ECC inbouwen, in hoeverre is dat plug and play?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 01:07 #1094134
door Mathy van Nisselroy
ECC inbouwen, in hoeverre is dat plug and play? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
M'n Deltamil-airco bleek vorige week zo goed als leeg te zijn. Terwijl ie een paar jaar geleden (2 of 3) gecontroleerd en gevuld is. Deze keer konden ze het lek niet vinden. Ze hebben hem weer gevuld. Over drie weken mag ie terug voor controle.
"Niet kunnen vinden" doet mij vermoeden, dat ie ergens lekt waar reparatie cq vervanging niet goedkoop is. En ik heb het idee, dat ie meer koelt als voor het vullen vorige week, maar echt koel krijgt ie de auto (estate, antraciet) niet. Eventueel zou dat laatste nog aan de ventilator kunnen liggen.
Maar ik vraag me af of ik de (gewone handbediende) Deltamil niet beter kan (laten) vervangen door een ECC. Die laat meen ik meer lucht door als een Deltamil.
Vraag is dus nu: Moet daarvoor geboord en gesoldeerd cq ge-scotchblock-t worden of is het plug and play? (Het gaat me er dus niet om hoeveel tijd dat kost. Ik meen dat Alexander Satter uit ervaring weet dat het een hele dag duurt)
Mijn auto is een 945 van modeljaar 1991.
groetjes
Mathy
M'n Deltamil-airco bleek vorige week zo goed als leeg te zijn. Terwijl ie een paar jaar geleden (2 of 3) gecontroleerd en gevuld is. Deze keer konden ze het lek niet vinden. Ze hebben hem weer gevuld. Over drie weken mag ie terug voor controle.
"Niet kunnen vinden" doet mij vermoeden, dat ie ergens lekt waar reparatie cq vervanging niet goedkoop is. En ik heb het idee, dat ie meer koelt als voor het vullen vorige week, maar echt koel krijgt ie de auto (estate, antraciet) niet. Eventueel zou dat laatste nog aan de ventilator kunnen liggen.
Maar ik vraag me af of ik de (gewone handbediende) Deltamil niet beter kan (laten) vervangen door een ECC. Die laat meen ik meer lucht door als een Deltamil.
Vraag is dus nu: Moet daarvoor geboord en gesoldeerd cq ge-scotchblock-t worden of is het plug and play? (Het gaat me er dus niet om hoeveel tijd dat kost. Ik meen dat Alexander Satter uit ervaring weet dat het een hele dag duurt)
Mijn auto is een 945 van modeljaar 1991.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 07:35 #1366117
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat er ook gebeurt, geen scotchlocks! Daar ga je spijt van krijgen door storingen die dingen gaan veroorzaken.
Kabelboom zal je erbij moeten leggen omdat die er waarschijnlijk niet inzit. Ik weet niet precies in hoeverre de ophanging dan de compressor bij de 16 klepper anders is dan bij de 8 kleppers, dat is misschien een aandachtspuntje. Als je een donor kunt vinden en die naast je eigen auto kunt zetten is de ombouw het makkelijkst te doen. Weet je zeker dat het compleet is en kun je kijken hoe het zit. Hoe meer de donor overeenkomt met je huidige auto, hoe minder je zult hoeven customizen.
Kabelboom zal je erbij moeten leggen omdat die er waarschijnlijk niet inzit. Ik weet niet precies in hoeverre de ophanging dan de compressor bij de 16 klepper anders is dan bij de 8 kleppers, dat is misschien een aandachtspuntje. Als je een donor kunt vinden en die naast je eigen auto kunt zetten is de ombouw het makkelijkst te doen. Weet je zeker dat het compleet is en kun je kijken hoe het zit. Hoe meer de donor overeenkomt met je huidige auto, hoe minder je zult hoeven customizen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 10:35 #1366122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere auto?
Is een andere auto kopen een overweging waard? Ieder geval om zeker te zijn dat alles dan aanwezig is en werkt zoals het bedacht is door Volvo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 11:06 #1366123
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal er wel naast zitten
Maar wordt in een ECC niet alleen een aantal thermo-sensoren gebruikt (o.a. dashboard en instapverlichting) maar worden ook een aantal kleppen bediend via vacuum of een gewoon motortje?
of is dit weer gevalletje "klok horen luiden maar niet weten waar de toren staat"?
of is dit weer gevalletje "klok horen luiden maar niet weten waar de toren staat"?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 11:47 #1366127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover
Voor zover ik weet alleen een temperatuursensor in de plafondverlichting, en wellicht eentje in de unit achter/onder het dashboard. Kleppen vacuumbediend, maar ik denk dat Mathy sowieso de hele kachelunit over moet zetten. In de huidige is gezaagd voor de Deltamill spullen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 14:45 #1366133
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ze gaat niet weg!
Hallo Volvisti
Een andere auto kopen (en m'n huidige auto wegdoen) is geen optie. Daarvoor ben ik te veel aan haar gehecht.
Dus als er ECC ingebouwd wordt, dan wordt de hele unit vervangen. Er zit geen "combined unit" in. Er zou een sensor in de binnenverlichting moeten komen en een sensor op één van de speakerkapjes op het dashboard. Maar da's bijzaak. Het gaat erom of je de hele verwarming/ventilatie/aircounit kunt vervangen zonder te boren en zonder scotchblocks of soldeerbout te gebruiken. Dat er dan nog een kabelboom overgezet moet worden is ook geen probleem. Maar ook daarvoor geldt "plug and play?".
groetjes
Mathy
Een andere auto kopen (en m'n huidige auto wegdoen) is geen optie. Daarvoor ben ik te veel aan haar gehecht.
Dus als er ECC ingebouwd wordt, dan wordt de hele unit vervangen. Er zit geen "combined unit" in. Er zou een sensor in de binnenverlichting moeten komen en een sensor op één van de speakerkapjes op het dashboard. Maar da's bijzaak. Het gaat erom of je de hele verwarming/ventilatie/aircounit kunt vervangen zonder te boren en zonder scotchblocks of soldeerbout te gebruiken. Dat er dan nog een kabelboom overgezet moet worden is ook geen probleem. Maar ook daarvoor geldt "plug and play?".
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 14:58 #1366135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je
Als je een '91 16 klepper als donor kunt vinden zal het wel plug & play zijn/worden denk ik. Als je een '88 760 of een '98 S/V90 hebt zal het meer customizen worden.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 19:24 #1366144
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Neem van mij aan dat een a hell of a job is
Peter heeft het gedaan:
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/39787 "> www.volvo700vereniging.nl/node/39787
Alleen met uitbouwen bij mij is ie geloof ik al een uur of 4 bezig geweest.
En hij is een ervaren en vlotte sleutelaar die ook nog eens de gehele klus overziet en de werking van alle onderdelen kan doorgronden.
Maar als een airco, als gevolg van verlies, na 3 jaar te leeg is om te functioneren, zou ik me nog geen zorgen maken.
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/39787 "> www.volvo700vereniging.nl/node/39787
Alleen met uitbouwen bij mij is ie geloof ik al een uur of 4 bezig geweest.
En hij is een ervaren en vlotte sleutelaar die ook nog eens de gehele klus overziet en de werking van alle onderdelen kan doorgronden.
Maar als een airco, als gevolg van verlies, na 3 jaar te leeg is om te functioneren, zou ik me nog geen zorgen maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 20:30 #1366146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6
Ik heb het ook bij Slurpje gedaan.( tig jaren geleden)
Een sloper gekocht en alles 1 op 1 overgezet.( Dashboard en de hele complete bedrading van voor tot achter in de hele auto.)
Een heleboel werk maar wel de moeite waard.De E.C.C moet nog worden afgevuld,maar wat een luxe hebben we als het buiten kouder wordt.Je zet hem op 21 graden en dat wordt en blijft het ook in de auto zonder zelf bij te regelen.
Een sloper gekocht en alles 1 op 1 overgezet.( Dashboard en de hele complete bedrading van voor tot achter in de hele auto.)
Een heleboel werk maar wel de moeite waard.De E.C.C moet nog worden afgevuld,maar wat een luxe hebben we als het buiten kouder wordt.Je zet hem op 21 graden en dat wordt en blijft het ook in de auto zonder zelf bij te regelen.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 20:35 #1366149
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Grappig
Ik gebruik em juist als het buiten warmer is.
Maar ieder zijn ding.
Maar ieder zijn ding.
Moderators: Jerry Stam