werking intercooler

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 18:46 #1096350 door V700 register
werking intercooler is gemaakt door V700 register
Even een vraag mbt de werking van de/een intercooler.
Op veel van onze Volvo's zit een zg intercooler, voor zover ik weet is deze gemaakt om de aangezogen lucht van/voor de motor te koelen.Maar hoe werkt dit dan? Met een radiator, zover was ik ook maar, stel dat de buitentemperatuur 20 graden is. (de temperatuur maakt in feite niet uit denk ik) Dan heeft de aangezogen lucht ook een temperatuur van 20 graden, de intercooler zelf heeft dan in mijn ogen ook een temperatuur van 20 graden, hij beweegt zich immers door de buitenlucht, hoe kan deze warmtewisselaar dan de lucht koelen als deze dezelfde temp heeft als de luchtstroom die gekoeld moet worden?
Ik neem aan dat onze intercoolers niets anders zijn dan een radiator waar itt koelwater lucht door stroomt, en deze worden niet actief gekoeld . . . .of maak ik een hele domme redeneerfout?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 19:02 #1379803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intercooler
Alles is correct, maar je vergeet het belangrijkste punt.
Waarom een intercooler? Omdat de inlaatlucht warm is.Waarom wordt de inlaatlucht warm? Door het comprimeren hiervan ;) Dat gebeurt met de turbo.
Simpel voorbeeld, als je je fietsband oppompt met je fietspomp, zal je fietspomp warm worden, omdat je lucht comprimeert.
Warme lucht heeft een lagere dichtheid (neemt meer volume in bij eenzelfde hoeveel kg aangevoerde lucht). Door de lucht af te koelen wordt de dichtheid hoger, daardoor krijg meer lucht in je cilinders. Meer lucht=meer ingespoten brandstof=meer boem 

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 19:06 #1379805 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Turbo ==> lucht wordt verwarmd
Bart,
Een intercooler wordtgebruikt op turbo motoren.
De lucht die gebruikt wordt, wordt eerst aangezogen door de turbo.  In het compressor deel van de turbo wordt de lucht gecomprimeerd en wordt daarom warmer.  Zeker bij de kleine turbo's van onze motoren gaat dat snel.
Die warme lucht wil je zo veel mogelijk afkoelen voordat je die in de cylinders perst.  Koude lucht heeft minder volume en je kan dus meer lucht kwijt in de cylinders.  Dan kan je dus ook meer brandstof inspuiten en is dus de "klap" groter
Edit: net te laat

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 19:07 #1379806 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Fout.
Je maakt een denkfout, de intercooler koelt geen aan gezogen lucht maar aangeblazen lucht.
Het zit zo: de turbo blaast de inlaatlucht aan, dat levert druk op, waar druk ontstaat ontstaat warmte en iets wat warm is zet uit. Die aangeblazen warme lucht die door die warmte uitgezet is heeft per definitie minder  deeltjes in zich, dus ook minder zuurstofdeeltjes broodnodig voor de verbranding.
Als je nu die aangeblazen lucht weer koelt wordt die massa lucht compacter en kan dus ook meer zuurstofdeeltjes in zich hebben en dus een (nog) betere verbranding.
Je kunt dus best een turbomotor zonder intercooler hebben maar het effect van die turbo zal minder zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 19:25 #1379808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helder
Ik zat al wel in die richting te denken, maar ik dacht, die 0,35 bar zal de lucht temp toch niet zo doen toenemen.
Ik heb het ooit allemaal kunnen berekenen, is nu even te ver weggezakt. Maar zeker interessant omdat er toch verassende waarden uit kunnen komen.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 23:18 #1379831 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Intercooler
Heb vanaf jan. 1990 jaren lang een van de eerste 940 TDI Aut. gereden. Nu weer een 740 TD Aut. aangeschaft. Ik heb de mogelijkheid om een in bezit zijnde intercooler erop te zetten. Echter veel leden raden het mij sterk af, aangezien het voor mij geen enkele meerwaarde heeft...(zou hebben... .) Meer brandstof gebruik, etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2013 15:17 #1379863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euhm

geejee schreef : Heb vanaf jan. 1990 jaren lang een van de eerste 940 TDI Aut. gereden. Nu weer een 740 TD Aut. aangeschaft. Ik heb de mogelijkheid om een in bezit zijnde intercooler erop te zetten. Echter veel leden raden het mij sterk af, aangezien het voor mij

geen enkele meerwaarde heeft...(zou hebben... .) Meer brandstof gebruik, etc.

