Intermittend Startprobleem Volvo 740 1978 BT-06-XR
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 18:07 #1099622
door V700 register
Intermittend Startprobleem Volvo 740 1978 BT-06-XR is gemaakt door V700 register
Nu tweemaal is het gebeurd dat opeens de lichtsterkte van verlichting DIMDE en dat na uitzetten van motor er niet gestart kon worden. . .motor draaide een halve dan wel een hele slag langzaam om en toen was uit met de pret. . .Er was nog wel genoeg spanning om de lampen op halve kracht te laten "branden" maar motor starten ?. . . Hou maar op!: klik . klik . klik . van het startmotor solenoïde.
Een maand of 2 geleden heb ik noodgedwongen de auto een aantal uren laten staan en hulp ingeroepen. . .wonderbaarlijk genoeg probeerde ik het starten en dat ging volstrekt normaal en sinds toen geen enkel probleem(tot gisteren) en het laden ging normaal omdat ik nooit de accu hoefde op te laden. De accu is 2 jaar en 3 maanden oud!!!!!!
Gisterenavond gebeurde het weer. Tijdens het rijden ging de lichtsterkte omlaag. . .zoier75 of 80% lichtsterkte op de generator. Bij de winkel aangekomen de motor uit gezet en geprobeerd te starten. Nee hoor . . .accu leek leeg te zijn, dan wel een verbinding baar de startmotor en de lichten ging op dubbele weerstand van tussenliggende elementen, of misschien 5 van de 6 cellen in de accu werden uitgeschakeld en er was misschien alleen geleiding door het accuzuur. .geen idee anders dan dat.
Na 15 @ 20 minuten winkelen starte de motor weer. . .niet 100% op volle startmotor kracht maar voor een warme motor net genoeg om te straten. Vandaag starte de motor weer gewoon normaal en dit diverse keren. .Ik snap er niets van.
Kenmerkend was dat na het starte het licht weer op volle kracht brandde!
Heeft iemand dit ooit meegemaakt en zo ja wat was het probleem?
Indien dit een onbegrijpelijk probleem ook voor jullie is wat zou het kunnen zijn?
Een diagnose zonder professionele hupmiddelen lijkt me moeilijk omdat normaal doorgaans alles goed werkt. . .de accu geeft een volle lading aan.
HELP!!!!
Conrad
(r.winkelman)
Een maand of 2 geleden heb ik noodgedwongen de auto een aantal uren laten staan en hulp ingeroepen. . .wonderbaarlijk genoeg probeerde ik het starten en dat ging volstrekt normaal en sinds toen geen enkel probleem(tot gisteren) en het laden ging normaal omdat ik nooit de accu hoefde op te laden. De accu is 2 jaar en 3 maanden oud!!!!!!
Gisterenavond gebeurde het weer. Tijdens het rijden ging de lichtsterkte omlaag. . .zoier75 of 80% lichtsterkte op de generator. Bij de winkel aangekomen de motor uit gezet en geprobeerd te starten. Nee hoor . . .accu leek leeg te zijn, dan wel een verbinding baar de startmotor en de lichten ging op dubbele weerstand van tussenliggende elementen, of misschien 5 van de 6 cellen in de accu werden uitgeschakeld en er was misschien alleen geleiding door het accuzuur. .geen idee anders dan dat.
Na 15 @ 20 minuten winkelen starte de motor weer. . .niet 100% op volle startmotor kracht maar voor een warme motor net genoeg om te straten. Vandaag starte de motor weer gewoon normaal en dit diverse keren. .Ik snap er niets van.
Kenmerkend was dat na het starte het licht weer op volle kracht brandde!
Heeft iemand dit ooit meegemaakt en zo ja wat was het probleem?
Indien dit een onbegrijpelijk probleem ook voor jullie is wat zou het kunnen zijn?
Een diagnose zonder professionele hupmiddelen lijkt me moeilijk omdat normaal doorgaans alles goed werkt. . .de accu geeft een volle lading aan.
HELP!!!!
Conrad
(r.winkelman)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 18:25 #1397785
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Dikke bekabeling
Het lijkt me dat het probleem zit in de dikke "Plus" kabels van accu naar startmotor en de dikke "massa" verbindingen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 19:29 #1397788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plus de Min?
Nee, zonder dollen
Is de Plus erg warm ?
