bout veerschotel achterzijde
- V700 register
- Nieuw lid
-
kan iemand mij vertellen of de chassisbouten die de achterste/bovenste veerschotels op hun plek houden los of vast in het chassis zitten?(achterzijde van de auto)ik heb daar namelijk langere bouten nodig om adapters tussen de balken en veerschotels te kunnen plaatsen ivm ophoging van de auto.
groeten jens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En anders is een koppelbout een oplossing.
Ik heb er een stukje draadeind in zitten, omdat mijn auto achter, 25mm hoger staat (een 940 estate dan)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Los.Als het het boutjes is, wat ik denk dat je bedoeld, die M6 (of was het nou M8?) die dat schaaltje vasthoud, zeg maar en bij mij altijd met moer en al uit het chassis komt, ja, dan is die los.
En anders is een koppelbout een oplossing.
Ik heb er een stukje draadeind in zitten, omdat mijn auto achter, 25mm hoger staat (een 940 estate dan)
ja de bout die de schotel vasthoud, en inderdaad die met moer en al uit het chassis komt... die je ziet zitten als je door de veer kijkt achter.en waarlangs kan ik deze uit het chassis halen?
koppelbout ben ik niet zo kapot van... geen idee of die sterk genoeg zijn om de veerschotel inclusief 5cm hoge adapter op z'n plek te houden op langere termijn...
ik zat te denken aan een zelfde soort oplossing die jij hebt met het draadeind, alleen wil ik dan een setje bouten halen van een paar centimeter langer bij de metaalboer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar hij zit er en hoort er ook, dus setje bouten van de ijzerboer lijkt me geen punt.
Hij kan eruit, met een verlengstuk of wat, door de opening onderin de beugel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Een koppelbout van 20mm is sterk zat hoor.Sterker nog, mijn veren blijven denk ik zonder boutje al zitten.
Maar hij zit er en hoort er ook, dus setje bouten van de ijzerboer lijkt me geen punt.
Hij kan eruit, met een verlengstuk of wat, door de opening onderin de beugel
opening onderin de beugel?die kan ik mij even niet voor de geest halen... ik dacht dat de schotel bij mij direct op de chassisbalk vast zat.
ik duik er eens even onder straks om te kijken of ik zie wat je bedoeld.
of is dat niet te zien op straat als alles nog netjes op z'n plek zit?
en anders toch maar eens naar zo'n koppelbout kijken....
- V700 register
- Nieuw lid
-
De beugel waar de onderkant van de veer op rust, zit aan beide kanten vast aan de starre achteras, bij onder andere een 940 dus dan. Kan bij 960 met multilink wel eens behoorlijk anders zitten.jensch schreef : of is dat niet te zien op straat als alles nog netjes op z'n plek zit?
Maar goed, die beugel, is in het hart van de veer, open.Hier kan je dus, ook zonder krik, met losse verlengstukken een zo lange sleutel maken, dat die bout bovenin eruit kan.
Als je dat trouwens doet, krik je auto dan toch maar op, zo, dat de druk net van je schokdemper af is, en haal de onderste (of als je dat makkelijker vind de bovenste, bout van die demper los.Zo, kan je de veer net een cm of 5 meer ruimte geven en kun je hem er zonder veerspanners onderuit halen.Met een extra blokje, moet je even kijken of je het met de hand voor elkaar krijgt, misschien moet je dan toch even een spannertje op zetten.
Oh, en zonder wiel op de as waar je aan bezig bent, is het allemaal veel makkelijker.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Bij mij is het heel gebleven ondanks zeer zware belasting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
De beugel waar de onderkant van de veer op rust, zit aan beide kanten vast aan de starre achteras, bij onder andere een 940 dus dan. Kan bij 960 met multilink wel eens behoorlijk anders zitten.jensch schreef : of is dat niet te zien op straat als alles nog netjes op z'n plek zit?
Maar goed, die beugel, is in het hart van de veer, open.Hier kan je dus, ook zonder krik, met losse verlengstukken een zo lange sleutel maken, dat die bout bovenin eruit kan.
Als je dat trouwens doet, krik je auto dan toch maar op, zo, dat de druk net van je schokdemper af is, en haal de onderste (of als je dat makkelijker vind de bovenste, bout van die demper los.Zo, kan je de veer net een cm of 5 meer ruimte geven en kun je hem er zonder veerspanners onderuit halen.Met een extra blokje, moet je even kijken of je het met de hand voor elkaar krijgt, misschien moet je dan toch even een spannertje op zetten.
Oh, en zonder wiel op de as waar je aan bezig bent, is het allemaal veel makkelijker.
ik denk dat ik hem begrijp
hey wytze!Wytze schreef : Dan pak je een langere bout met veel draadeinde, of gewoon een stuk draadeinde, en je schroeft alles weer vast aan de chassisbalk waarin een ingelaste moer zit, met het extra blok er tussen. Bij mij is het heel gebleven ondanks zeer zware belasting.
ik heb de 740 laatst nog eens op de brug gehad om het geheel eens te bekijken alleen zag ik toch echt een moer zitten ipv een bout die de veerschotel op z'n plek houd.of ik moet echt heel erg scheel hebben gekeken, want zelf ging ik er ook vanuit dat het een ingelaste moer in de kokerbalk zou zijn...het was in eerste instantie ook gewoon mijn idee om er gewoon een langere bout in te draaien met de adapter er tussen.
toch nog maar eens een keer goed kijken of het nou een moer of bout is
Baseman schreef :
jensch schreef : of is dat niet te zien op straat als alles nog netjes op z'n plek zit?
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Dus moer losdraaien, draadeinde komt vast mee, en dan zie je het vanzelf.
even de schokker loshalen en a-as laten zakken. Kijk uit voor remslang!
Krijg je hem niet ver genoeg naar beneden dan even de bevestiging van de leiding op carrosserie even losmaken of de remklauw.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Soms komt het hele tapeind mee, maar soms gaat ook alleen de moer los en blijft het tapeind zitten. Even 2 moeren erop tegen elkaar in gedraait om het tapeind eruit te halen.
Groeten,.Gerben