Advies gevraagd over vering achterzijde 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 00:16 #1376939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OB
Tja ik weet niet of ze die ook in Finland hebben, zo'n club en mijn voorganger(ook hier lid geweest) was nou ook niet echt van het postuur obesidinges,
Ik hou het maar op slijtage .
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 19:52 #1377073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vraagt blijft open
Ik blijf helaas nog met een paar vragen zitten, ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen.
Ik weet dat de 940 de neiging heeft tot doorzakken, maatr hoe weet ik waar het aan ligt.
Welke test kan ik doen om te zien of mijn nivomats nog goed bezig zijn en hoe zie ik of mijn vering wel of niet in orde is.
En wanneer blijkt dat mijn nivomats niet meer lekker werken, welke moet ik dan hebben voor mijn Sports edition verlaagde 940?
En als ik geen nivomats mee wil, vanwege kostenoogpunt, wat is dan het alternatief? En wat gaat dat me kosten?

Ik hoop nog even op jullie medewerking met mijn vragen.

Bedankt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 19:58 #1377074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste
Beste is de afstand tussen loopvlak band aan de bovenzijde en de onderzijde van de spatbordrand te meten als je wil vergelijken tussen links en rechts. Nivomats testen is niet heel moeilijk. Bij stilstaande auto zorgen dat hij achterover zakt. Met een aantal mensen achterin gaan zitten, of even op de trekhaak gaan staan. Als hij achterover hangt moet bij binnen een paar honderd meter rijden weer recht staan. Duurt het langer of blijft hij zonder (zware) belasting achterover hangen dan zijn ze stuk. Volgens mij is er maar één soort nivomats voor de sports edition, voor de andere modellen zijn er 2 verschillende (voor starre as en multilink). Alternatief is veren en gasgevulde schokdempers. De veren voor normale dempers moeten wat zwaarder zijn dan de veren die er nu onder zitten, die moet je dus ook vervangen.Wat het gaat kosten kun je het beste aan degene vragen die de onderdelen gaat leveren (liefst voor bestellen ). Bijv. de Volvo dealer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 21:46 #1377118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 250 euro
Ik was voor dempers en veren 250 euro kwijt.

Wel zelf monteren, geen nivomats trouwens.

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 22:34 #1377174 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Kosten
De dempers waren €70,- per stuk en heb ik zelf gemonteerd. De veren waren €100,- per 2, ik heb ze laten monteren bij mijn lokale eenmans Volvo garage en dat kostte me nog eens €80,-. Alles bij elkaar dus €320,-.

Dempers zijn van Sachs.

Overigens ben ik ook wel benieuwd welke nivomats ik nodig heb voor mijn Sports Edition, want dat weet ik nog steeds niet. Is er iemand die daar een duidelijk en eenduidig antwoord op kan geven?

Groet,

Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 00:30 #1377184 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Sports edition nivomat
En als iemand de lengte van die sport-nivomats weet..............hoeveel korter dan de normale?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 07:53 #1377195 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic prioriteiten
Eerste vereiste is dat de auto niet te hoog staat.
Door de constructie met de panhardstang krijg je dan nl slechter weggedrag en slecht comfort voor de wagen bewegingen wanneer je zonder lading rijdt.
Afgelopen week ritje Frankrijk met 5 personen en ongeveer 1oo kilo aan bagage achterin.
Met verzwaarde veren(13mm) rijdt dat zeer comfortabel en de auto heeft het weggedrag dat te vergelijken is met een auto plus verlagingsset.
Staat de auto scheef bij een hoge auto haal dan de panhard stang eens los en kijk of de auto nog steeds scheef staat. Zo ja vervang dan beide veren. De veerkracht is er dan uit.
In mijn verhaaltje heb ik nog een plaatje toegevoegd met een bijna horizontale panhardstang.
www.volvo700vereniging.nl/node/47254
Voor een volgend lang ritje zonder lading gaan de 11mm veren er onder.

Moderators: Jerry Stam