z'n vijf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2014 20:52 #1399841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd gevonden
Nou ik heb hem even op de brug gehad, en het bak-ophangrubber is prima. Ik zag wel dat de uitgaande bak-keerring enorm lekte, er moest een halve liter bij (paar duizend km). Er zit ook een pietsie speling op het uitgaande lager van de bak.
Dit deed mij denken aan iets wat ik laatst gerepareerd had. De achteras heeft twee reactiestangen, die met dikke bouten aan het dif. vastzitten. De bovenste daarvan was blijkbaar door een vorige eigenaar vervangen door een te dunne bout, die gebroken was. De achteras heeft dus een tijdje (geen idee hoelang, maar er zat al heel lang een verdachte "tik" in de aandrijflijn, bij gas los en gas erop) iets naar voor en achter kunnen "rollen". Ik heb de bout vervangen voor een goede, en dacht daarmee klaar te zijn. De keerring van de dif. lekt nu wel flink, en bovenstaande staat van de bak zou er ook mee te maken kunnen hebben. Heeft de boel toch flink op zijn lazer gehad ben ik bang.
De cardanas heeft dus misschien wat kunnen bewegen in de lengterichting/axiaal, en zo de uitgaande as van het vijfdeversnellinghuis kunnen aandrukken of uittrekken (minder logisch). Hierdoor is wellicht een en ander beschadigd in het huis van de vijfde versnelling.
Dat is mijn idee tenminste. Klinkt dit logisch?
Zou het de moeite zijn de bak uit elkaar te halen en de schade te ontdekken en dan op zoek naar losse nieuwe onderdelen, of is een tweedehands-bak goedkoper/beter/slimmer?
Weet iemand hoe ik het verschil zie tussen een M47 en een M47II ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2014 22:05 #1399896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M47
M47 II ?
Bij mijn weten hebben ze dat nog nooit aangepast,Want de M90 is in de plek gekomen van de M47 alleen die is van binnen verbeterd en de vorm van de bak is ook anders en hij is een stukje zwaarder,Maar de M90 is wel 2 keer verbeterd voor de Benzine variant.
Je hebt ook nog een M46 dat is een 4 bak met overdrive, en die overdrive heb je weer in een aantal varianten.

En ik denk dat een andere bak in goeie staat een makkelijkere en goedkopere oplossing is dan je bak demonteren en uit elkaar halen,Of het moet alleen het lager zijn van de uitgaande as maar dat is ook een klusje om te doen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2014 22:13 #1399897 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Tom
Tom,

Er zijn 2 types M47. Van de latere versie is de 5e versnelling verbeterd.

Ik weet alleen niet welk jaartal.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2014 22:25 #1399898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1990
Rond 1990 is de M47 aangepast en heeft een iets langere 5e gekregen, van 0,82:1 naar 0,80:1 in de M47 II.
Of je aan de buitenkant van de bak verschil kunt zien zou ik niet weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2014 23:03 #1399902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ah
Nou weet ik dat ook weer, Verklaard ook waarom ik een verschil had in toerentallen tussen de 89er en 90er 744.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2014 12:50 #1399910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als dat de
Klinkt als dat de achterste moer van de versnellingsbak los gelopen is, ik bedoel dan de moer waarmee het voorste stuk van de cardanas in de bak zit vastgeschroefd, als je de drie boeten van de Hardyschijf loshaald, zie je daarachter nog een moer zitten, uit mijn hoofd dacht ik ongeveer 25mm boutmaat, die wil wel eens loslopen en dan zit het cadan-as deel los je kan hem dan gewoon op en neer bewegen, hierdoor gaat ook de achterste bakkeerring lekken. de originele bak van mijn 740 is zo aan z'n end gekomen.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2014 20:20 #1399917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JA!
Wauw, wat een goeie!
Dat zou heel goed kunnen inderdaad! Het klinkt heel logisch. Dan ga ik niet veel meer rijden met die volvo om de bak te sparen.
Dan ben ik er met een nieuwe keerring en wat gesleutel vanaf. Zou mooi zijn. Is die keerring te vervangen van buitenaf of moet het achterste deksel van de bak er af?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2014 17:28 #1401886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo
Op de brug geweest, keerring van de bak en van het diff vervangen, en warempel, de trilling in zijn vijf is weg!
Voor het vervangen van de keerringen moest de cardanas los, en volgens mij heb ik die op dezelfde manier weer in elkaar gezet als hij zat. Toch trilt hij nauwelijks meer in zijn vijf. Wat ik de vorige keer ook fout gedaan heb, het zal iets met de cardanas zijn geweest. Toch heel bijzonder dat dit op een of andere wijze zo resoneert dat hij er alleen in zijn vijf last van had!
Anyway, kan weer lekvrij en trillingsvrij rijden.
Bedankt voor het meedenken.

Ben

Moderators: Jerry Stam