motorolie bederft?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
was nog als nieuw omdat ik er iedere 3e to 4de tankbeurt een liter oilie in tank gooide.
het zorgt voor extra smering die je mist bij de moderne diesel.
was een gouden tip die ik kreeg van een groot oldtimer diesel liefhebber van wie ik de auto kocht.
en een ieder zei ook dat het blok strakker klonk als iedere nieuwe mercedes (en dat was ook zo !)
de afgelopen 15 jaar had de man het gedaan en ik heb die traditie voort gezet met als gevolg een prachtig lopende auto.
groet will
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit ook omdat de diesel van tegenwoordig veel schraler is als vroeger. De smerende werking van de diesel (die je ook nodig hebt voor je dieselpomp en die er vroeger wel gewoon standaard inzat) is teniet gedaan. Met af en toe eens wat motorolie toevoegen aan je tank compenseer je dit weer.
Even terug on-topic; die oude motorolie wil je niet als smeermiddel voor je blokkie hebben, maar in de tank (met mate) kan het geen kwaad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het ligt er maar net aan. Als het volsynthetische olie betreft is er werkelijk niets aan de hand. Deze olie is ontworpen om in principe een oneindige "standtijd" te hebben.Maar goed: aangezien jij het hebt over zeer oude olie, is de kans dat deze synthetisch is, zeer klein.Sterker nog, de kans dat het een semi-synthetische olie is is al erg klein, waarmee ik er maar van uitga dat het een minerale olie betreft.Deze olie heeft een beperkte standtijd van (in de meeste gevallen) hooguit twee jaar.Daarna "bederft" deze olie en verliest ze haar smerende (en alle andere) eigenschappen.
Samengevat:Niet in je motor doen, ZEKER niet mengen als tweetaktbenzine en slechts zeer beperkt aan dieselolie toevoegen.Mijn advies: afschrijven en wegbrengen. Waarvoor het is gemaakt, kan het niet meer worden gebruikt en waarvoor het kan worden gebruikt, is het niet gemaakt.Hartelijke groeten Dirke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kun je dan niet beter kiezen voor 2takt olie ivm koolvorming?Dirk342 schreef : ik ben van mening dat, zeker bij onze dieseltjes, het absoluut geen kwaad kan, en eerder bevordelijk is, om er zo af en toe eens 1 ltr motorolie in de tank te kiepen.
Af en toe een scheutje spiritus is goed om het vocht uit je tank te krijgen.
Dan is er nog Aceton om de verbranding wat te verbeteren.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Komt dat water erin door het condens.....plastic tank....ver weg gelaatst van de "warme" motor....geloof ik niet echt.
Een scheut motor olie of andere vettigheid kan voor motor & pomp geen kwaad.
Paar keer per jaar een flesje diesel reiniger op een tank vulling voor een lange rit, dat doe ik.