R-Spec MBC kopen (is gemonteerd)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2013 10:17 #1097443 door V700 register
R-Spec MBC kopen (is gemonteerd) is gemaakt door V700 register
Ik wil graag een MBC op mijn B230FK. Welke is de beste en waar te koop.
Ik heb deze site gevonden: rspec.co.uk/boost-controllers/manual-boo...troller-petrol-turbo
Ben van plan om hem op een veilige 0.6 bar af te stellen met een bandenoppompapparaat bij de garage. Ik heb de standaard turbo-meter in het dashboard en wil geen extra meters inbouwen.
Heb ik voor de rest nog extra spullen nodig voor de inbouw, speciale slang of iets?
Wat ik begrepen heb uit diverse forum's is dat dit ongeveer 25 Pk extra opleverd. Hoe zit dat met de standaard 230 Nm bij 2300 rpm?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2013 21:39 #1386183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prima ding.

Ferry940 schreef : Welke is de beste en waar te koop.

Exact deze, heeft een aantal keer in een groupbuy gezeten, ik heb er nog eentje over, als je nog niet voorzien bent.Ligt in Den Bosch, maar verzenden kan natuurlijk ook.
Stuur maar een mail/bericht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 13:14 #1386246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieGeen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieIk heb deze
<a href="">
nog geen 20 euro incl. verzendkosten. Doet het prima

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 13:58 #1386250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur ja?
Omgerekend, paypalkosten inclusief, komt ie op ongeveer 22,50 op de deurmat, dan heb je de mbc en useless raamstickers, maar de dingen die je wél nodig hebt, zoals klemmetjes en de bijbehorende passende slang zitten er dan weer niet bij.Of dat 10 euro waard is, ook kijkend naar de andere constructie, valt te overwegen.Beide is een ball-spring principe, die van R-spec vind ik persoonlijk mooier, maar ja, dat is smaak.
Die van R-Spec, daar zijn binnen de club ongeveer 60 gebruikers van, ik heb hem zelf, verloopt niet, is een net ding (en in dit geval, stel ik hem nog af ook) Was een oude groupbuy.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 16:09 #1386268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geregeld....
Inmiddels is de MBC besteld/gekocht via Baseman (Thanks).
Na nog wat items gelezen te hebben op dit forum vraag ik mij nog het volgende af;
Moet je na inbouw van de MBC de computer resetten?
Is het perse nodig om het luchtfilter aan te passen d.m.v. een extra gat?
Hij wordt voor mij afgesteld op een (mijns inziens) veilige 0.6 bar, en het liefst hou ik de rest zo orgineel mogelijk.
Ik ben een rustige rijder en mijn toerenteller komt zelden boven de 3000 rpm.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 16:13 #1386269 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Resetten
... is zekering 1 eruit. Is sneller gedaan dan je kunt typen :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 16:16 #1386271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tekst......en uitleg

Ferry940 schreef : Moet je na inbouw van de MBC de computer resetten?

Nee, niet nodig.

Ferry940 schreef : Is het perse nodig om het luchtfilter aan te passen d.m.v. een extra gat?

Nee, niet nodig. Extra gat zorgt wel voor meer lucht, het is wel aan te raden. De dempingsdekens uit het filter halen, zou ik niet doen.Het makkelijkste, haal je het rechthoekige plaatje onderuit de luchtfilterbak. Dit zit met drie torx-schroeven vast, krijgt ie toch extra lucht en kan weer terug en dicht, als het nodig is.

Ferry940 schreef : Hij wordt voor mij afgesteld op een (mijns inziens) veilige 0.6 bar,

De mijne loopt op 0,75 bar, op LPG (Vialle Lpi) en draait hier al 94.000 kilometer prima op

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2013 21:23 #1386837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal top!
Nou, vandaag de MBC ingebouwd. Ging erg makkelijk. Ik heb het slangetje dat tussen de WGA en het compressorhuis zit losgemaakt van het compressorhuis. De andere kant aan de WGA heb ik laten zitten. Klein stukje slang (was gelukkig bijgeleverd (helemaal top)) van ongeveer 8 cm erbij en de MBC ertussen gemonteerd. Met een wrap vast gemaakt zodat het niet gaat bungelen en/of zwieperen.
Daarna het luchtfilterhuis open gemaakt en eruit gehaald. Aan de onderkant het rechthoekige plaatje eruit geschroefd voor meer lucht (zoals hierboven aangeraden door Baseman).
Het viel mij op dat het luchtfilterhuis ook een verbinding naar het zijscherm heeft welke niet open is. Ik vroeg mij af wat beter zou zijn; de lucht van onder aanzuigen door het opengemaakte "nieuwe" gat of het gat openboren met een gatenzaag naar het zijscherm. Het lijkt alsof dat een optie is die bij dit luchtfilterhuis is dicht gelaten om een bepaalde reden. Hebben de HPT modellen dat gat wel open? En is het beter om daar de (extra) lucht aan te zuigen? Is misschien koudere lucht? en dus beter???
Oh ja, de test-rit ging perfect! Wat een verschil! Met optrekken valt het wel mee, maar als je een beetje op snelheid bent en in 3, 4 of 5 het gas intrapt dan merk je echt dat er veel meer power in zit. Ook even inhalen is nu veel makkelijker. De standaard turbo-drukmeter in de toerenteller gaat nu tot ongeveer 2/3 in het witte vlak (was voorheen ongeveer 1/4).
Kortom; Helemaal blij met dit geslaagde project.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2013 23:31 #1386851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi
Gefeliciteerd en welkom bij de club van de MBC-piloten (hoewel ik het zelf niet echt bij die club hoor met een HPT-WGA).

Ferry940 schreef : Hebben de HPT modellen dat gat wel open? En is het beter om daar de (extra) lucht aan te zuigen? Is misschien koudere lucht? en dus beter???

Ja, bij de HPT is het open. Ik denk dat het bij de LPT dichtgelaten is omdat je met dat gat open de turbo iets meer hoort aanzuigen. Volvo wilde de B230FK niet als turbo verkopen, maar als (B230F)Komfort-motor, met de nadruk op gemakkelijk rijden en niet op snelheid. Daarom vind je het woordje 'turbo' ook niet terug in de type-aanduiding en staat het ook niet op het luchtfilterhuis (bij een HPT wel).
Ik heb inderdaad dat gat open gemaakt omdat het beter is om koele buitenlucht (uit de wielkast) aan te zuigen dan warme lucht uit de motorruimte, in theorie in elk geval. Of je in de praktijk het verschil tussen die twee gaten merkt staat te bezien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2013 14:21 #1386879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gat
Ik heb 't ook open gemaakt.
Ik denk dat het voordeel van eventueel koudere lucht pakken echt verwaarloosbaar klein is, want de lucht wordt immers gecomprimeerd (dus warmer) en gaat later door de intercooler (koelt weer af)

Moderators: Jerry Stam