Is de Plus erg warm ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 23:58 #1397800
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
Ik gok op de dynamo, of liever gezegd, de gelijkrichter/borstelbrug.
Meet eens wat de laadspanning is, dan weet je al wel genoeg.
Meet eens wat de laadspanning is, dan weet je al wel genoeg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2013 12:05 #1397819
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu.
Uiteraard de bedrading controleren op slechte verbindingen maar de kans is groot dat je accu kapot is.
Een accu heeft loodplaten die dicht bij elkaar hangen en door warmte ontwikkeling kunnen deze platen krom trekken en zo kortsluiting veroorzaken.
Na afkoelen trekken ze weer recht en functioneerd de accu weer normaal.
De leeftijd van de accu maakt hierbij niets uit.
Je meet aan de "koude" accu niets.
Een accu heeft loodplaten die dicht bij elkaar hangen en door warmte ontwikkeling kunnen deze platen krom trekken en zo kortsluiting veroorzaken.
Na afkoelen trekken ze weer recht en functioneerd de accu weer normaal.
De leeftijd van de accu maakt hierbij niets uit.
Je meet aan de "koude" accu niets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:01 #1397896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intermittend Start Probleem
Hoi Dalhaussertjes 
Geen idee of de Plus (van de accu neem ik aan) erg warm is. De eerste keer stond de auto 2 a 3 uur af te koelen. Eergisteren heb ik ook niet aan de polen zitten voelen.
100 van de 100 keer (tot nu toe)gaat het starten normaal als ik de auto elke dag start. G
Het probleem is dat tijden het rijden opeens het licht ietsjes dimt(slechts 2x gebeurd) en asl ik de motor DAN uitzet dan lijkt de accu 80% leeg en kan ik niet starten. . Na een poosje wachten (eergistern 15 @20 minuten) gaat het starten weer normaal en is de lichtsterkte ook normaal. As ik de accu loskoppelt blijft de motor gewoon lopen zoals het hoort.
Rararara wat is het. . . .?
"Op tiet van hûûs goan" helpt uiteraard niet
Geen idee of de Plus (van de accu neem ik aan) erg warm is. De eerste keer stond de auto 2 a 3 uur af te koelen. Eergisteren heb ik ook niet aan de polen zitten voelen.
100 van de 100 keer (tot nu toe)gaat het starten normaal als ik de auto elke dag start. G
Het probleem is dat tijden het rijden opeens het licht ietsjes dimt(slechts 2x gebeurd) en asl ik de motor DAN uitzet dan lijkt de accu 80% leeg en kan ik niet starten. . Na een poosje wachten (eergistern 15 @20 minuten) gaat het starten weer normaal en is de lichtsterkte ook normaal. As ik de accu loskoppelt blijft de motor gewoon lopen zoals het hoort.
Rararara wat is het. . . .?
"Op tiet van hûûs goan" helpt uiteraard niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:14 #1397901
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadspanning controleren
Bedankt Baseman,
Ik neem aan dat ik de laadspanning moet meten met de accu aam gekoppeld EN ook met de accu losgekoppeld.. . geen probleem kan ik morgen zo doen.
De accu is normaal geladen . . .welke spanning miet ik dan te zien krijgen met stationair draaien?
Accu aangekoppeld . . . . Volt ?
Accu losgekoppeld. . . . . Volt ?
Kan het een euvel zijn van Overladen". . In neem aan dat zoiets instelbaar is. Als het laden een probleem is laat ik het instelle(indien de accu OK is). De generaor is reatief nieuw. . ongeveer een jaar oud.
Indien ik twee uur aan het rijden ben. . ook in de avond. . . heeft dit probleen zich nooit voorgedaan.
Beide keren gebeurde het pakweg10 minuten na normaal starten.
Bedankt voor de suggestie
Ik neem aan dat ik de laadspanning moet meten met de accu aam gekoppeld EN ook met de accu losgekoppeld.. . geen probleem kan ik morgen zo doen.
De accu is normaal geladen . . .welke spanning miet ik dan te zien krijgen met stationair draaien?
Accu aangekoppeld . . . . Volt ?
Accu losgekoppeld. . . . . Volt ?
Kan het een euvel zijn van Overladen". . In neem aan dat zoiets instelbaar is. Als het laden een probleem is laat ik het instelle(indien de accu OK is). De generaor is reatief nieuw. . ongeveer een jaar oud.
