z'n vijf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2013 21:44 #1099584
door V700 register
z'n vijf is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik zit met een raadseltje; In z'n vijf trilt de auto...?
Ik heb laatst het tussenlager en -rubber vervangen van mijn 740, omdat de auto erg trilde en op het eind zelfs bonkte bij optrekken, vooral lage snelheid. Dat was mooi opgelost met dat lager en rubber.
Nu had hij al de laatste maanden dat hij bij afremmen op de motor in zijn vijfde versnelling rond de 70 km/h trilde, ergens vanuit de bodem van de auto. Ik dacht dat dit bij dat lager hoorde. Later bleek dat rubber echt kapot, dus heb ik het vervangen. Nu heb ik echter het probleem dat de auto in alle versnellingen prima soepel en stil rijd, behalve in zijn vijf! Dan trilt hij flink van onder de bodem ergens. Het is niet afhankelijk van toeren (doet het niet bij hetzelfde toerental in andere versnellingen) en ook niet van snelheid (zelfde snelheid in zijn 4 is er niets aan de hand). Het is echt de vijfde versnelling zelf. Hij trilt het meest van 70 tot 90 km/h, daarboven word het minder en is het goed te negeren.
Wat kan dit zijn? Zou het een lager zijn in de bak? Tandwielen misschien? Moet de bak echt open/vervangen of zou het iets anders kunnen zijn?
Heeft iemand dit wel eens eerder gehad? En wat was de oplossing?
Alvast dank voor het meedenken.
Ik zit met een raadseltje; In z'n vijf trilt de auto...?
Ik heb laatst het tussenlager en -rubber vervangen van mijn 740, omdat de auto erg trilde en op het eind zelfs bonkte bij optrekken, vooral lage snelheid. Dat was mooi opgelost met dat lager en rubber.
Nu had hij al de laatste maanden dat hij bij afremmen op de motor in zijn vijfde versnelling rond de 70 km/h trilde, ergens vanuit de bodem van de auto. Ik dacht dat dit bij dat lager hoorde. Later bleek dat rubber echt kapot, dus heb ik het vervangen. Nu heb ik echter het probleem dat de auto in alle versnellingen prima soepel en stil rijd, behalve in zijn vijf! Dan trilt hij flink van onder de bodem ergens. Het is niet afhankelijk van toeren (doet het niet bij hetzelfde toerental in andere versnellingen) en ook niet van snelheid (zelfde snelheid in zijn 4 is er niets aan de hand). Het is echt de vijfde versnelling zelf. Hij trilt het meest van 70 tot 90 km/h, daarboven word het minder en is het goed te negeren.
Wat kan dit zijn? Zou het een lager zijn in de bak? Tandwielen misschien? Moet de bak echt open/vervangen of zou het iets anders kunnen zijn?
Heeft iemand dit wel eens eerder gehad? En wat was de oplossing?
Alvast dank voor het meedenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2013 20:14 #1397661
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 107
Je posting is al 107 keer gelezen maar nog geen reactie. Ik heb echter ook geen idee, maar misschien een rotte rubber van de ophanging van de transmissie? Het rubber van de achterophanging van de transmissie wil het ook wel eens begeven.
Controleer dat eens met een looplamp. Kruip er eens onder dus en krik de bak een op met een houtblok en schaarkrik om te zien wat er gebeurt. Vaak zit er vuil en vet dat je dan met remmenreiniger weg kan spuiten, dan zie je veel meer.
Robert
Controleer dat eens met een looplamp. Kruip er eens onder dus en krik de bak een op met een houtblok en schaarkrik om te zien wat er gebeurt. Vaak zit er vuil en vet dat je dan met remmenreiniger weg kan spuiten, dan zie je veel meer.
Robert
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2013 21:08 #1397662
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wellicht
ophangrubbers voor- of achteras, zoals geroemde champignons, of de remschijven of lagerrij die in de naven zitten van de remschoenen.
De versnellingsbak is overigens aan de achterkant, althans bij mijn M47 bak, via een rubber opgehangen aan een subframe. Misschien versleten of gescheurd?
Of oude verdroogde banden of banden slecht uitgebalanceerd...
De versnellingsbak is overigens aan de achterkant, althans bij mijn M47 bak, via een rubber opgehangen aan een subframe. Misschien versleten of gescheurd?
Of oude verdroogde banden of banden slecht uitgebalanceerd...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2013 21:18 #1397666
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rest?
Is dat ALLEEN in zijn 5, of ook bij de overige versnellingen bij HETZELFDE toerental?
Welke type bak zit er onder?
Welke type bak zit er onder?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2013 21:58 #1397670
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Bak
Draai de aftap plug er eens uit, zit er rommel/metaal aan de magneet?
Tja, dan moet je wel gelijk nwe olie erin doen, wat overigens nooit kwaad kan.
Tja, dan moet je wel gelijk nwe olie erin doen, wat overigens nooit kwaad kan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2013 21:11 #1397760
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha
Ha bedankt voor het meedenken.
Het is echt alleen in zijn vijf, in andere versnellingen bij zelfde toerental, of bij zelfde snelheid heeft hij het niet!
Ik zal het rubber eens nader bekijken, met lamp en bus remreiniger.
Olie verversen kan ook nooit kwaad, vorig jaar gedaan, dus niet nodig wat dat betreft, maar dan kan ik inderdaad wel zien of er staalgruis uitkomt. Wie weet is er echt een tandwiel kapot.
Het is overigens een B230F motor, met (geloof ik) m47 bak.
Het is echt alleen in zijn vijf, in andere versnellingen bij zelfde toerental, of bij zelfde snelheid heeft hij het niet!
Ik zal het rubber eens nader bekijken, met lamp en bus remreiniger.
Olie verversen kan ook nooit kwaad, vorig jaar gedaan, dus niet nodig wat dat betreft, maar dan kan ik inderdaad wel zien of er staalgruis uitkomt. Wie weet is er echt een tandwiel kapot.
Het is overigens een B230F motor, met (geloof ik) m47 bak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 19:08 #1397787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Ik heb het ooit meegemaakt (bij een audi 100 coupe) dat nadat we eronder aan het werk waren geweest, 1 van de schakelstangen scheef zat en in de derde versnelling bonkte bij gas loslaten. Dit was er moeilijk te traceren, is het de bak etc.
Uiteindelijk besloten de boel open te maken en te kijken waar het van komt, manchet van de pook af gehaald en toen was het opeens duidelijk, slijtplekken op het plaatwerk om de bak. Toen de boel opnieuw afgesteld en .......stil.
Vooral dat het probleem in 1 versnelling voorkomt doet mij hieraan denken.
Misschien een ideetje?
Groetjes Wouter
Uiteindelijk besloten de boel open te maken en te kijken waar het van komt, manchet van de pook af gehaald en toen was het opeens duidelijk, slijtplekken op het plaatwerk om de bak. Toen de boel opnieuw afgesteld en .......stil.
Vooral dat het probleem in 1 versnelling voorkomt doet mij hieraan denken.
Misschien een ideetje?
Groetjes Wouter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2013 20:51 #1397791
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker
Zeker iets om over na te denken, alle inspiratie is welkom.
Binnenkort even tijd vinden om m op de brug te zetten.
Binnenkort even tijd vinden om m op de brug te zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2013 09:25 #1398258
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AL
En is er al gekeken ????
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2013 20:05 #1398472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Ik ben 3 maanden geleden vader geworden, en kan geen tijd (lees: prioriteit) vinden om er onder te kruipen. Rijd nu in zijn vier
Moderators: Jerry Stam