Intermittend Startprobleem Volvo 740 1978 BT-06-XR

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2013 23:55 #1397986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu niet Loskoppelen ?
Andre Struis, Bedankt!

Interessante opmerking.
Bedoel je hier mee dat dat met de motor "stationair draaiend" de accu NOOIT losgekoppekd behoord worden?  Dit nooit eerder gehoord maar er zijn wel meer zaken waarover ik nooit iets over gehoord heb gehoord heb!
Ik heb vaak mensen dit zien doen. . .Heb ik zelf ook gedaan met deze Volvo . . . om te controleren of the generator wel stroom levert. Zonder accu blijft de motor draaien :-)
Kan het zijn dat hierdoor de accu nu continu te VEEL  laadt en daardoor het halverwege de Filistijnen is gegaan?
Is de Spannings regelaar part of de Generator  of zit dat ergens anders zoals dat met oude autos het geval is?
Ik ga nu de Laadspanning Meten. . . Stroom meter gaat niet(geen AmpTang):
Spanning motor uit: op accu =  13,73 V
Spanning met motor  draaiend: =  12,93 V  met Hoofdlicht aan
Spanning met motor draaiend: = 13,09 V met Lichten uit.
De auto is vandaag gebruikt en nu 1 keer gestart on te testen. Ik kan dit nogmaals doen na een tijd draaien totdat de accu  100% "vol" is.
Wat zou het dan moeten zijn?
Betekend deze indformatie iets t.a.z.v. de accu in mijn Volvo en misschien het laden en de Spanning Regelaar?
Ik heb hier een nieuwe accu staan die voor mijn zoon bestemd is. . .even testen:
De spanning er op = 14,37 V
Alvast bedankt.
Conrad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 00:01 #1397989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BoordSpanning Testen tijdens rijden !!!
Adrian.

"Via de cigatet Aansteker" :-)
Handige oplossing!
Ik ga het doen!
Conrad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 00:07 #1397993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Startmotor
Het zou zo maar eens de startmotor zelf kunnen zijn.
Met de 740 ook jaren rare storingen gehad, zelfs een directe draad naar de startmotor geleid, omdat bij warme motor er nog niet eens een klikje kwam bij een poging tot starten. Na drie kwartier afkoelen lukte het starten dan vaak wel.
Nu met een nieuwe starmotor start de 740 altijd, ook met warme motor en de accu blijft nu ook gespaard.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 17:24 #1398030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens!

Johan de Jongh schreef : Uiteraard de bedrading controleren op slechte verbindingen maar de kans is groot dat je accu kapot is.
Een accu heeft loodplaten die dicht bij elkaar hangen en door warmte ontwikkeling kunnen deze platen krom trekken en zo kortsluiting veroorzaken.
Na afkoelen trekken ze weer recht en functioneerd de accu weer normaal.
De leeftijd van de accu maakt hierbij niets uit.
Je meet aan de "koude" accu niets.

Helemaal mee eens.
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn oude MB 306D busje.Opmeten van de accu gaf net 13,6 V, maar zodra hij vermogen moest leveren, klapte hij er soms volledig uit. Alles nagezocht, maar kon het maar niet vinden......om uit eindelijk van de ANWB-man, binnen 10 seconden te horen te krijgen dat de accu stuk was.Het ding vervangen en klaar was Kees.
Bij een accuboer kunnen ze je accu op weerstand etc.. doormeten. Daar kunnen ze vaststellen of hij daadwerkelijk kaduuk is.
Succes!
Hartelijke groeten Dirke

