Verschillende bandenmaat op achterwiel schadelijk voor differentieel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2012 11:29 #1365785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AAAHH wat een kl%^*#
AAAHH wat een kl%^*# software ook!
Sorry;-)
In het boekje van mn Civic staat het wel, en zelfs op het thuiskomertje zelf.
Niet harder dan 80 en niet op aangedreven as.
Met eerder genoende reden.
Sorry;-)
In het boekje van mn Civic staat het wel, en zelfs op het thuiskomertje zelf.
Niet harder dan 80 en niet op aangedreven as.
Met eerder genoende reden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2012 12:43 #1365787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geweldig hoe zich dat ontwikkeld....
Volgens mij staat dit:
Het antwoord op de vraag is: Nee, gewoon doen en je alleen sowieso aan de opgegeven maximum snelheid houden die op je thuiskomer velg staat (what's in a name:-) Die maximum snelheid is gerelateerd aan veiligheid en slaat niet op je diff.
Een probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen, is dat de velg niet over je schijfrem heen past, dus dat zou ik wél controleren.
Niet in verhouding met dit:1000km lang 180 km/uur gaat rijden.
Als jij dat met je baksteen gaat doen gaat er wel heel wat meer kapot, en dan wil ik het nog niet over je huwelijk hebben na het binnensijpelen van je boetes:-)Als ik bij een lekke achterband de 185/65-14 monteer en er nog mee ga rijden, is dat dan slecht voor het differentieel?
Het antwoord op de vraag is: Nee, gewoon doen en je alleen sowieso aan de opgegeven maximum snelheid houden die op je thuiskomer velg staat (what's in a name:-) Die maximum snelheid is gerelateerd aan veiligheid en slaat niet op je diff.
Een probleem waar je tegenaan zou kunnen lopen, is dat de velg niet over je schijfrem heen past, dus dat zou ik wél controleren.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-08-2012 12:58 #1365789
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja.
In het boekje van de 440/460/480 staat het volgens mij ook.
In de boekjes van de 7 en 9 serie's heb ik het inderdaad nog niet gelezen.
Nou is het doen van een " 3 banden wissel truuc " op de vluchtstrook op de snelweg niet 1,2,3 aan te raden (en ook niet fijn als het regent en waait..)Reserve velg erop en weer weg.
Maar mocht je een lekke band hebben op de parkeerplaats voor je deur en je WILT er hoe dan ook mee weg rijden , doe de voor naar achter wissel truuk dan wel eff.
Je moet er iniedergeval niet vele KM's mee gaan rondrijden.
Verderop in de straat bij mij woont ook een "knul" met een V70 D5 die die van zijn vader heeft gekregen....Heeft ie een glijder gemaakt, 1 van de voorste velgen totaal krom. Reserve velgje erop. Vervolgens 2 maanden blijven rijden met dat reserve bandje op 1 van de voorwielen omdat ie geen andere velg kon krijgen / kopen.
Ja..dat "vern*ukt" je differentieel.
Groeten,Gerben
In de boekjes van de 7 en 9 serie's heb ik het inderdaad nog niet gelezen.
Nou is het doen van een " 3 banden wissel truuc " op de vluchtstrook op de snelweg niet 1,2,3 aan te raden (en ook niet fijn als het regent en waait..)Reserve velg erop en weer weg.
Maar mocht je een lekke band hebben op de parkeerplaats voor je deur en je WILT er hoe dan ook mee weg rijden , doe de voor naar achter wissel truuk dan wel eff.
Je moet er iniedergeval niet vele KM's mee gaan rondrijden.
Verderop in de straat bij mij woont ook een "knul" met een V70 D5 die die van zijn vader heeft gekregen....Heeft ie een glijder gemaakt, 1 van de voorste velgen totaal krom. Reserve velgje erop. Vervolgens 2 maanden blijven rijden met dat reserve bandje op 1 van de voorwielen omdat ie geen andere velg kon krijgen / kopen.
Ja..dat "vern*ukt" je differentieel.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2012 13:47 #1365795
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Controleren
Ik zou een reservewiel altijd controleren, als je de auto net aangeschaft hebt. Als alle 5 de velgen hetzelfde zijn, dan is natuurlijk geen probleem, maar als je 4 alu velgen hebt en een stalen velg als reserve, altijd controleren. Voor hetzelfde geld heb je een stalen reservewiel uit een 940/740 zonder ABS en rij je van voren lek, dan gaat het echt niet passen, dan kan je natuurlijk wel een wiel van achteren nemen en die voor leggen, maar handig is het onderweg niet.
IK heb ook al eens met een 240 lek gereden, dan denk je even wieltje wisselen, zat er in het reservewiel geen gaatje voor het paspennetje, dan denk je even paspennetje er uit schroeven, ja muurvast natuurlijk, heeft de Wegenwacht dat paspennetje gewoon van de naaf af moeten slijpen, voordat we konden wisselen en verder konden.
Overigens heeft een reservenoodwiel met smal bandje of een 80 km. p/u noodband altijd dezelfde rolafstand als een origineel wiel, dus dat is voor het differentieel geen enkel bezwaar.
IK heb ook al eens met een 240 lek gereden, dan denk je even wieltje wisselen, zat er in het reservewiel geen gaatje voor het paspennetje, dan denk je even paspennetje er uit schroeven, ja muurvast natuurlijk, heeft de Wegenwacht dat paspennetje gewoon van de naaf af moeten slijpen, voordat we konden wisselen en verder konden.
Overigens heeft een reservenoodwiel met smal bandje of een 80 km. p/u noodband altijd dezelfde rolafstand als een origineel wiel, dus dat is voor het differentieel geen enkel bezwaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 13:28 #1365833
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meevallen
Ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen met dat differentieel. Het toerenverschil tussen het linker- en rechterachterwiel is niet zo groot, dus draait ook het inwendige van het diff maar relatief langzaam rond. De lagertjes van de satallietwielen zijn natuurlijk niet berekend op langdurig continu draaien (glijlagers?), maar of die door dit langzame ronddraaien nou zo snel slijten?
Wat een differtieel echt niet leuk vindt, is het langdurig door laten slippen van één wiel, wat je bijvoorbeeld hebt als één wiel op ijs staat en de ander op asfalt. Dan draaien de satellietwielen echt als een bezetene rond en ben je het differentieel echt aan het slopen...
Wat een differtieel echt niet leuk vindt, is het langdurig door laten slippen van één wiel, wat je bijvoorbeeld hebt als één wiel op ijs staat en de ander op asfalt. Dan draaien de satellietwielen echt als een bezetene rond en ben je het differentieel echt aan het slopen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 16:20 #1365843
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
De fysieke belasting op de lagers zal wel meevallen, het gaat er meer om, dat de olietemperatuur door de wrijving heel snel veel te hoog zal oplopen, waardoor de smerende werking heel snel achteruit gaat.
Zelfs bij rallyauto's welke dan meestal een 75 % sper hebben, die hebben een aparte oliekoeler op het differentieel zitten, ook al rijden die maar heel korte stukken
Zelfs bij rallyauto's welke dan meestal een 75 % sper hebben, die hebben een aparte oliekoeler op het differentieel zitten, ook al rijden die maar heel korte stukken
Moderators: Jerry Stam