sleepstang

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 11:34 #1376464 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Een keer een auto van
Een keer een auto van rotterdam naar haarlem binnendoor gesleept. (ik reed in de gesleepte wagen) Doe ik NOOIT MEER wat een hell was dat.
Nou regende het, geen acuu dus geen afwatering en over binnendoorwegen met sloten aan de zijkanten.. nee liever aanhanger/oprijwagen regelen..

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 12:00 #1376466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sleepkabel?
Dat was vast met een kabel dan?
Op die manier en in die omstandigheden heb ik ooit een vriend van mij geholpen.
De Eend van zijn vrouw moest naar een garage, dus ik in de Eend en hij in zijn vw Passat.
Voordeel was dat een eend geen rembekrachtiging heeft, dus die misde ik ook niet :)
Verder, tja, een gedoe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 14:45 #1376487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze
Had ik gehuurd toen mijn 745 uit Zweden was gearriveerd.

www.nooteboom.eu/autoverhuur/auto/oprijw...ransporter-35-t.html

Heel grappig. Met sleepas omhoog is het gewoon een bestelwagen.

Sleepas naar beneden is het een aanhangwagen. Ik moest wel aan de achterkant het kentekenplaat omdraaien van bestelwagen naar aanhangwagen.

Heb met dat ding de 745 in mijn eentje van de transporteur naar RDW en naar huis gereden. Een uitkomst kan ik je zeggen. Zeker die lier met afstandbediening

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 15:48 #1376491 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic een sleep is ook een aanhanger
Ik wil niet zeiken, hoor.....maar als je je druk maakt over een E rijbewijs, en daarom geen ambulance kan rijden, ga je ook de bietenbrug op met een sleep.
Voor de RVV is een sleep ook een aanhanger voor het trekkend voertuig. Dus is het slepend voertuig zwaarder dan 750 kg (en praten we hier over een 940??? met ongeveer 1450 kg)......moet je ook bijna altijd E achter B hebben. Er gelden wat aanpassende regels voor het slepend voertuig: hij moet ook apart verzekerd zijn, APK geldig, zichtbaar eigen kenteken hebben, en de bestuurder in de sleep moet ook in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.
Het trekkend voertuig moet minstens even krachtig zijn dan de sleep.
 Algemeen: Als de max toegestane massa van de aanhanger (dus sleepauto plus max laadvermogen) meer is dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig, is E achter B verplicht!  En als gewicht van de combinatie meer is dan 3500 kg, altijd E achter B. Dus een 940 gesleept door een 940 is al E achter B (max laadvermogen van de sleep komt erbij!
Als bijv een XC90 een 940 sleept, kom je ook al gauw meer van 3500 kg leeg.....incl passagier(s) en wat extra rommel, bingo!
<a href=" www.cbr.nl/1041.pp "> www.cbr.nl/1041.pp

En @<a href=" www.volvo700vereniging.nl/user/3759 " title="Gebruikersprofiel bekijken.">Jelmar86 : een beetje ambulance die een laadvermogen heeft om een 940 erop te zetten, weegt ook iets van 600 - 800 kg. Samen met de 940 kom je op een aanhanger gewicht van ongeveer 2200 kg.........mag echt niet met je 940.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 16:43 #1376494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgend jaar iets meer

wim de jong schreef : Ik wil niet zeiken, hoor.....maar als je je druk maakt over een E rijbewijs, en daarom geen ambulance kan rijden, ga je ook de bietenbrug op met een sleep.
Voor de RVV is een sleep ook een aanhanger voor het trekkend voertuig. Dus is het slepend voertuig zwaarder dan 750 kg (en praten we hier over een 940??? met ongeveer 1450 kg)......moet je ook bijna altijd E achter B hebben. Er gelden wat aanpassende regels voor het slepend voertuig: hij moet ook apart verzekerd zijn, APK geldig, zichtbaar eigen kenteken hebben, en de bestuurder in de sleep moet ook in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.
Het trekkend voertuig moet minstens even krachtig zijn dan de sleep.
 Algemeen: Als de max toegestane massa van de aanhanger (dus sleepauto plus max laadvermogen) meer is dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig, is E achter B verplicht!  En als gewicht van de combinatie meer is dan 3500 kg, altijd E achter B. Dus een 940 gesleept door een 940 is al E achter B (max laadvermogen van de sleep komt erbij!
Als bijv een XC90 een 940 sleept, kom je ook al gauw meer van 3500 kg leeg.....incl passagier(s) en wat extra rommel, bingo!
<a href=" www.cbr.nl/1041.pp "> www.cbr.nl/1041.pp

