winterstand 960 automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat mij vooral opviel tijdens gladheid (en dan met name de 940 automaat die ik had, zonder ABS) is dat bij rustig remmen op een gegeven moment de voorwielen blokkeren, maar dat door de automaat de achterwielen nog werden aangedreven en tot stilstand komen niet vanzelfsprekend was. De auto maat in de neutraal zetten in het laatste stuk zorgt er voor dat je wel netjes en gecontroleerd tot stilstand kunt komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar komt bij mijn 944 automaat niet voor.
Misschien remverdelen voor/achter niet helemaal in orde?
Of stationiar te hoog?
Als ik heel iets de rem indruk sta ik gewoon stil.
Misschien op ijs dat het zich voor doet, maar met gewoon sneeuw en zandpaden enzo nog nooit gemerkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
precies de reden waarom je in deze omstandigheden de automaat in W moet zetten of harder moet remmen als je geen ABS hebt.hjkort schreef : Wat mij vooral opviel tijdens gladheid (en dan met name de 940 automaat die ik had, zonder ABS) is dat bij rustig remmen op een gegeven moment de voorwielen blokkeren, maar dat door de automaat de achterwielen nog werden aangedreven en tot stilstand komen niet vanzelfsprekend was. De auto maat in de neutraal zetten in het laatste stuk zorgt er voor dat je wel netjes en gecontroleerd tot stilstand kunt komen.
In 3 remt de auto namelijk vrijwel niet op de motor, zéker niet bij snelheden onder de 50
Ik had overigens hetzelfde maar dan met mijn 780 mét ABS en zónder W. De aandrijving bleef achter, in 'de choke', maar duwen een vóór ging hij in de ABS. Automaat in N was de enige manier om echt te stoppen. Maar wel met extreem glad straatweer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het verhaal van de automaat in N zetten herken ik ook bij het laatste stukje afremmen en extreme gladheid.
Bij m'n 760 zonder W-stand gebruik ik ook beheerst de handrem om teveel tractie van de achterwielen onder controle te houden.
De oranje pijl in het dashboard heeft nog wel een andere functie, die ik helaas veel te vaak heb gezien in m'n 1e 960. De knipper funtie. Dan staat de automaat in de noodloop, dus een storing.
De automaat schakelt hetzelfde als in de W-stand, maar dat is alleen maar op te heffen door een reset. Via de OBD of accu een tijd los.
Groeten,
Ad
Lidnummer 394
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
De 940 TDIC Automaat (ZF) van mijn ouders, tijdens de winter vorig jaar, herken ik het ook Niet in.
Beiden zonder W stand.
Tot op heden nog nooit gehad dat de voorwielen blokkeren en de achterwielen blijven duwen - draaien.
Een "kleine burnout" met de voet lichtjes op de rem en gassen in D wou ook niet, de achterwielen gingen niet slippen.
Remdruk lijkt me bij mij dus overal gelijk...
Flink remmen zorgt ervoor dat alle 4 de wielen blokkeren.
Groeten,Gerben
PS> Ik heb ook nieuwe winterbanden...misschien dat het alleen gebeurt bij/met zomerbanden?
- V700 register
- Nieuw lid
-