Tussenaslager

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 20:37 #1096354 door Joost Ruizendaal
Tussenaslager is gemaakt door Joost Ruizendaal
Dag heren,
Laatst reed ik met flinke belading in mijn 745 en toen viel me op dat de auto wat trilt bij optrekken, en dan vooral in de 3e versnelling (onder 2000 tpm). Dit is waarschijnlijk het tussenaslager begrijp ik. Nou zit ik 9 vd 10 keer alleen in de auto en dan is er niets aan de hand, dus veel haast heb ik niet met vervangen.
Echter moet ik volgende week een auto ophalen (340 cvt, andere hobby) en die moet op de auto-ambulance mee. Daar wil ik eigenlijk de 740 voor gebruiken omdat die dat mag (en kan) trekken en mijn andere auto officieel niet. Die aanhanger is een tandemasser dus ik neem aan dat mijn 740 dan niet al teveel inveert, maar het betekent wel dat ik zo'n 130 km met zware aanhanger moet rijden. Mol ik dan het tussenaslager definitief of kan 'ie dat wel hebben?
Wat denken jullie?
Groeten,
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 20:46 #1379815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mogelijk
Het kan wel, de boel zal echt niet zomaar 'exploderen', maar wacht er niet te lang mee, want het gaat natuurlijk een keer echt kapot..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 21:00 #1379816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber
Het kan het tussenaslager zijn, maar nog waarschijnlijker is het het rubber waar dat lager in hangt. Dat wordt op den duur slap waardoor de cardanas m.n. onder belasting gaat trillen.
Kan niet direct veel kwaad, maar wordt ook niet vanzelf beter. Wat Jelmar ook al zei dus.
Je kunt checken of dit het is als je onder de auto kunt komen en dan ter hoogte van de lagersteun de cardanas meer dan een dikke centimeter heen en weer kunt bewegen (radiaal).

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 22:43 #1379829 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Heb het gelijk even
Heb het gelijk even gecheckt; er zit iets speling op. Je kunt voelen dat het rubber iets meebeweegt en ik kan ook voelen dat ik de as iets heen en weer kan bewegen, maar max. 1cm.
Het is dus nog beginnend. Ik kan komende week dus fijn die aanhanger trekken en daarna eens een nieuw rubber plaatsen.
Bedankt voor de geruststelling heren!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2013 17:33 #1379872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dit hetzelfde?
Nu je het erover heb, in de bergen met de caravan erachter omhoog. Krijg ik ook een raar geluid onder mijn auto, een ratelend geluid bij alleen vol gas. Nu heb ik wel een automaat, maar kan dit ook door dit lager komen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2013 20:12 #1379878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep
Dat is i.d.d. je tussenaslager ja, vernieuw ook meteen je baksteun, gaat in 1 moeite door.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2013 10:34 #1379915 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Geldt dit ook voor handgeschakelde auto's?

Chilm schreef : Dat is i.d.d. je tussenaslager ja, vernieuw ook meteen je baksteun, gaat in 1 moeite door.

<html />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2013 11:52 #1379925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou willen aanraden eerst
Ik zou willen aanraden eerst alleen je bakrubber (baksteun)te vernieuwen. Met het vervangen van het tussenaslager heb je het risico dat de auto gaat trillen, aangezien de aandrijfas uit balans KAN zijn... Dat is bij mij nu het geval, met mijn auto hiervoor het zelfde probleem...
Als het dan nog niet goed is kan je het tussenaslager altijd nog wisselen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2013 12:06 #1379927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je de as nu uit balans is, zal dat ook zo blijven. Als je de boel voor demonteren goed markeert en precies zo monteert als het voor demonteren zat dan moet het gewoon goed gaan en trillingsvrij zijn. Als je de boel zo terugzet dat de kruiskoppelingen niet versprongen zitten dan zal het wel flink gaan trillen. Een vraag die mij bezighoudt: Is het niet beter om als je tussenas lager en huis gaat vervangen ook meteen bakrubber en motorsteunen te vervangen. Het geheel is natuurlijk verend opgehangen en dat is op elkaar afgestemd. Geeft een nieuw, strak tussenaslagerhuis icm versleten bakrubber en motorsteunen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2013 15:29 #1379957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

henk 940LPT schreef : Een vraag die mij bezighoudt: Is het niet beter om als je tussenas lager en huis gaat vervangen ook meteen bakrubber en motorsteunen te vervangen. Het geheel is natuurlijk verend opgehangen en dat is op elkaar afgestemd. Geeft een nieuw, strak tussenaslagerhuis icm versleten bakrubber en motorsteunen

Dat zeg ik... 

Moderators: Jerry Stam