Veren en rij gedrag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 19:13 #1395396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn auto staat wel vrij
Mijn auto staat wel vrij hoog vind ik altijd.

Maar heeft als grote voordeel dat onverharde wegen prima gaan en hier in de buurt zeker nu met oogst tijd is uitwijken voor een landbouw voertuig ook goed te doen. Gewoon 80 houden en half door de berm is geen probleem.

Minder hoge bochtsnelheid? Hmm dan wil ik niet weten hoe hard een verlaagde auto door bochten moet kunnen.

Geen idee of iemand de bocht van de a28 naar de a32 kent? 140 gaat perfect. De bocht van de a28 naar de a50 in de binnenbocht 120 ook prima te doen. Veel harder kan ik daar niet omdat dat de hoogste snelheid is die ik gewoon haal.

Doorslaan van de veren doet ie ook met deze verstevigde veren merkte ik net. Misschien toch gewoon een te stijle drempel voor 80, kan ook nog natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 20:16 #1395399 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic 1 oplossing
Voor hard over een drempel knallen is er maar 1 comfortabele oplossing...
een hydropneumaat Citroën.

Gr. Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 20:19 #1395400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ken ik :)
Na mijn bx viel mij weer op hoeveel drempels er zijn :)
Tijdens het jaar bx rijden was mij dat niet opgevallen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 20:48 #1395401 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Citroën
Maar dan heb je weer andere hobbels te nemen.................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 21:22 #1395403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoger en factoren
Hallo allemaal,
Hoe hoger de auto op z'n poten staat, hoe hoger ook het zwaartepunt, en da's negatief voor in de bochten. Toch?Maar ik denk dat om 'hard door de bochten te kunnen' ook een hoop andere zaken meetellen: wanghoogte van je band, breedte van je band, breedte van je velg, bandenspanning, schokdemping, camber/caster (moet ik nog eens uit elkaar leren houden  ), ...
Bij kleine wanghoogte en/of hoge bandenspanning hoef je niet te wachten tot de auto 'in de bocht hangt' voordat je (extra) gas kan geven. Dat viel mij meteen op bij rijden op bredere velgen. En natuurlijk goede demping, waardoor je na elk bobbeltje gewoon op de weg blijft in plaats van iets verder naar buiten te eindigen.De bocht van A28 naar A32 ken ik en het lijkt me dat je daar met een goed onderstel zeker met 140 km/u doorheen kan, helemaal als je de ideale lijn volgt. Begreep daar aan het begin de 70km/u adviessnelheid ook niet.Over 70km/u adviessnelheid: de bocht van A6 naar A28 nam ik met m'n 960-oude-situatie met niet veel meer dan 70 km/u omdat dat gewoon niet goed voelde, maar met de 960-nieuwe-situatie kun je daar zonder problemen met 100 km/u doorheen. Waarbij het grootste verschil tussen oud en nieuw de schokbrekers zijn, in combinatie met kortere/stuggere voorveren...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2013 00:22 #1395411 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic mm
Hallo André (Struis)
Hoeveel mm zakt zo'n veer in ongeveer?
groetjes
Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2013 15:25 #1395427 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vergelijk
Een op een auto's vergelijken zal niet lukken.
De auto's hebben verschillende veroudering en slijtage van cruciale onderdelen.
Bovendien is door vervanging nooit een zelfde configuratie opgebouwd.
De totale configuratie van onderstel, banden, ophanging, vering en demping speelt mee.
Daarom is een juiste afstemming van de verschillende componenten belangrijk voor customising. De een wil bijvoorbeeld een stabilisatorstang en de ander juist niet vanwege andere omstandigheden.
Met een verlaagde auto kun je harder door de bocht. Niet alleen vanwege het zwaartepunt, maar vooral vanwege de wieldruk die nadelig wordt bij een verhoogde uitvoering.
www.volvo700vereniging.nl/node/47254
Mijn ervaring:
In 2002 heb ik nieuwe schokbrekers onder mijn diesel gezet vanwege zwabberen.
Direct resultaat: koersvast en een veel hogere bochtsnelheid.
In 2003 heb ik er verzwaarde veren onder gezet. De auto is van 1991 en had toen 430k gelopen. De auto hing toen aan een kant helemaal scheef en was doorgezakt.
Resultaat: auto hoger op de poten, nog steeds zeer koersvast, maar een lagere bochtsnelheid.Toch was ik zeer tevreden met het resultaat en heb er bijna 10 jaar zo mee rond gereden.
De LPT gekocht in 2005 had slechts 115k gelopen, stuurde strakker en veerde soepeler. Klacht met 3 man op de achterbank schokkerig optrekken. Niet zo erg want meestal zit ik met max 2 personen in de auto.
Toch in 2002 de 11mm veren vervangen voor verzwaarde veren voor een vakantie met belading.
Schokkerig optrekken behoorde tot het verleden. De vering was met 2 personen minder comfortabel en de bochtsnelheid ging ook naar beneden.
Nu overweeg ik er 12 mm veren onder te zetten.
De 11 mm veren van de LPT heb ik vervolgens onder de diesel gezet.
Resultaat soepele vering, verhoogde bochtsnelheid.
Met versterkte veren hoeven je schokbrekers niet zo hard te werken. De versterkte veer heeft nl weinig uitslag en dempt uit zichzelf al door de stugge vering.
Nu merk ik dus dat de demping minder is, maar is nog wel voldoende om de auto verder af te rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2013 16:48 #1395431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dempen
Dat stuggere veren uit zichzelf al meer zouden dempen, is niet helemaal waar. De uitslag is gewoon minder, waardoor ook de heen en weer gaande beweging kleiner is.
Wel leuk om te lezen hoe de verschillende veranderingen effect hebben.
Met schokkerig optrekken bedoel je denk ik het trillen in de aandrijving. Dat heeft met de hoek van de cardanas tov de achteras te maken. Bij een minder ingeveerde achterkant is die hoek kleiner. Bij het optrekken komt blijkbaar de "neus" van het differentieel omhoog, als tegenreactie op het aandrijven van de wielen. Dit verandert de hoek tussen achteras / cardanas. Een cardankoppeling onder een hoek geeft een oneenparige snelheid door en als die niet door een tweede koppeling onder dezelfde hoek wordt gecompenseerd, voel je dat.

Moderators: Jerry Stam