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 19:04 #1398032 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Meter...
Waarmee gemeten? Is die Volt-meter wel goed?
Ik krijg nl de indruk dat je gebruikte universeel meter, een beetje te veel aanwijst.
Een accu, die nieuw van de plank, 14,37 Volt meet, lijkt met onwaarschijnlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2013 04:03 #1398051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Open Contact Accu Spanning
Hoi Andre Struis, . . .Lood Accu PerikelenHet onderwerp begint me te boeien buiten de praktische zaken om. Ik las ergens dat open contact spanning typisch ongeveer 13 Volt zou moeten zijn.Na enig speuren op een Wetenschappelijke site( Accu Chemie) werd voor een enkele cel 2,2 volt gemeten. Dat is 13,2 volt…. 11% hoger dan 12 VoltDe theoretisch berekening kwam uit op 2,32 Volt--- > Totaal  13,92 V. . . . 16% hoger dan 12 Volt.Dit is op zich logisch omdat om 12 Volt Standaard te kunnen leveren er enige extra spanning moet zijn om onder een bescheiden belasting de 12 V te halen,Een spanning van 11 %  hoger dan standaard 12 Volt is dus redelijk in de praktijk voor een  nieuwe accu. Ik heb dus zo juist 14,34 V gemeten and dat is 3,5% hoger dan de theoretische spanning.Ik moet dus constateren dat de Voltmeter inderdaad iets te hoog aangeeft.Voor de accu in mijn Volvo meet ik 13,34 V and dat zou OK zijn voor een nieuwe accu maar mijn accu is haast 2,5 jaar oud en ik verwacht dus een iets lagere spanning dan 13,34 V.De laadspanning van 12,9 Volt zou dus ook iets lager zijn gemeten met een 100% correcte Voltmeter. Is dit te laag vanuit de praktijk gezien? Kan je daaruit concluderen dat mijn accu niet goed meer is ONDANKS dat 99% van het starten 100 % goed gaat . . geen enkel probleem. . ..apart van het feit dat twee keer in 2 maanden TIJDENS het rijden de boordspanning gedeeltelijk weg viel,  en na een tijdje wachten het weer goed genoeg was om te starten?Ik snap niet dat 2 keer in twee maanden de spanning ver genoeg tijdelijk wegvalt om niet te kunnen starten en dan weer zich gedraagt als normaal.Iedereen bedankt voor de reacties.
Indien er nog andere visies op mijn probleem zijn hoor ik het graag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2013 04:20 #1398052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu Spanning Perikelen
Hallo Captain_Dirk,
Er is dus verschil van mening hoe hoog de spanning van een Lood accu kan zijn zonder belasting. . .Puur de Chemische Potentiaal. . .Het lijkt mij dat het ook afhangt van de zuiverheid van het materiaal op de anodes en de kathodes van de cellen,  maar goed er zijn dus ook verschillen in Voltmeter kwaliteit.

Mijn probleem is dat de accu 99%  van de tijd goed werkt op te starten. . .de motor draai snel rond en start direct. .  Het euvel is dus dat TIJDENS het rijden slechts 2x de spanning weg viel.
Ik kan het accepteren dat een euvel eerst in mindere mate zich voordoet en op den duur meer frequent zich zal laten zien.
Ik moet dus 2 zaken laten bekijken:

1 De Accu. . mogelijk op korte termijn een nieuwe kopen
2 De Laadspanning Regelaar. . . Indien daar het euvel zit kan het misschien ook een nieuwe accu vernietigen.

Bedankt voor je Reactie

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2013 10:09 #1398053 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic boordspanning probleem
Wanneer de aarde niet goed functioneert, is de boordspanning ook niet constant.
Even alle massapunten loshalen schoonmaken, invetten en opnieuw monteren.
Vooral de massapunten vanaf accu(op chassisbalk linksvoor en  dynamo-motorblok, en motorblok chassis) en allemaal aan twee kanten.
Wanneer je multimeter te hoog aangeeft, wordt het tijd om de batterij in je multimeter te vervangen. De mijne gaf laatst 18 v aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2013 14:36 #1398070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boordspanning "probleem"
Bedankt voor nadere toelichtingen Adrian.
Vandaag de situatie getest na opgeladen accu wear het om gaat
Laad spanning stationair draaien = 16,3 Volt . . .sraaisnelheid kan iet aan de hofe kant zijn( geen toerenteller aanwezig).
Accu zonder belasting maar aangesloten(alle lichten uit, contactsleutel uit) - 15 Volt maar gezien de mettingen op de nieuwe accu ongeveer 10 % te hoog.
Dit geeft een
- gecorrigeerde laadspanning van 14,6 V
- gecorrigeerde onbelaste accu spanning van 13,5 V. . .deze lijken dus ongeveer normaal.
maar als de accu vol is zou de laadspanning iets lager afgaande op van wat jullie me verteld hebben dat een nieuwe accu niet ongeveer 14,4 Volt moet aantonen.
Ik ga alle aardpunten schoon maken en dan verder kijken. Op het ogenblik heb geen geijkte voeding om de Multimeter echt te testen, dus blijft het bij schattingen.

Dit Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Moderators: Jerry Stam