Stationair toerental zakt in bij afremmen - Update; bijna opgelost....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 16:02 #1097098 door V700 register
Bij afremmmen tot stilstand zakt het toerental naar ongeveer 500 rpm en klimt daarna weer netjes naar pl/min 900 rpm.
Als ik bijvoorbeeld op een stoplicht aan kom rijden en rem af en trap de koppeling in (meestal bij 1500 rpm), dan valt het toerental in 1 keer naar beneden tot ongeveer 500 rpm en gaat daarna weer netjes naar 900 rpm. Dit in elke versnelling (2, 3, 4 en 5). Als ik harder rem is het iets erger dan bij zacht remmen, maar wel altijd. En alleen bij warme motor.
Bij koude motor zakt de toerenteller netjes naar ongeveer 1100 rpm en zakt daarna rustig terug naar 900 rpm. Stationair draait de motor perfect. In stilstand (in vrij) gas geven en loslaten geeft niet dit probleem. Dan zakt ie netjes terug tot 900 rpm. Dus alleen met rijden en afremmen tot stilstand.
Als de motor stationair draait en ik schakel een stroomverbruiker in (achteruitverwarming, blower op 5, elec. raam dicht doen), dan zakt het toerental ook naar beneden tot ongeveer 500 rpm. Maar gelijk daarna weer netjes stationair op 900 rpm.
CIS-klep heb ik schoon gemaakt met remmenreiniger, gasklephuis is gereinigd (door de garage), nieuwe bougies. Alle slangen en aansluitingen gecontroleerd op scheuren en/of gaatjes (niks gevonden). Reset gedaan dmv accupolen een half uur eraf.
CIS-klep misschien toch niet goed meer??? Ziet er nog top uit en is pas 150.000 km oud. Of misschien iets anders?? Bougie/bobinekabel is 75.000 km geleden vervangen. LMM ??
Ideeen welkom.....
Oh ja.... het gaat om een 945 B230FK uit 1997 op benzine
Ferry

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2013 16:22 #1384000 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Rembooster
Bij het remmen komt er vanuit de Rembooster lucht in de motor terecht, dit word niet gemeten door de het systeem en daarom zal er bij remmen altijd een verschil merkbaar zijn in de motorloop.
Dit is normaal en zo door Volvo ontworpen.
Hij hoort niet terug te zakken naar 500 RPM, dat dan weer niet.
Groeten,Gerben

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 16:37 #1384001 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic En ..
Als je bij stationeer lopen op de rem trapt gaat dan het toerental ook omlaag?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 16:41 #1384002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de rem
Ja, maar niet zoveel. En ook maar heel even. Met voet op de rem bij stationair zakt ie even in en komt dan gelijk weer op. Net als hierboven beschreven met de andere stroomverbruikers.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 16:46 #1384003 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Lek

Ferry940 schreef : Ja, maar niet zoveel. En ook maar heel even. Met voet op de rem bij stationair zakt ie even in en komt dan gelijk weer op. Net als hierboven beschreven met de andere stroomverbruikers.

Het lijkt er dan op of de rembekrachtiger stuk is. Je hoort dan vast ook enig sissen bij de bekrachtiger.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 16:58 #1384004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rembekrachtiger
Oh, ik zal em morgen eens warm rijden en checken/luisteren of ik iets hoor als ik stationair op de rem trap. Hij remt voor de rest prima. Tijdens rijden is lastig checken of ie sist tijdens remmen.......
Is toch dat ronde zwarte vat tegen schutbord aan bestuurderszijde?
Daar zit wel een luchtslangetje aan.
Als dit het probleem veroorzaakt, zou kitten dan een oplossing zijn? In ieder geval om te checken of het het probleem enigszins oplost, voordat ik overga tot vervanging.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 17:05 #1384005 door Timen Smit

Ferry940 schreef : Oh, ik zal em morgen eens warm rijden en checken/luisteren of ik iets hoor als ik stationair op de rem trap. Hij remt voor de rest prima. Tijdens rijden is lastig checken of ie sist tijdens remmen....... Is toch dat ronde zwarte vat tegen schutbord aan bestuurderszijde? Daar zit wel een luchtslangetje aan. Als dit het probleem veroorzaakt, zou kitten dan een oplossing zijn? In ieder geval om te checken of het het probleem enigszins oplost, voordat ik overga tot vervanging.

Je hoeft ook niet te rijden. Motor stationeer laten lopen en op de rem trappen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2013 11:29 #1384046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar op de gasklep?
Zou het de schakelaar op de gasklep niet kunnen zijn? Als die niet schakelt, "denkt" de ECU dat je zelf gasgeeft en stuurt de CIS-klep niet uit zolang je nog rolt.
Ik hoor het toerental ook een heel klein beetje zakken als ik de rem intrap, maar is dat niet de extra electrische belasting van de remlichten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2013 14:04 #1384061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Tot zover allen bedankt voor het meedenken.....maar........
Vandaag warm gereden (ff de N230 op en neer) en daarna op het parkeerterein van de Maarseveense Plassen ff rustig e.e.a. uitgeprobeerd.
Stationair draaien en rem intrappen geeft geen gesis van de rembekrachtiger. Toerental zakt iets (ongeveer 100/200 rpm) maar gaat gelijk weer naar normaal. Dit komt inderdaad denk ik doordat de remlichten gaan branden. Is normaal denk ik, maar aan de andere kant.... het is maar 3x 21 watt......dat moet de accu toch gewoon bijspringen???
Of de schakelaar op de gasklep schakelt weet ik niet, maar heb het volgende uitgeprobeerd. Rijden met ongeveer 60 km/u en gas los en koppeling in. Toerental zakt netjes naar stationair zonder eerst te laag te gaan draaien. Dus lijkt mij dat de schakelaar op de gasklep en cis-klep samen hun werk goed doen.
Blijft dus dat alleen bij afremmen tot stilstand net tijdens die laatste meters het toerental terugvalt naar ongeveer 500/600 rpm. Er is overigens wel verschil of je de koppeling intrapt bij ongeveer 1500 rpm of op het laatste moment bij 1000 rpm. In het laatste geval is het euvel minder.
Nu zit ik te denken (mijn vrouw zegt dan meestal; niet doen, gaat fout).......maar, omdat bij stationair draaien en extra electrische belasting het toerental zakt, zou een zwaardere accu plaatsen enig nut hebben? De accu die er nu in zit is 55 AH en van 2003 (doet het overigens prima, maar zat te denken om hem zoiezo preventief te vervangen). Zou 70 AH kunnen? Mag dat? Kan dat? Of moet er dan ook een zwaardere dynamo in? En zou het helpen voor mijn probleem?
Goed, veel vragen weer..... allen ideeen en theorieen welkom.......
Gr., Ferry

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2013 15:55 #1384073 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic nee
Het toerental zakt niet in door de extra electrische belasting van een setje lampen...Het is lucht vanuit de rembooster die de motor ingaat. Dit gedrag is helemaal normaal en zoals het hoort.
Bij een lekke rembooster zou het effect groter en constanter zijn. Maar het hoort er gewoon bij. Er loopt een dike leiding vanuit het inlaatspruitstuk naar de rembooster toe aan het schutbord.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam