Waar zijn die vierkante uitlaatdempers van de 960?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die ovale is origineel Volvo. Is die vierkante niet meer te leveren? Wie weet het?
Ik had die vierkante van de week onder de andere 960 vandaan gehaald, met het idee deze om te wisselen. Maar deze past niet. De aansluiting is anders op de middendemper... Bij de 1 plooit de middendemper om de achteras heen en bij de vierkante demper plooit de achterste demper om de achteras.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Paul Kuppens in Gemert kan elke diameter uitlaat maken en in elke bocht buigen.
Was voor mijn limousine noodzakelijk en niet al te duur.
groet
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar dat kan ik ook zelf. Heb er wel een schurft hekel aan. Zelf uitlaten maken. Heb dat in verleden wel gedaan maar is veel werk. Zelfs nog mijn eigen dempers gemaakt. Je zit te zagen en te passen en de fittingen over te zetten om te lassen aan de dempers. Moet je nog heel goed opletten dat de bochtstukken passen e.d. Buigen kan ik namelijk niet dus moet je de stukken goed fitten en vastproppen met lassen en zo. Beetje schuin hier en daar, daar nog een stukje af.. Wat een werk..
Ik denk dat die vierkante dempers niet meer worden geleverd en dat Volvo is overgestapt op de ovale dempers. De achterstedemper en middendemper zijn origineel Volvo en vrijwel nieuw is te zien. Die ovale demper maakt onderin meer herrie. Bij hogere toeren is hij stil, ook op de snelweg. Maar onderin maakt hij herrie in tegenstelling tot die vierkante einddemper.
Misschien ga ik toch eens de moed weer oppakken en de vierkante demper er onder freubelen als er geen oplossing door Volvo is. Is echt vervelend werk om zoiets passend te maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goedkoop is het echter niet als je met topmateriaal werkt, zou ik het voor anderen doen, ook niet. Dit is alleen leuk voor je eigen auto's en als het wat mag kosten en waar geld geen probleem speelt.
Als voorbeeld; de uitlaat (compleet van voor naar achter toe) die onder mijn T-5 hangt kost alleen aan materiaal ruim 1500 euro en er zit een dikke dag werk in van 2 volwassen monteurs die echt wel iets kunnen maken.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik snap je bericht niet helemaal want je zegt dat zelfmaak uitlaten leuk is om te doen en dan vervolgens meldt dat twee monteurs een dag werk hebben. Maar goed, maakt niet uit, ik vind het een pokke werk Hoekstukken en rechte pijpen kopen en de boel zo goed mogelijk voormonteren en tegen een karton houden en dan aftekenen.. Zagen, losjes aan elkaar lassen... Kans dat het 80% goed past is nul. Bij mij althans. Dus weer aan de gang... Wat een goedoe onder de auto.. Ik heb het al een paar keer gedaan maar is een lastige klus.
Een uitlaat maken voor de trekker is dan wel weer OK, dat zijn alleen rechte stukken, en 1 krom hoekje. Dat gaat best snel. Juiste diameter bij AMH halen, aftekenen, afzagen en netjes aan elkaar tiggen. klaar. Maar dat bochtenwerk onder een auto.. Het krult ook alle kanten op onder de auto.. Erg lastig.
Misschien is een Amerikaan meer recht qua uitlaatsysteem, geen idee.
Succes in ieder geval met de hobby.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hahaha Robert, juist dat werken met 2 man is toch geweldig ? Wij maken nooit een uitlaat mbv karton of zo, gewoon beginnen vanaf de turbo/spruitstuk en rustig aan opbouwen. Aftekenen rechtstreeks op de pijp onder de auto, het hele spul er weer onderuit halen en fatsoenlijk aflassen rondom (TIG of MIG).robertm schreef : Hej Dirk,
Hoekstukken en rechte pijpen kopen en de boel zo goed mogelijk voormonteren en tegen een karton houden en dan aftekenen.. Zagen, losjes aan elkaar lassen... Kans dat het 80% goed past is nul. Bij mij althans. Dus weer aan de gang... Wat een goedoe onder de auto.. Ik heb het al een paar keer gedaan maar is een lastige klus.
Ik snap je bericht niet helemaal want je zegt dat zelfmaak uitlaten leuk is om te doen en dan vervolgens meldt dat twee monteurs een dag werk hebben. Maar goed, maakt niet uit, ik vind het een pokke werk
Een uitlaat maken voor de trekker is dan wel weer OK, dat zijn alleen rechte stukken, en 1 krom hoekje. Dat gaat best snel. Juiste diameter bij AMH halen, aftekenen, afzagen en netjes aan elkaar tiggen. klaar. Maar dat bochtenwerk onder een auto.. Het krult ook alle kanten op onder de auto.. Erg lastig.
