Hoe krijg ik een lichter koppelingspedaal?
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 10:56 #1094591
door G. Los
Hoe krijg ik een lichter koppelingspedaal? is gemaakt door G. Los
Ik ben bezig met de voorbereidingen van een motor/bak-wissel. Het gaat om mijn witte 740 GL met handgeschakelde M45 5 bak. De B230K motor heeft last van kantelende zuigers, en daarom wil ik hem vervangen voor een B230FK uit een 940 gekoppeld aan een AW71L of M90.(ik heb beide liggen gelukkig)
Ik zit nu nog te twijfelen of het een automaat gaat worden of een handgeschakelde M90 bak. Het laatste is makkelijker om te doen, omdat het al een handgeschakelde auto is. Er is alleen een ding dat mij stoort en dat is het te zwaar ontkoppelen. Beide bakken/koppelingen werken naar mijn idee te zwaar, waardoor het rijden in de file en stad niet leuk meer is. Mijn vraag is of daar iets aan te doen is. De koppelingen werken verder prima en denk zelf dat de volvo koppeling standaard wat zwaarder gaat dan bv een mercedes koppeling. Elke schakel volvo die ik nu gereden heb voelde voor mij iig hetzelfde aan qua koppeling.
Is het een idee om een andere hoofdkoppelingscilinder te monteren?
Ik neig nu naar het monteren van een automaat, maar wil de fijn schakelende M90 bak ook niet uitsluiten
Iemand wijze woorden?
Gr. Gideon
Ik zit nu nog te twijfelen of het een automaat gaat worden of een handgeschakelde M90 bak. Het laatste is makkelijker om te doen, omdat het al een handgeschakelde auto is. Er is alleen een ding dat mij stoort en dat is het te zwaar ontkoppelen. Beide bakken/koppelingen werken naar mijn idee te zwaar, waardoor het rijden in de file en stad niet leuk meer is. Mijn vraag is of daar iets aan te doen is. De koppelingen werken verder prima en denk zelf dat de volvo koppeling standaard wat zwaarder gaat dan bv een mercedes koppeling. Elke schakel volvo die ik nu gereden heb voelde voor mij iig hetzelfde aan qua koppeling.
Is het een idee om een andere hoofdkoppelingscilinder te monteren?
Ik neig nu naar het monteren van een automaat, maar wil de fijn schakelende M90 bak ook niet uitsluiten
Iemand wijze woorden?
Gr. Gideon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 13:05 #1368634
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukgroep
Ik heb ook lang last gehad van een zwaar koppelingspedaal. Op een gegeven moment was ik het zó zat, dat ik de koppelingsplaat met drukgroep heb laten vervangen, ondanks dat die nog niet versleten was. Probleem zat hem in de bus die over de prise as schuift waar de gaffel van de bedieningshefboom op aangrijpt.
Na het vervangen dacht ik eerst dat ik helemaal geen koppeling meer had, zo licht ging alles weer.
Na het vervangen dacht ik eerst dat ik helemaal geen koppeling meer had, zo licht ging alles weer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 13:22 #1368635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
Handbak is leuk. Voor op het circuit
Voor de rest dient het geen enkel nuttig doel. behalve een iets beter brandstofverbruik.
Automaat er in dus.
Voor de rest dient het geen enkel nuttig doel. behalve een iets beter brandstofverbruik.
Automaat er in dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 13:51 #1368636
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al bijna 20 jaar automaat
dus ik zou, als dat kan, gaan voor een automaat. Ook handig als je linkervoet/been even niet bruikbaar is
(Rechts blijft een probleem maar je kunt niet alles hebben in het leven)
Iets heel anders: als je een auto (ont)koppelt en al heel snel effect heeft heb je dan een goede koppings-unit of ben je binnenkort aan reparatie toe?
Bij onze oude twingo moest je het pedaal bijna door de bodem duwen om te ontkoppelen, is volgens mij sinds 2005 ook niets aan gebeurd, en de nieuwe heeft een hoog aangrijppunt. Het lijkt me dus dat de platen en zo nieuw zijn maar ik ben toch benieuwd of dat zo is. Of kan een slimme handelaar er een truc mee uithalen? Tenslotte is de enige stuurbekrachtiging in de auto een hard opgepompte band
Dank!
JP
Iets heel anders: als je een auto (ont)koppelt en al heel snel effect heeft heb je dan een goede koppings-unit of ben je binnenkort aan reparatie toe?
Bij onze oude twingo moest je het pedaal bijna door de bodem duwen om te ontkoppelen, is volgens mij sinds 2005 ook niets aan gebeurd, en de nieuwe heeft een hoog aangrijppunt. Het lijkt me dus dat de platen en zo nieuw zijn maar ik ben toch benieuwd of dat zo is. Of kan een slimme handelaar er een truc mee uithalen? Tenslotte is de enige stuurbekrachtiging in de auto een hard opgepompte band
Dank!
JP
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 15:58 #1368640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling
Koppeling gaat een stuk lichter als je de olie waarmee hij bedient wordt ververst/aftapt. Hij gaat bij mij (M90) nu zo licht dat het wat mij betreft niet lichter moet. Koppeling tussen FK en M90 heb je kunnen testen in de donor oid, of heb je eens een M90 koppeling geprobeerd in een andere auto?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 16:05 #1368641
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic zwaar
Ik heb in de 7 en 9 series heeeel veeel verschillende koppelingen "gevoeld".
Van verderlicht tot baksteenzwaar.
De hydraulische koppelingen gaan naar mijn mening altijd wel wat zwaarder dan de bekabelde koppelingen.
Groeten,Gerben
Van verderlicht tot baksteenzwaar.
De hydraulische koppelingen gaan naar mijn mening altijd wel wat zwaarder dan de bekabelde koppelingen.
Groeten,Gerben
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 16:35 #1368643
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic zware koppeling
Check de hydraulische zuiger eens, vaak kan die niet goed terug komen omdat deze te ver uit de zuiger komt. Het drukstukje is dan meestal versleten.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 17:01 #1368646
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic zwaar
Een zwaar intrappende koppeling is meestal de oorzaak dat de drukvingers van het diafragma versleten zijn zodat de hefboom werking van de drukgroep moeilijker wordt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 20:31 #1368657
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lichter koppeling pedaal
Verf em grijs of wit ipv zwart
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2012 20:39 #1368660
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ledjes er op ?
best flauw
ledjes er op ?
best flauw maar wel grappig
best flauw maar wel grappig
Moderators: Jerry Stam