Volgorde van radiateur, droger en intercooler
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 08:15 #1375936
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gaat meestal wel goed
Er zit nl een lagedruksensor op het systeem bij de droger/verdamper, dat is die termoskan voor het schutbord.
Het systeem kan ook leeg geraakt zijn. Het belangrijkste is dat er geen lek in zit.
Mocht dit blijken bij een test dan moet je waarschijnlijk de condensor vervangen en om onderhoudsredenen ook de thermoskan. Plus vullen kost dat minimaal 600 euro.
Staat het systeem helemaal droog en laat je de compressor toch werken dan loop je kans op beschadigingen.
De rij elementjes dat scheefhangt kun je eruit trekken of terug duwen. Dat zijn extra koelribbetjes zonder inhoud. In de wintermaanden komt hier wegenzout tegen aan en dat helpt niet. Daarom bescherm ik de onderkant van de condensor, door een plaat voor de onderste gril.
Het systeem kan ook leeg geraakt zijn. Het belangrijkste is dat er geen lek in zit.
Mocht dit blijken bij een test dan moet je waarschijnlijk de condensor vervangen en om onderhoudsredenen ook de thermoskan. Plus vullen kost dat minimaal 600 euro.
Staat het systeem helemaal droog en laat je de compressor toch werken dan loop je kans op beschadigingen.
De rij elementjes dat scheefhangt kun je eruit trekken of terug duwen. Dat zijn extra koelribbetjes zonder inhoud. In de wintermaanden komt hier wegenzout tegen aan en dat helpt niet. Daarom bescherm ik de onderkant van de condensor, door een plaat voor de onderste gril.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 08:35 #1375939
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Adrian,
dus als ik het
Hoi Adrian,
dus als ik het goed begrijp, dan hoeft de condensor op die plek dus niet lek te zijn?
Dat zou wel mooi zijn. Ik zal binnenkort voor alle zekerheid een afspraak maken bij een garage om naar de airco te laten kijken.
dus als ik het goed begrijp, dan hoeft de condensor op die plek dus niet lek te zijn?
Dat zou wel mooi zijn. Ik zal binnenkort voor alle zekerheid een afspraak maken bij een garage om naar de airco te laten kijken.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 09:09 #1375945
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lek
Wanneer de condensor lek is hangt er vaak wat vloeistof aan. Dat is smeermiddel wat toegevoegd wordt aan het koudemiddel. Of je ziet nog de resten van de lekkage: aangekoekte zwarte masssa. Is de condensor nog droog en grijs dan heb je misschien geluk. Vervanging kan toch aan te bevelen zijn, wil je genieten van een goede airco de komende tijd. Je moet in ieder geval vullen. Dat is al duur. De droger moet je eens in de 3 a 5 jaar vervangen. Nou die condensor ook maar. In stappen is het altijd duurder vanwege het vullen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 11:18 #1375952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf doen?
Kan toch ook voor minder lijkt me? Ik heb zelf een condensor gekocht en gemonteerd (€ 150), zo'n droger (thermosfles) kost iets van 3 tientjes en vullen € 100 ? Met wat klein materiaal, de speciale airco O-ringetjes, kom je op de helft uit. Laat je het iemand voor je doen dan zit er natuurlijk wat uurloon bij en ga je denk ik wel richting de 500-600.Adrian schreef : Mocht dit blijken bij een test dan moet je waarschijnlijk de condensor vervangen en om onderhoudsredenen ook de thermoskan. Plus vullen kost dat minimaal 600 euro.
Moderators: Jerry Stam