versnellingsbak naar de gallemiezen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 10:01 #1094346 door V700 register
versnellingsbak naar de gallemiezen? is gemaakt door V700 register
Het volgende (zoveelste) probleem dient zich aan.

Gisteren ging mijn vrouw even met de 740 op pad. Wordt ik na vijf minuten gebeld dat ze stil staat voor een stoplicht. Ze krijgt m niet meer in de versnelling. Ik ben er heen gereden en heb de auto weer mee kunnen krijgen. Beetje pielen en rommelen met de versnellingspook en het koppelingspedaal, en uiteindelijk kreeg ik hem weer in de tweede versnelling. Snel met dat ding een parkeerplaats op. Vervolgens maar weer gestart en naar huis gereden. Levert een hoop gepiep en gekraak op en moeite om hem in de versnelling te krijgen. bij stilstaan voor het stoplicht, in de eerste versnelling maar met de koppelingspedaal ingetrapt lijkt ie af en toe wel weg te willen. beetje horten en stoten zeg maar, maar dan heel eventjes. Verder, zoals gezegd, veel gepiep en gekraak bij het wegrijden. als ik een maal op snelhijd ben hoor je niets, en merk ik met rijden ook niet zo veel. Wie weet wat dit kan zijn? is het de versnellingsbak, of de koppeling?
Ben overigens begin augustus ook lid geworden van de vereniging, was al een hele poos lid van het forum, maar wilde wel wat meer. Ik moet zeggen dat ik er vanaf gisteren serieus over aan het nadenken ben om de 740 maar weg te doen. Heb er al best wel wat in geinvesteerd, maar er blijven problemen komen.

Groeten, Lennert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 10:40 #1367302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt eerder als een
Klinkt eerder als een koppelingsprobleem....
Of ie niet goed vrijkomt als he hem intrapt, zoiets is volgens mij af te stellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 11:09 #1367304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VORK
het is al eens "langs gekomen". maar zou het de koppelingsvork kunnen zijn die een beetje metaalmoe is?
M.a.w het ding is krom? Ik schrijf maar wat hoor ,.....misschien is de koppelingkabel te lang( al die er op zit) ,...of de koppelingscilinder lek( als je zo,n systeem hebt ) ......

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 11:16 #1367305 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Kop op
Kop op Lennert,
De 740 niet wegdoen hoor!
Check eerst eens de remvloeistof en vul tot het maximum. Dat kan al helpen!
Ik bedenk net dat je 740 denk ik geen hydraulische koppeling,die zijn zelfstellend. Ik denk dat jij een kabel bediende versie hebt en in het ergste geval is ie gewoon versleten en dan is vervangen best te doen hoor. Als je lid bent geworden kom je gewoon naar de eerstvolgende sleuteldag en vervangt ( met hulp) de koppeling.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2012 12:29 #1367314 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Niet de bak
Dat is niet de bak, maar de koppeling die problemen vertoont.
Waarschijnlijk komt ie niet meer goed vrij.
Om hem makkelijker in de versnelling te krijgen: Motor uitzetten, in de 1e versnelling zetten, en met ingedrukte koppeling (en rem!) de motor weer starten. Dan kan je hem iniedergeval wel makkelijk in de 1e krijgen.
Alrijdend kun je dan gaan dubbelklutsen.
Koppeling in: Bak in zijn Vrij.Koppeling omhoog laten.Flink gas geven (toeren!) en gas los laten, tegelijkertijd de koppeling indrukken en de versnelling kiezen waar ie in moet.
Dan moet het een stuk makkelijker gaan.
Groeten,Gerben

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 12:38 #1367316 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic 2 of 3 voeten
Hahahah mooi omschreven dat dubbelklutsen Gerben! Maar dat werken met al die voeten is natuurlijk op lange termijn geen doen dus ik zeg; naar de eerst volgende sleuteldag en fixen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2012 12:44 #1367320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flink gasgeven?

