motorolie bederft?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2013 23:30 #1380561 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic no worrys
Geen zorgen Robert. Ik gebruik geen afgewerkte olie en een mengsel van 1 liter op 70 liter Diesel is "weinig" te noemen. Hij loopt er inderdaad "zachter" om.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 08:36 #1380572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mercedes
de mercedes diesel van 83 .(6 maanden geleden verkocht)
was nog als nieuw omdat ik er iedere 3e to 4de tankbeurt een liter oilie in tank gooide.
het zorgt voor extra smering die je mist bij de moderne diesel.
was een gouden tip die ik kreeg van een groot oldtimer diesel liefhebber van wie ik de auto kocht.
en een ieder zei ook dat het blok strakker klonk als iedere nieuwe mercedes (en dat was ook zo !)
de afgelopen 15 jaar had de man het gedaan en ik heb die traditie voort gezet met als gevolg een prachtig lopende auto.
groet will

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 16:02 #1380597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook
ik ben van mening dat, zeker bij onze dieseltjes, het absoluut geen kwaad kan, en eerder bevordelijk is, om er zo af en toe eens 1 ltr motorolie in de tank te kiepen.
Dit ook omdat de diesel van tegenwoordig veel schraler is als vroeger.  De smerende werking van de diesel (die je ook nodig hebt voor je dieselpomp en die er vroeger wel gewoon standaard inzat) is teniet gedaan.  Met af en toe eens wat motorolie toevoegen aan je tank compenseer je dit weer.
Even terug on-topic; die oude motorolie wil je niet als smeermiddel voor je blokkie hebben, maar in de tank (met mate) kan het geen kwaad :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2013 21:14 #1381365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligt eraan
Hé hoi!
Het ligt er maar net aan. Als het volsynthetische olie betreft is er werkelijk niets aan de hand. Deze olie is ontworpen om in principe een oneindige "standtijd" te hebben.Maar goed: aangezien jij het hebt over zeer oude olie, is de kans dat deze synthetisch is, zeer klein.Sterker nog, de kans dat het een semi-synthetische olie is is al erg klein, waarmee ik er maar van uitga dat het een minerale olie betreft.Deze olie heeft een beperkte standtijd van (in de meeste gevallen) hooguit twee jaar.Daarna "bederft" deze olie en verliest ze haar smerende (en alle andere) eigenschappen.
Samengevat:Niet in je motor doen, ZEKER niet mengen als tweetaktbenzine en slechts zeer beperkt aan dieselolie toevoegen.Mijn advies: afschrijven en wegbrengen. Waarvoor het is gemaakt, kan het niet meer worden gebruikt en waarvoor het kan worden gebruikt, is het niet gemaakt.Hartelijke groeten Dirke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 14:30 #1381423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevoegingen

Dirk342 schreef : ik ben van mening dat, zeker bij onze dieseltjes, het absoluut geen kwaad kan, en eerder bevordelijk is, om er zo af en toe eens 1 ltr motorolie in de tank te kiepen.

Kun je dan niet beter kiezen voor 2takt olie ivm koolvorming?
Af en toe een scheutje spiritus is goed om het vocht uit je tank te krijgen.
Dan is er nog Aceton om de verbranding wat te verbeteren.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2013 14:36 #1381426 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic EN!
Petroleum helpt goed bij de roetmeting..
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 16:45 #1381442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
gaat in deze ook niet zo om de verbranding van het geheel, maar om de smering van je pomp, etc.  Vandaar af en toe een ltrtje olie erin kiepen.  De huidige diesel is gewoon te schraal en heeft geen smerende eigenschappen meer terwijl deze die vroeger wel had.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 16:53 #1381444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lijkt
Het smerende effect van een litertje olie op een hele tank lijkt mij maar marginaal hoor. Diesel ontvet "als de ziekte", dus veel smeren zal die olie niet.Onderbouwen kan ik het niet, met een berekening of proef. Maar dat kunnen de voorstanders van een litertje olie ook niet denk ik. Behalve empirisch onderzoek en waarneming van motorloop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 21:28 #1381466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Ik zeg proefopstelling, Piet22 kom er maar in...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2013 00:50 #1381479 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Één ding is zeker.........
Als ik schone brandstof aan de pomp tankte, hoefde ik nooit een brandstof filter te vervangen..............
Komt dat water erin door het condens.....plastic tank....ver weg gelaatst van de "warme" motor....geloof ik niet echt.
Een scheut motor olie of andere vettigheid kan voor motor & pomp geen kwaad.
Paar keer per jaar een flesje diesel reiniger op een tank vulling voor een lange rit, dat doe ik.

Moderators: Jerry Stam