Ruiten ijsvrijmaken, stationaire motor en radiator afdek karton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 08:32 #1095291 door V700 register
De discussie over al dan niet de motor laten draaien tijdens het ijsvrij maken van de ruiten laat ik voor wat die is. Genoeg over geschreven op de site, ik kies voor de draaiende motor (en t.z.t. de Bosscha oplossing).
Bij conrad heb ik twee zakken met herbruikbare kristallen of gel gekocht die het interieur droger zouden moeten houden. Daarmee hoop ik dat de voorste ruiten de eerste paar kilometer niet dichtcondenseren. Als het blijft zitten gebruik ik ook nog een ijsdeken dus een en ander zou de verkeersveiligheid moeten vergroten. (Voor de goede lezer: ik klaag niet over de koude, vaak geniet ik van die paar momenten natuurbeleving. Helemaal als de uitlaatgassen de andere kant op gaan)
Nu bedacht ik me dat de motor misschien sneller zou opwarmen als ik tijdens dat ijsvrij maken een stuk karton voor de grille zou plaatsen. Dus niet tijdens het rijden zoals dat vroeger gebeurde met de MB van mijn vader maar alleen bij die eerste paar minuten.
Zou dat een snellere opwarming van de motor mogelijk maken of is het verwaarloosbaar.
En dan voor de korte stukken in de zeer koude dagen: grille geheel, gedeeltelijk of helemaal niet afdekken tijdens de rit (zeg maar 2 x 6 kilometer naar de winkels)
Ik ben benieuwd naar de tips, meningen en ervaringen.
Alvast een mooie winter toegewenst!JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 08:47 #1372619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft in ons klimaat geen
Heeft in ons klimaat geen effect hoor. De thermostaat regelt de doorstroming naar de radiator. Bij koude motor stroomt er geen kvs door de radiator dus heeft karton geen zin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 09:02 #1372620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic karton hoort in de papier container
jp een radiateur afdekken heefd totaal geen zin want er gaat niets door.
wat wel goed helpt zijn een echte standkachel.
of optie bosscha en zelf heb ik dan nog een klein kacheltje in het interieur met een timer half uur werkt super.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 10:09 #1372623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vocht

JP Elverding schreef : Bij conrad heb ik twee zakken met herbruikbare kristallen of gel gekocht die het interieur droger zouden moeten houden. Daarmee hoop ik dat de voorste ruiten de eerste paar kilometer niet dichtcondenseren.

Ik heb nu al een paar jaar een <a href=" pingi.com/index.php/nl/producten/74-pingi-zakje-250-gram " target="_blank">Pingi in de auto liggen, was een goede investering. Af en toe in de magnetron om te regenereren, werkt perfect. Nooit condens in geparkeerde auto. Desalniettemin slaat de voorruit 's winters toch dicht tijdens de eerste minuten rijden. Volgens mij komt die condens uit de ventilatiekanalen. Je moet bij het ijsvrij maken dus ook zorgen dat er vooral geen sneeuw/ijs op de paravent blijft liggen.
Ik heb dacht ik ook wel eens gehoord dat er vocht condenseert op de aircoverdamper. Wanneer de kachel warm begint te worden verdampt dat vocht, wordt tegen de koude voorruit geblazen en condenseert daar weer :(.
Ergo: Een vochtvreter helpt wel tegen vocht in het interieur (als de ramen beslagen zijn nadat hij een nachtje heeft gestaan) maar niet tegen het beslaan van de voorruit 's morgensvroeg bij het wegrijden.
Radiateur of grille afdekken heeft volgens mij alleen nut als de thermostaat niet werkt (maar dan moet je hem gewoon vervangen) of bij luchtgekoelde motoren. Ik herinner me de 2CV's nog wel met zo'n dekje over de grille in de winter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 12:10 #1372637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of nog goedkoper
Gewoon silica korrels kopen :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 17:26 #1372668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is dus echt wel een verschil!
Dat heb ik het over een diesel, heb het idee dat de koude luchtstroom langs het blok zeker wel voor een vertraging van de opwarming zorgt. Tenminste bij mij wel, ik kan het schot er ook gewoon dag in dag uit voor laten zitten, wordt niet te warm bij belasting. Bij mijn diesel scheelt het bijna de helft van de tijd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 17:35 #1372669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oplossing van Volvo
een radiator afdekplaat van plastic ( model oude neus)
Heb ik hier nog liggen nieuw is de doos (hij is alleen geel verkleurd,wat weer zonde is)
Doe en bod....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2012 18:21 #1372867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorverwarming
Okay, je moet er voor een 220V-stopcontact in de buurt hebben,maar als je dat hebt, beveel ik je een Defa motorverwarmer aan (annex acculader). Heb dat ding sinds vorige winter in de V90, je rijdt dan altijd met een tot 45 à 50 opgewarmde motor weg + opgelade accu. Ideaal. Tijdsklok ertussen (met 2 uur is ie wel warm). Je kunt er ook nog een interieurverwarming aankoppelen.
Groet,
Frans (lid 555, V90 '97).

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2012 01:07 #1372895 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Standkachel
In m'n Caddy heb ik een Ebenspacher standkachel die de motor helpt opwarmen zodra de motor gestart is.
Motor is in No-Time op temperatuur, maar de ramen beslaan soms toch nog bij vochtig weer.
Zou er geen verwarmde voorruit bestaan? Zoals in de meeste Ford's geleverd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2012 09:17 #1372901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruitverwarming

struis schreef : Zou er geen verwarmde voorruit bestaan? Zoals in de meeste Ford's geleverd.

<a href=" www.conrad.nl/ce/nl/product/857396?WT.mc_id=Mail&insert=NB ">Ik zag dit bij Conrad in de aanbieding
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar875.000 en alweer meer.

Moderators: Jerry Stam