Een intercooler plaatsen zou een hoger verbruik als gevolg hebben? 't Moet niet veel gekker worden.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2013 16:21 #1379869 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic LPI
Hetzelfde effect heeft Vialle gebruikt voor het LPI systeem. Doordat het LPG als vloeistof wordt ingespoten daalt t.g.v. het verdampen de temperatuur waardoor een betere cylindervulling wordt bereikt. Althans, dat is de theorie van Vialle.
Piet

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2013 18:42 #1379874 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Uitleggen

geejee schreef : Heb vanaf jan. 1990 jaren lang een van de eerste 940 TDI Aut. gereden. Nu weer een 740 TD Aut. aangeschaft. Ik heb de mogelijkheid om een in bezit zijnde intercooler erop te zetten. Echter veel leden raden het mij sterk af, aangezien het voor mij

geen enkele meerwaarde heeft...(zou hebben... .) Meer brandstof gebruik, etc.

Ik wil even inhaken op het stukje van GeeJee, sinds er veel meer Dieselaars zijn die denken dat dit zomaar kan omdat ze een intercooler hebben liggen.
Wil je absoluut niet aanspreken/voor paal zetten of vinger wijzen hoor GeeJee, gewoon jou en de vele andere (dieselende) medeleden van informatie voorzien.

Het hebben van een intercooler + pijpleiding is niet voldoende voor de ombouw van de TD naar TDIC.
Je hebt nog vele andere dingen nodig:- Intercooler + pijpen- Ander inlaatspruitstuk (De TD zit rechtstreeks op de Turbo, bij de IC komt deze uit aan de inspuitpomp kant, zodat de pijp vanaf de intercooler erop kan)- De TDIC Turbo, sinds de Turbo uitgang en aansluiting op een andere plek zit.- Een andere downpipe omdat de uitgang van de TDIC turbo anders is.
Het uitlaatspruitstuk (op uitzondering van de EGR editie) is wel hetzelfde.De olie-ingang en retour is ook hetzelfde.
Dit zijn de "basis" benodigdheden voor ombouw tot een TD met IC.
Officieel hoort dit er ook bij:-De oliekoeler + leidingen ter vervanging van de warmte-wisselaar.- TDIC Inspuitpomp + verstuivers, deze hebben een andere inspuitdruk dan de TD versie en zelfs een ander nummer bij de leveranciers.
Dus, nee, een IC erop zetten is niet "zomaar even gedaan".
Een IC plaatsen zal ook niet leiden tot een hoger brandstofverbruik.
Aan PK's win je misschien maar 10 PK's. (als je ook de juiste inspuitpomp met verstuivers gebruikt)
________
Om nog even mee te doen aan het originele topic:
Gas onder druk wordt warmer!Haal je gas onder druk vandaan, dan koelt het enorm af. Daarom kan bij een LPG installatie de verdamper bevriezen en kan je hand "verbranden" door de intense afkoeling als je foutief een LPG leiding zou lossen.
De lucht bij een turbo wordt ook nog eens extra verhit door de enorme warmte van de uitlaatgassen die de turbo aandrijven.
De intercooler werkt heel effectief om de temperatuur weer te verlagen. In koudere lucht zit meer zuurstof wat voor een betere verbranding zorgt en meer vermogen.
Op een N/A motor zal een intercooler totaal geen effect hebben of zelfs een negatief effect door restrictie in het aanzuigtraject.
Groetjes,Gerben

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2013 20:22 #1379881 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic nog véél gekker..
@ Michael,
Met zulke toegevoegde waarde op dit topic jouwerzijds wordt het i.d.d. steeds gekker..., hier op het forum..

Moderators: Jerry Stam