof inspuiten ter bestrijding van oververhittting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Adrian schreef : Wel zag ik laatst dat er wat olie aan de versnellingsbak hing. De mbc heb ik er weer uit gehaald. Met snelheden onder de 120 geeft dat denk ik een zuiniger verbruik.
Dus omdat er olie aan de versnellingsbak hangt, haal je de MBC er weer uit??? Dit begrijp ik niet.....
En ik denk dat de grootste winst te behalen is met accelereren. Als je eenmaal 120 rijdt geeft de turbodrukmeter nagenoeg hetzelfde aan met of zonder MBC. Dus lijkt mij het verbruik ook gelijk.
Als je de cursus "het nieuwe rijden" hebt gevolgt, dan leer je om zo snel mogelijk naar de snelheid te gaan die je wilt rijden om dan vervolgens gas terug te nemen en de snelheid vast te houden.
Ook ver vooruit kijken en tijdig gas los en rollen.
Uiteraard zaken als bandenspanning, airco, automaat of schakel, rijden met open raam of roofrack, stroomverbruikers als achteruitverwarming/spiegelverwarming/blower, etc. spelen uiteraard een grote rol op het verbruik.
Ik heb een 230FK met M90, geen airco, geen roofrails, banden op 2.5 en ik haal met gemak 1 op 11 (woon-werk 12 km en snelwegkilometers).
Ik gooi er altijd V-power in (scheelt misschien ook iets).
En dan doe ik nog geen eens mijn best.......
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Gebruik van een hogere turbodruk kan er toe leiden dat de oliekeringen gaan lekken.De reden dat ik de mbc er uit gehaald heb is dat er weinig gebruik van gemaakt wordt en misschien voor hergebruik in de 945.Ferry940 schreef :
Dus omdat er olie aan de versnellingsbak hangt, haal je de MBC er weer uit??? Dit begrijp ik niet..... En ik denk dat de grootste winst te behalen is met accelereren. Als je eenmaal 120 rijdt geeft de turbodrukmeter nagenoeg hetzelfde aan met of zonder MBC. Dus lijkt mij het verbruik ook gelijk. Als je de cursus "het nieuwe rijden" hebt gevolgt, dan leer je om zo snel mogelijk naar de snelheid te gaan die je wilt rijden om dan vervolgens gas terug te nemen en de snelheid vast te houden. Ook ver vooruit kijken en tijdig gas los en rollen.Adrian schreef : Wel zag ik laatst dat er wat olie aan de versnellingsbak hing. De mbc heb ik er weer uit gehaald. Met snelheden onder de 120 geeft dat denk ik een zuiniger verbruik.
Het nieuwe rijden legt de nadruk op lage toeren. Dan wordt de turbodruk niet gebruikt. Ook op vlot acceleren, maar zeker niet te vlot.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Adriaan