Achterveren vervangen van een 940 2.3 I.C. Estate (1997)

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 17:16 #1401362 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic hoogte is toch goed zo

SaddieN schreef : Goedenmiddag mensen,
Onze Volvo staat lijkt nogal laag te hangen. Met 2 volwassenen achterin, hoop ik geen drempel ofzo tegen te komen, want dan schraapt de uitlaat zo goed als zeker over de straat...
Ik wil dit probleem graag oplossen, maar zit wel met een aantal vragen:
- Onze Volvo heeft Nivomats en een starre achteras. Klopt dat?
- Kan de oorzaak van het laag hangen zijn dat de Nivomats niet meer goed functioneren?
- Nivomats zijn te vervangen door "gewone" schokdempers icm verzwaarde achterveren. Kopt dat?
- Is de klus met alleen een krik en assteunen te klaren?
- Hangt de Volvo eigenlijk wel laag?

Zo staat die van mij er ook bij

En met de vakantie zo, zonder dat ik met de uitlaat of trekhaak de drempels raakte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 17:19 #1401363 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic nu met foto's hoop ik
bij mijn 940 estate is het zonder lading zo

en met lading zo. zonder hulpveren o.i.d.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 17:25 #1401364 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic verdorie
kan geen tekst met foto's plaatsen.

Daar was een handigheidje voor

HELP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2014 17:28 #1401365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch met dat knopje met dat
Toch met dat knopje met dat boompje?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 18:45 #1401366 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic sorry voor de vervuiling van het topic
nee iets met een gescheurd papiertje, stond altijd in mijn browser veld maar nu niet meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2014 19:43 #1401367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let op
Let op... mijn auto hing absoluut niet door, en een snelle lange bocht kon ik ook nog probleemloos zeer snel nemen. Toch klopte er iets niet vond ik en heb er dus afgelopen weekend andere Nivomats onder gezet. Wat bleek... Nivomats die er onder zaten waren totaaaaal versleten.De auto hoeft dus niet altijd laag te hangen om versleten Nivomats te constateren.Just for the record.[EDIT] Wat klopte er dan niet: windgevoeligheid en bij bochtenwisseling bleef de achterkant "achter", nadat ik nieuwe voorschokbrekers er onder had gezet werd dit gedrag nog duidelijker.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2014 09:28 #1401385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle info. Denk
Bedankt voor alle info.
Denk dat het in ieder geval handig is om er iets aan te doen, ik denk dat mijn Nivomats versleten zijn. Dat ze zichzelf op niveau stellen bij lading: dat doen ze echt niet (meer).De windgevoeligheid en het "achterblijven" van de achterkant in bochten is ook herkenbaar.
Denk dat ik nieuwe verzwaarde veren met standaard schokdempers ga gebruiken.
Dat ik verschil ga voelen, vind ik geen probleem, maar... het blijft toch nog wel lekker om in de Volvo te rijden, hè?!

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-02-2014 16:38 #1401439 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Afstand scherm grond
... is bij mij 66 cm met nivomaten (tot onderzijde velg 56 cm)
Met 5 basketballers in de auto is de eerste drempel een obstakel daarna is het geen probleem meer.
Bij de vorige 945 was op enig moment een nivomat lek en zijn ze vervangen door veren en normale dempers (van Wytze).
De auto reed toen duidelijk stugger. Verder geen spijt gehad van deze wissel en nog jaren mee gereden. O.a. vol beladen: 4 fietsen op dak, kids op de achterbank. voortent en de koelkist in de koffer inclusief een tank benzine en gas. Aan de trekhaak de SMV met een kogeldruk van ruim 70kg.
Nu met de versere 945 en dezelfde bepakking, maar zonder de fietsen op het dak kwam de kant met de koelkist duidelijk minder omhoog. Oftewel waarschijnlijk toch overbeladen.
Comfort is met de nivomaten wel meer aanwezig. De wagen mag van mij echter wel een beetje hoger. Kunnen er dan iets zwaardere veren gemonteerd worden of zijn hulpveren eerder aan te raden?

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2014 20:53 #1401904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zwaardere veren onder
Ik heb zwaardere veren onder mijn station geplaatst. Ben er best te spreken over. Al heb ik sinds kort een stabilisator stang achter geplaatst, ja dat was niet standaard in 1986 blijkbaar. Of iemand heeft m eraf gehaald ooit.
Maar je levert wel iets in op comfort, maar verkeersdrempels kun je wel wat vlotter nemen ermee. Maar nog niet zo goed als met een 360 haha.

Hulpveren heb ik niet eens geprobeerd, de veer was gewoon zijn vering kwijt en was doorgezakt, dan heeft t ook niet veel zin om dat op te gaan vangen met een dunne hulpveer.

Wel merk ik nu een jaar of 2 verder dat t iets comfortabeler wordt, zijn niet meer zo stug. Vergelijk t met mijn 740 sedan, die heeft nooit veer problemen gehad achter.

Moderators: Jerry Stam