Misschien is een Amerikaan meer recht qua uitlaatsysteem, geen idee.
Succes in ieder geval met de hobby.
Robert
De bochtjes kunnen soms een echte crime zijn, zeer zeker bij een 850 over de achteras (geen echte ruimte voor 76mm/3") dus dat betekent een, als voorbeeld, 30 graden bocht terugslijpen naar bijvoorbeeld 21 graden maar als het dan uiteindelijk klaar is en de uitlat hangt rammelvrij is het toch helemaal geweldig ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die bochten inderdaad.. Ja, dat is echt heel lastig. Gelukkig ligt dat dus niet aan mij .. Als het uiteindelijk allemaal past en zit ben je wel trots idd daar heb je gelijk in. Het is gewoon een pokke klus vind ik. Uitlaatdempers maken vind ik dan wel weer leuk. Kun je lekker rustig op je gemak in een comfortabele omgeving op de werkbank doen. Dat waren natuurlijk rechte doorstroomdempers... Alleen het duurt best lang voordat je de juiste klank hebt gevonden. man, man. RVS staalwol erbij, er weer uit voor een gedeelte enz. demper een stukje korter enz. je kent dat mss wel. Dat staalwol haalde ik gewoon bij de supermarkt. Dat zijn die schrob dingen. Is wel meteen uitverkocht maar kom je een paar dagen later wel weer terug. 1 Dame achter de kassa vroeg eens wat ik toch allemaal deed met die schuurdoekjes... Tja, dan moet je dat natuurlijk uitleggen.
Ik heb ideeën hoe de vierkante demper er onder te krijgen. Buitendiameter van de aansluiting van de achterste demper is 60mm. Bosal heeft flexibele gevlochten koppeling met binnendiameter 60mm. Best mooi materiaal zo te zien in de catalogus. Ineengevlochten staal. Dan zaag ik de inlaat van de einddemper strak tegen de demper af en las daar een stuk op van 60mm dat op 1 of andere manier netjes moet passen op het flex stuk. Heb je een beetje speling, niet veel misschien van het flex stuk, zal wel zien.
PS: ik TIG zoveel mogelijk, dan BMBE/electrode en als laatste pas MIG/MAG. Tja.. mijn voorkeur. electrode evenwel niet voor dunne pijp natuurlijk, dat is dus alleen TIG bij mij. Het vastproppen onder de auto van uitlaat moet wel met MIG/MAG. Ik heb maar twee handen.. TIG is mijn favoriete lasproces, electrode ook, vooral voor dik plaatwerk (15mm of zo). Kan prima met een 3,2mm 7018 electrode op 140A. Met die (basische) electrode kun je heel nette lasverbindingen maken. Prachtig. 7018 zijn mijn lievelingselectroden. Alleen herstart is soms een probleem met die 7018's. Ik heb geen driefase dus dan houdt het al snel op met MIG/MAG voor dikke plaat. Bovendien vind ik dat je prima met electrodes kunt lassen. De apparatur is ook niet zo zwaar dus zeul je je geen breuk 80 meter verderop de tuin in Je kunt wel dikke plaat tiggen, veel gedaan op de lascursus, maar je bent wel "even" bezig
Het hele lassen even terzijde, ik stond van morgen trouwens voor het verkeerslicht stil achter een 960 II van exact hetzelfde type en daar stak nog de oude vierkante demper onder zag ik... Ze worden dus niet meer geleverd en vervangen door een (kleine) ovale demper.
Groet,
Robert
Ik heb eigen uitlaat maken opgegeven zoals je misschien begrijpt maar nu word ik er echter door genoodzaakt om die oude stille vierkante demper er onder te zetten.. Gelukkig niet zo veel werk als een compleet eigenbouw, maar een leuke klus vind ik het niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onder de auto MIG en naast de auto TIG, daarnaast nog een electrisch apparaatje staan voor het dikkere en zwaardere, lees lompere, werk.
Maar wat zou ik graag een goede autogeenset willen hebben, dat heeft altijd toch mijn persoonlijke voorkeur gehad t.o.v. die moderne zooi. Ach, je moet iets te wensen overhouden natuurlijk maar heb er gewoon geen ruimte voor
- V700 register
- Nieuw lid
-
gr jg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien wel. Hoe loopt de ingangspijp van die demper? Is dat stuk gemaakt om over de achteras heen te buigen (ingang van de pijp wijst dus naar beneden en maakt een u-bocht) of wijst de ingang van de pijp shuin omhoog en maakt geen u-bocht.
Groet,
Robert