Waar zijn die vierkante uitlaatdempers van de 960?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 19:27 #1397298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dirk,
Als je graag autogeen last, en je hebt al een TIG laspost, waarom wil je dan nog steeds een autogeenset?? Ik heb een TIG apparaat van freetechequipment, een 4 in 1 machine (TIG AC/DC, electrode en plasmasnijder). Ik vind dat geen prul. Last werkelijk prima, geen verschil met ESAB.. En de garantie is heel goed. Die TIG machine bevalt uitstekend. Je kunt er bierblikjes mee aan elkaar lassen (al eens eerder gepost) tot en met dikke plaat. De boogstabiliteit is echt goed van die machine zowel bij 5A als 200A en downslope of puls. En de inschakelduur is 100% bij 160A. Max stroom is 200A. Niet dat ik dat ooit heb gebruikt, maar die hoge inschakelduur zegt wel iets over de robuustheid van het ontwerp.
Na een tijd op een dikke 140A te hebben gelast met een ESAB enkelfase TIG machine (160A) ging deze in de beveiliging en moest een half uur wachten.. Vond ik niet zo erg , maar met die 4 in 1 van freetechequipment nog nooit meegemaakt dat dit gebeurde.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 22:32 #1397328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
omdat ik het leuk vind Robert, verder nergens om, daarom wil ik die autogeenset erbij maar dan wel een goeie :).  Ik denk eigenlijk ook wel omdat ik vroeger op een autogeenset heb leren lassen als basis (dat was nog ver voor de MIG/TIG apparaten)
Zowel de MIG als TIG machines hier zijn ook van ESAB, bevallen prima.
Het electrisch apparaatje was wel een bekend merk, maar kan ik me zo niet herinneren dan zou ik er eerst even op moeten kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 23:43 #1397333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kan!
Dirk,
OK. Dat kan. Een kennis van mij (met grijze haren..) in Maastricht last nog steeds met autogeen. Staal en RVS. Het kan, je ziet het evenwel niet veel meer. Ik vroeg hem eens waarom je geen TIG laspost aanschaft. Nou, dat wilde hij echt niet. De sfeer draaide helemaal om. Hij bood mij bijna geen biertje meer aan terwijl het gesprek best leuk was... "Dit gaat toch ook goed en ik kan er ook mee snijden. Jullie jonge lui snappen er niks van".. Hij had wel een punt. Je hebt helemaal geen voeding (220 of 380) nodig en met autogeen kun je net als met TIG heel dunne plaat lassen. Geen electronica, je kunt er overal mee naar toe. Autogeen is helemaal niet verkeerd. Het is hetzelfde lasproces, alleen komt er met autogeen nog een goede controle van de vlam bij. Het is in een vergeethoekje geraakt..
Zoek eens op marktplaats voor een autogeen toorts, die zijn te vinden tweede hands en van goede kwaliteit. De prijs voor gebruikte autogeen toortsen wel is aan de hoge kant... Dat zou je niet verwachten maar je betaalt echt nog veel geld. Ik heb er 1 liggen in een stalen kistje met allerlij mondstukken. Alleen heb ik geen gasflessen. Ik zag die autogeenset eens liggen op een rommelmarkt van oldtimer tractoren. Ik heb het meteen gekocht. Als ik het ga gebruiken is het om dikke plaat te snijden.
Veel succes met de hobby!
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2013 00:35 #1397338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic robert volgens mij schuin
robert volgens mij schuin omhoog , kwam onder mijn 960 1996 af....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2013 07:52 #1397339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies

robertm schreef : Dirk,
OK. Dat kan. Een kennis van mij (met grijze haren..) in Maastricht last nog steeds met autogeen. Staal en RVS. Het kan, je ziet het evenwel niet veel meer. Ik vroeg hem eens waarom je geen TIG laspost aanschaft. Nou, dat wilde hij echt niet. De sfeer draaide helemaal om. Hij bood mij bijna geen biertje meer aan terwijl het gesprek best leuk was... "Dit gaat toch ook goed en ik kan er ook mee snijden. Jullie jonge lui snappen er niks van".. Hij had wel een punt. Je hebt helemaal geen voeding (220 of 380) nodig en met autogeen kun je net als met TIG heel dunne plaat lassen. Geen electronica, je kunt er overal mee naar toe. Autogeen is helemaal niet verkeerd. Het is hetzelfde lasproces, alleen komt er met autogeen nog een goede controle van de vlam bij. Het is in een vergeethoekje geraakt..
Zoek eens op marktplaats voor een autogeen toorts, die zijn te vinden tweede hands en van goede kwaliteit. De prijs voor gebruikte autogeen toortsen wel is aan de hoge kant... Dat zou je niet verwachten maar je betaalt echt nog veel geld. Ik heb er 1 liggen in een stalen kistje met allerlij mondstukken. Alleen heb ik geen gasflessen. Ik zag die autogeenset eens liggen op een rommelmarkt van oldtimer tractoren. Ik heb het meteen gekocht. Als ik het ga gebruiken is het om dikke plaat te snijden.
Veel succes met de hobby!
Robert

Hoi Robert, het is precies zo als je zegt..... Die grijze haren heb ik inmiddels ook wel en het autogeen lassen heeft gewoon zijn charmes.  Meer als alle andere lasprocessen vind ik persoonlijk.
Ik heb het heel lang geleden geleerd van een Turkse plaatwerker/lasser, onvoorstelbaar wat die man alemaal kon met die autogeen las-set.  Het uitdeuken zonder spuiten was bij hem al een begrip ruim 35 jaar geleden !  Door het voelen van de plaat, het plaatselijk verwarmen / koelen op de meest maffe plekken, kreeg hij iedere lokale deuk er gewoon uit.  Die mens lastte complete auto's kop/kont en kwamen allemaal zonder problemen door de RDW na een WOKmelding.  Zelden iemand zo goed zien lassen als hij, ben ook blij dat hij mijn 'leermeester' was.
Toen ik voor het eerst een RVS uitlaat maakte kreeg ik het niet goed / netjes met een MIG apparaat, in die zin van dat de pijp aanliep tegen de achterbrug en ik geen ruimte had om het anders te doen.  Ben naar hem toegegaan want zijn zoon is een kameraadje van me, auto op de brug, en hij gloeide een 2 mm dikwandige 3" RVSpijp plaatselijk zo uit dat het goed kwam ??  Onvoorstelbaar gewoon.

Moderators: Jerry Stam