En @<a href=" www.volvo700vereniging.nl/user/3759 " title="Gebruikersprofiel bekijken.">Jelmar86 : een beetje ambulance die een laadvermogen heeft om een 940 erop te zetten, weegt ook iets van 600 - 800 kg. Samen met de 940 kom je op een aanhanger gewicht van ongeveer 2200 kg.........mag echt niet met je 940.

Fred (Rotterdam)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 16:48 #1376495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgend jaar iets meer

wim de jong schreef :  Algemeen: Als de max toegestane massa van de aanhanger (dus sleepauto plus max laadvermogen) meer is dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig, is E achter B verplicht!  En als gewicht van de combinatie meer is dan 3500 kg, altijd E achter B. tle="Gebruikersprofiel bekijken.">Jelmar86</a> : een beetje ambulance die een laadvermogen heeft om een 940 erop te zetten, weegt ook iets van 600 - 800 kg. Samen met de 940 kom je op een aanhanger gewicht van ongeveer 2200 kg.........mag echt niet met je 940.

Fred (Rotterdam)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 16:48 #1376496 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 18:57 #1376499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehm tja..
2200kg?

Niet elke 940 weegt 1450/1500 kilo. En 740's al helemaal niet.
Daarbij is mijn ervaring als je de boel goed(!) vastzet en normaal/ rustig rijdt is er niks aan de hand.
Voor de kar niet en voor oom agent niet.
Als 'we' echt altijd alles via alle spelregels moeten doen hebben we geen tijd meer om 'normaal' te leven.
Zorg dat je veilig onderweg bent! Dat is het belangrijkst!
Neem je tijd om alles goed vast te zetten en als je iets hoort of het voelt niet lekker aan, altijd controleren!

Wat ik af en toe de oudere generatie zie doen die hun E rijbewijs nog 'gekregen' hebben...
Dat je iets mag, wil niet zeggen dat je het ook kunt..

40km slepen zou ik ook niet aan beginnen, en ik ben niet zo heul gauw bang...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 19:40 #1376501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd
Als de boel goed vast zit zijn ze al snel tevreden en rijden ze door, behalve als je een strepen trekker tegen komt,
Heb al vaker met combinaties gereden waar ik niet eens mee mag rijden, maar als ze zien dat alles goed vast zit is er weinig aan de hand.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2012 19:41 #1376502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Triangel
Of je gebruikt een triangel. Is best de moeite waard als je vaker een auto moet slepen. Dan is zelfs 100 km geen probleem. Let wel op! Het is mogelijk de gesleepte auto zonder eigen bestuurder te slepen, maar dan mag deze niet zwaarder zijn dan 750kg.
In principe hoeft de gesleepte auto niet zelf te sturen, als je maar niet vergeet om de sleutel in het contactslot te laten zitten zodat het stuurslot ontgrendeld is. Met een zware wagen kun je zelfs overwegen een geremde versie aan te schaffen. Dan controleert een aparte computer of het slepende voertuig afremt en laat vervolgens de sleper proportioneel meeremmen.
Zal niet echt goedkoop zijn als je voor de laatste versie gaat, maar is volgens mij goedkoper dan de aanschaf en het stallen van een autoambulance.
Het is niet overal in het buitenland toegestaan als de auto géén panne heeft.(Belgie bv) In dat geval moet je bij de eerste afslag de snelweg verlaten en is de maximum snelheid 25km per uur naar de dichtsbijzijnde garage.

Hier wat meer info met namen en data:
www.burtoncar.com/upload/misc/slepentriangel.pdf

Moderators: Jerry Stam