Advies gevraagd over vering achterzijde 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2012 21:26 #1095895
door V700 register
Advies gevraagd over vering achterzijde 940 is gemaakt door V700 register
Hallo,
Al lange tijd ben ik actief lezer op het forum.
Nu zou ik een vraag om advies/raad willen stellen over de achtervering van mijn volvo 940 Sports edition.
Het volgende is aan de hand:
Ik heb een Volvo 940Sports edition die vanaf de fabriek verlaagd is. Ik heb nivomats er onder liggen.
Mijn auto helt aan de achterzijde door, aan de linkerzijde meer dan aan de rechterzijde.
Mijn vraag is, heb ik een probleem met mijn vering en/of mijn nivomats?
Daarbij: wat zou voor mij een oplossing zijn, zwakke in combi met nivomats, normale of verzwaarde veren.
Voor de volledigheid, ik heb altijd kinderen op het bankje achterin, ivm belasting.
Ik heb geprobeerd te zoeken op het forum en internet wat het beste voor mijn auto zou zijn, maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Vandaar deze manier.
Al lange tijd ben ik actief lezer op het forum.
Nu zou ik een vraag om advies/raad willen stellen over de achtervering van mijn volvo 940 Sports edition.
Het volgende is aan de hand:
Ik heb een Volvo 940Sports edition die vanaf de fabriek verlaagd is. Ik heb nivomats er onder liggen.
Mijn auto helt aan de achterzijde door, aan de linkerzijde meer dan aan de rechterzijde.
Mijn vraag is, heb ik een probleem met mijn vering en/of mijn nivomats?
Daarbij: wat zou voor mij een oplossing zijn, zwakke in combi met nivomats, normale of verzwaarde veren.
Voor de volledigheid, ik heb altijd kinderen op het bankje achterin, ivm belasting.
Ik heb geprobeerd te zoeken op het forum en internet wat het beste voor mijn auto zou zijn, maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Vandaar deze manier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2012 21:50 #1376786
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic nivomats
Hoi knikker, mijn 945 hangt linksachter ook een beetje verder naar beneden, dit lijkt een vaker voorkomend kwaaltje aan deze autoos. Ik had het zelf ook. Ik dacht dat het aan de nivomats lag. Ik heb nu nieuwe gewone schokdempers en nieuwe verzwaarde veren en het is nog steeds een beetje(wel iets minder). Ik heb er nu een beetje spijt van dat ik niet nieuwe nivomats heb gekocht want het weggedrag vond ik beter met de nivomats maar dat is persoonlijk. Je moet maar even rondneuzen hier want er is al veel over geschreven. O, ja en even lid worden is zo gedaan en erg leuk!!!
Groet, Freek
Groet, Freek
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2012 22:49 #1376797
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Sports edition
Zoek even naar specifieke sports edition info op dit forum. Meen me te herinneren dat die speciale nivomats heeft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2012 23:47 #1376804
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reden
waar het me vooral om gaat, nu raak ik veel drempels met de onderkant van de auto, en ook in Frankrijk tik ik elke drempel aan. Dat lijkt me niet goed voor de onderzijde. ALs ik iets kan doen om dat te voorkomen, zou ik dat doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 11:47 #1376825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets
De nivomats zorgen er voor dat de auto aan de achterkant ver genoeg omhoog komt en de auto recht staat. Als je met goede nivomats (na een paar honderd meter rijden moet de auto recht staan) dit ook hebt, zul je m eerder moeten verhogen. Sterkere veren kan wel, maar dan "doen" de nivomats minder. Comfort zal wel wat minder worden denk ik (springerig bij lege auto).De veren die bij nivomats horen zijn slapper dan de traditionele veer/schokdemper combinatie. De nivomats dragen ook een deel van het gewicht (waar een gewone schokdemper dit niet doet) om de auto recht te kunnen zetten. Versleten nivomats dragen geen gewicht meer waardoor de auto achterover blijft hangen.Deze serie schijnt inderdaad wel vaker naar links over te hellen. Wat wel wordt gedaan is aan de linkerzijde een vulstuk onder de veer leggen. Of dat met nivomats kan durf ik niet te zeggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 11:51 #1376827
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat
Dat over links hangen doet zowel de 7 als de 9 serie,Immers hebben we allemaal de brandstof tank aan de linker kant, en we besturen de auto ook aan de linkerkant dus de belasting voor de linkerkant is groter dan voor de rechterkant.
En ik meen dat de panhard stang daar ook nog wat invloed op heeft.
Tom.
En ik meen dat de panhard stang daar ook nog wat invloed op heeft.
Tom.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 12:34 #1376831
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Scheef hangen
Niet normaal lijkt me.
Volgens de onderhouds historie van mijn auto, is er onder garantie één nivomat vervangen, wegens scheefhangen...........
Dat was bij de eerste eigenaar, ik ben de tweede.
Vorig jaar heb ik beide nivomats vervangen, omdat ze niet meer dempte.
Scheefhangen heeft tie nog nooit gedaan (even afkloppen...)