Indien ik twee uur aan het rijden ben. . ook in de avond. . . heeft dit probleen zich nooit voorgedaan.
Beide keren gebeurde het pakweg10 minuten na normaal starten.
Bedankt voor de suggestie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:59 #1397907
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu Kortsluiting ???
Hallo Johan,
Wat je zegt klinkt op zich een mogelijkheid. . . maar het lijkt me dan niet dat 80% van het vermogen verloren gaat. . effe denken. . tralala . . .
Indien twee platen in een 2 Volt Cell kortsluiten valt er 2 Volt weg en is er 10 volt over:
Verlies Spanning 2/12----> 13 ^%
Spanning nog beschikbaar 10/12
> 83 %
Vermogen= V*I. . . .
Ik verwacht dat de startmotor dan eenvoudig weg 13 % extra stroom TREKT uit de 5 cellen om 100 % startvemogen te kunnen leveren . . . maar ik ben ongeveer 80% van het vermogen kwijt als dit euvel zich voordoet.
Ik dacht eerder aan een tijdelijk verhoogde Weerstand. . .slechte verbinding of iets dergelijks:
Vermogen = I^2*R
Dit is goed mogelijk een oorzaak. . . Als de Weerstand Stijgt, vanwege een slechte verbinding of een andere reden, dan kan de accu de extra stroom juist NIET leveren... dat lijkt er op dat dit gebeurd. . . .maar ik kan DAT niet rijmen met een ZEER tijdelijk euvel dat 99% van de tijd zich niet voordoet en indien het wel gebeurd het zich dan in 20 minuten oplost! Zit er ergens nog een iets waardoor de weerstand opeens hoger kan worden. .anders dan een slechte draadverbinding die tijdens het rijden opeens een hoge weerstand heeft?
Ik zit met mijn handen in het haar. . .wat er van het haar over is:-(
Misschien gewoon naar de garage om alles te laten controleren
Bedankt voor de suggesties.
Wat je zegt klinkt op zich een mogelijkheid. . . maar het lijkt me dan niet dat 80% van het vermogen verloren gaat. . effe denken. . tralala . . .
Indien twee platen in een 2 Volt Cell kortsluiten valt er 2 Volt weg en is er 10 volt over:
Verlies Spanning 2/12----> 13 ^%
Spanning nog beschikbaar 10/12
> 83 %
Vermogen= V*I. . . .
Ik verwacht dat de startmotor dan eenvoudig weg 13 % extra stroom TREKT uit de 5 cellen om 100 % startvemogen te kunnen leveren . . . maar ik ben ongeveer 80% van het vermogen kwijt als dit euvel zich voordoet.
Ik dacht eerder aan een tijdelijk verhoogde Weerstand. . .slechte verbinding of iets dergelijks:
Vermogen = I^2*R
Dit is goed mogelijk een oorzaak. . . Als de Weerstand Stijgt, vanwege een slechte verbinding of een andere reden, dan kan de accu de extra stroom juist NIET leveren... dat lijkt er op dat dit gebeurd. . . .maar ik kan DAT niet rijmen met een ZEER tijdelijk euvel dat 99% van de tijd zich niet voordoet en indien het wel gebeurd het zich dan in 20 minuten oplost! Zit er ergens nog een iets waardoor de weerstand opeens hoger kan worden. .anders dan een slechte draadverbinding die tijdens het rijden opeens een hoge weerstand heeft?
Ik zit met mijn handen in het haar. . .wat er van het haar over is:-(
Misschien gewoon naar de garage om alles te laten controleren
Bedankt voor de suggesties.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2013 06:27 #1397910
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Accu loskoppelen......
Zou ik niet doen! Dat kost je een spannings regelaar.
De accu dient er ook voor de piek en dalen in de boord spanning te dempen.
Laad spanning meten met een Voltmeter.
Laad stroom meten met een Ampèretang.
Liefst tegelijkertijd, met wisselende belastingen.
De accu dient er ook voor de piek en dalen in de boord spanning te dempen.
Laad spanning meten met een Voltmeter.
Laad stroom meten met een Ampèretang.
Liefst tegelijkertijd, met wisselende belastingen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2013 08:33 #1397913
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic onderweg boordspanning controleren
Om onderweg de boordspanning te controleren gebruik ik een oude plug voor de sigarettenaansteker met een draad eraan. Met een doppelsteentje verbind ik de draad met mijn voltmeter.
Moderators: Jerry Stam