945 automaatbak problematiek

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2014 22:57 #1100972 door V700 register
945 automaatbak problematiek is gemaakt door V700 register
Vandaag een fijne sleuteldag gehad bij Janse in Elburg en mijn 945 eens goed uit laten lijnen.
Ik wilde ook de automaatbak verversen maar er werd mij aangeraden deze te flushen, de monteur had er even mee gereden en ze bonkt wat met schakelen, schakelt te laat op en de olie is zwart en stinkt een beetje.
Thuis gekomen de bak nog eens gepeild en deze stond boven de max. van 90 graden.
Nu vraag ik me af of het oliepeil invloed heeft op het schakelen en of er via de vereniging wel eens een flushdag is of heeft iemand een goed betaalbaar adres in het midden van het land.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2014 00:06 #1404489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic To flush or not to flush
Altijd een intressante diskussie flushen of vervangen. Flushen is beter maar relatief duur. Ik heb een pompje en regelmatig trek ik 2 liter uit de automaat bak en gooi er 2 liter vers in. Stuk goedkoper.

Mbt te veel, ik heb altijd geleerd dat te weinig minder kwaad kan dan te veel ivm overdruk.

Je kunt vrij simpel even wat olie er uit zuigen via de vulpijp. Dan kun je zo even kijken wat het verschil is.

Ik heb een pela pompje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2014 00:43 #1404491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet waar je woont
Ik weet niet waar je woont maar ik heb een afzuigtankje. Doe het op dezelfde manier als arjan. 2 liter eruit, 2 erin, en dit elke 500 km herhalen totdat er een liter of 10 geflusht is. Wil je daar best mee helpen.
Mijn ZF schakelde van wat bonkig naar prima.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2014 11:16 #1404496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik woon zelf in Leerdam. Zit
Ik woon zelf in Leerdam.
Zit er nou onder de automaatbak een soort carterpannetje? Als je die loschroeft kan je dan niet een heleboel rotzooi verwijderen en er verse ATF inmikken via de opening van de peilstok?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2014 11:59 #1404499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olieverversen
Aan de onderzijde kun je het filter loshalen. Dan loopt uiteraard de olie eruit. Filter vervangen is bij zwarte olie geen overbodige luxe. Voor de zekerheid ook een nieuwe pakking kopen. Daarna afvullen met nieuwe olie, waarbij flushen (daarbij alle de bak in alle schakelstanden laten draaien, totdat de olie schoon is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2014 08:32 #1404522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk dat ik dat eerst maar
Denk dat ik dat eerst maar eens doe, even de boel schoonmaken, verse olie en een nieuwe pakking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2014 10:30 #1404524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie peilen bij draaiende motor!
Hoi Gerrit,
Wellicht ten overvloede:
Je moet het niveau van de automaatbak olie bij een draaiende motor peilen.
-Olie op temperatuur
- motor stationair, keuzehendel in P, vervolgens plm 5 sec. in alle andere keuzemogelijkheden, vervolgens weer 2 minuten in P. Daarna bij draaiende motor olie peilen.

Jaap

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2014 11:04 #1404526 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic eerst flushen
Llijkt me verstandig bij zare verontreiniging. Totaal zit er 7,5 liter in het systeem. Die loopt er lang niet allemaal uit bij aftappen en filter vervangen. Gevolg rest zit zo weer in het filter. Begin je met aftappen en vervangen een paar keer dan kun je vervolgens indien nodig alsnog het filter vervangen. Eerste paar keer aftappen en vervangen kan ook met goedkopere ATF olie gedaan worden, iets van 30 euro voor 5 liter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2014 15:32 #1404534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic power flush
Wij hebben de 960 een powerflush gegeven bij de volvo dealer. De zorgvuldigheid waarmee dit gebeurd en de 1e klas spullen die men gebruikt hebben ons vertrouwen gegeven.
Spoelen met Reiniger in de olie, draaiende motor en schakelen in de bak ruim 25 minuten. Nieuwe olie erin 15 liter en die heeft de oude olie eruit gedrukt. Meteen na de behandeling geweldig groot verschil.  Heel snel omschakelen en nauwelijks nog overgang te voelen. Lock up werkte weer als nieuw volgens de zeer ervaren monteur.  Ruim 300 Euro veel geld, maar je bespaart nieuwe filter en resultaat is grondig en goed.

Groet, yves

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2014 16:48 #1404535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb gemeten bij draaiende
Ik heb gemeten bij draaiende goed warme motor in P, peil ruim boven max 90 gr.
Volgende dag met koud draaiende motor ruim boven max 40 gr.
Filter en nieuwe pakking kost 20 euries en dan nog wat liters Dextron IID.
Heb helaas nu geen liggende gelden voor een flush.

Moderators: Jerry Stam