Wissel de veren eens van links naar rechts, als er geen verschil in draairichting in zit. (weet nl ik niet)
Volgens de onderhouds historie van mijn auto, is er onder garantie één nivomat vervangen, wegens scheefhangen...........
Dat was bij de eerste eigenaar, ik ben de tweede.
Vorig jaar heb ik beide nivomats vervangen, omdat ze niet meer dempte.
Scheefhangen heeft tie nog nooit gedaan (even afkloppen...)
Wissel de veren eens van links naar rechts, als er geen verschil in draairichting in zit. (weet nl ik niet)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 13:07 #1376832
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat
Dat is mijn ervaring, nou moet ik wel zeggen dat hij niet altijd scheef staat en dat de plek waar hij staat ook wel een oorzaak kan zijn, Ik heb er nu ook bijna geen last meer van maar dat komt door de versterkte achterveren van een station(op een sedan gemonteerd) en havy duty schokbrekers heb achter.
Tom.
Tom.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 18:36 #1376890
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Obesitas
Mischien is je auto wel van de voorzitter van de obesitas vereniging geweest...............
- Robert Geurts (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2012 23:21 #1376936
door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Verlaagd
Hoi,
Ook mijn Sports Edition pakt regelmatig een drempeltje mee. Eigenlijk vind ik een verlaagde auto helemaal niet handig, maar dat ie verlaagd was wist ik niet toen ik 'm kocht.
Onze estate wordt 1x per jaar helemaal vol gepakt, als we op vakantie gaan. Vorig jaar naar Zweden en toen duurde het 2 weken voordat de Volvo weer lekker horizontaal stond.
Ik heb toen de veren laten vervangen door zwaardere veren en dat bleek een goed idee. De nivomats konden het weer prima aan en de auto stond keurig recht, ook met veel bagage. We raakten aanmerkelijk minder drempels.
Dit jaar op vakantie dus lekker horizontaal, maar helaas bleek de dempende werking van de nivomats niet meer je van het. Tijdens de laatste sleuteldag de demping gecontroleerd en die was inderdaad onvoldoende. Ter plekke besloten om de nivomats te vervangen door standaard Sachs dempers (ik heb dit vooral gedaan omdat vantevoren men mij niet duidelijk kon maken welke nivomats ik moest bestellen en voor een dergelijk bedrag wilde ik geen risico nemen. Als het klip en klaar was geweest welke nivomats ik nodig zou hebben zou ik die hebben gemonteerd)
Ik moet eerlijk zeggen dat dat een experimentje is. Tot nu toe bevalt het goed, de auto staat netjes recht en de demping is ook oke. Wel raken we met een volle auto weer vaker een drempeltje, dus ik ben benieuwd wat de zomervakantie gaat brengen....Als deze combinatie niet stevig genoeg is voor een volle achterbak, dan gaan er alsnog nieuwe nivomats onder. Overigens wel met verzwaarde veren, want dat vond ik echt wel een goede combi.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet,
Robert
Ps het laagste punt dat telkens de drempels raakt is een uitlaatmontageklem, die ik zo heb gemonteerd dat het geen kwaad kan dat ie wat krassen oploopt...
Ook mijn Sports Edition pakt regelmatig een drempeltje mee. Eigenlijk vind ik een verlaagde auto helemaal niet handig, maar dat ie verlaagd was wist ik niet toen ik 'm kocht.
Onze estate wordt 1x per jaar helemaal vol gepakt, als we op vakantie gaan. Vorig jaar naar Zweden en toen duurde het 2 weken voordat de Volvo weer lekker horizontaal stond.
Ik heb toen de veren laten vervangen door zwaardere veren en dat bleek een goed idee. De nivomats konden het weer prima aan en de auto stond keurig recht, ook met veel bagage. We raakten aanmerkelijk minder drempels.
Dit jaar op vakantie dus lekker horizontaal, maar helaas bleek de dempende werking van de nivomats niet meer je van het. Tijdens de laatste sleuteldag de demping gecontroleerd en die was inderdaad onvoldoende. Ter plekke besloten om de nivomats te vervangen door standaard Sachs dempers (ik heb dit vooral gedaan omdat vantevoren men mij niet duidelijk kon maken welke nivomats ik moest bestellen en voor een dergelijk bedrag wilde ik geen risico nemen. Als het klip en klaar was geweest welke nivomats ik nodig zou hebben zou ik die hebben gemonteerd)
Ik moet eerlijk zeggen dat dat een experimentje is. Tot nu toe bevalt het goed, de auto staat netjes recht en de demping is ook oke. Wel raken we met een volle auto weer vaker een drempeltje, dus ik ben benieuwd wat de zomervakantie gaat brengen....Als deze combinatie niet stevig genoeg is voor een volle achterbak, dan gaan er alsnog nieuwe nivomats onder. Overigens wel met verzwaarde veren, want dat vond ik echt wel een goede combi.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet,
Robert
Ps het laagste punt dat telkens de drempels raakt is een uitlaatmontageklem, die ik zo heb gemonteerd dat het geen kwaad kan dat ie wat krassen oploopt...
Moderators: Jerry Stam