gerryberrie schreef : Dat is niet de bak, maar de koppeling die problemen vertoont.
Waarschijnlijk komt ie niet meer goed vrij.
Om hem makkelijker in de versnelling te krijgen: Motor uitzetten, in de 1e versnelling zetten, en met ingedrukte koppeling (en rem!) de motor weer starten. Dan kan je hem iniedergeval wel makkelijk in de 1e krijgen.
Alrijdend kun je dan gaan dubbelklutsen.
Koppeling in: Bak in zijn Vrij.Koppeling omhoog laten.Flink gas geven (toeren!) en gas los laten, tegelijkertijd de koppeling indrukken en de versnelling kiezen waar ie in moet.
Dan moet het een stuk makkelijker gaan.
Groeten,Gerben

Dat gasgeven bij dubbel-clutchen alleen doen bij terugschakelen, bij opschakelen heeft het namelijk geen nut omdat de bak juist gaat vertragen.
Bij terugschakelen(kan ook zonder koppeling)gewoon een toefje gas geven en dan valt ie erin.
Opschakelen kan ook zonder koppeling bij de juiste toerenval.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2012 15:50 #1367425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppelingsperikelen
Als eerste bedankt voor alle reacties. Ik moet zeggen dat ik er zondag aardig de balen in had. ik moet maar eens zien wat ik er mee ga doen. even een korte opsomming:
- De uitlaat is aan vervanging toe vanaf de kat tot achter, - Ik heb flinke gaten in de bodemplaat die gelast moeten worden, - De motor valt na starten terug in toeren tot bijna uit maar hersteld daarna weer tot keurig 800 (als het koud is wil ie zelfs wel eens afslaan, hele ontsteking en sensoren zijn begin dit jaar al vervangen bij een ander probleem, maar dit probleem blijft) - In de zomervakantie viel de motor ineens uit midden in Lyon op de snelweg zonder foutmelding of hoge motortemp (en ook geen harde slangen) en na tien minuten afkoelen deed ie het weer. daarnaa geen problemen meer gehad, maar is geen lekker idee dat ie bij wat hitte zomaar uit kan vallen.- en de kabinetsplannen ten aanzien van leaseautos. ik rijdt er nu een alleen zakelijk. als ik daar ineens bijtelling voor moet betalen, moet ik thuis maar eens verkopen dat de volvo moet blijven .
Het koppelingsprobleem komt er nu ook nog bij, vandaar mijn frustatie. Eerst maar eens zien dat dat probleem wordt opgelost, daarna zie ik wel weer verder.
Gisteravond nog even een rondje gereden en het valt me op dat ik nu wel weer gewoon kan schakelen. Gaat als vanouds, ten minste, voorzover het het verplaatsen van de pook betreft. Er blijft een aardig verontrustend geluid van onder de auto wegkomen, met name bij optrekken in zijn 1 en zijn 2 een schril piepend geluid. Ook bij remmen op de motor hoor ik een soort sissend of ruisend geluid.  Vrij hard allemaal en komt duidelijk onder de auto vandaan, en niet van de motor (slippende riem ofzo). De meeste mensen die ik op dat moment tegen kom kijken toch even wat er aan de hand is .
Wat betreft de reacties. Dubbel clutchen is dus niet (meer) nodig. ik heb volgens mij geen hydraulisch systeem maar gewoon een kabeltje. Ik weet niet of afstellen het probleem is. het niet goed vrijkomen zou niet de pokkeherrie verklaren bij het wegrijden in zijn 1 of 2 toch? remvloeisof is gecheckt en staat mooi op niveau.
Nog iets, ik had bedacht dat als het slijtage van de koppeling is, de problemen zich geleidelijk zouden hebben aangediend.  Dat is niet gebeurd. Er was niets aan de hand, tot afgelopen zaterdag.

nogmaals bedankt voor jullie reacties, en ik ben benieuwd naar nieuwe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2012 15:55 #1367426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het gaat om de B230F, naar ik aanneem? Die heeft denk ik wel hydraulische koppeling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2012 20:14 #1367438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hydraulisch?
Henk, het gaat inderdaad om een b230f. Kan je aangeven hoe ik kan zien of de koppeling hydraulisch is of niet?
Lennert

Moderators: Jerry Stam