Verschillende bandenmaat op achterwiel schadelijk voor differentieel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 12:59 #1094047 door V700 register
In mijn volvo 740 heb ik als reservewiel een thuisbrenger, maar wil deze vervangen door een normaal wiel. Nu heb ik nog een stalen velgl met bandenmaat 185/65-14 maar op de achteras heb ik 185/65-15. Als ik bij een lekke achterband de 185/65-14 monteer en er nog mee ga rijden, is dat dan slecht voor het differentieel?
Gr. Ozone.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 13:03 #1365724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed
Goed is het niet, maar voor kortere afstanden en met beperkte snelheid (80-90 km/u) kan het wel. Doorrijden op je lekke band kan ook niet. Thuisbrengers zijn nog kleiner (en hebben ook km-beperking). Zou je grote afstanden en met hoge snelheid gaan rijden dan heb je kans het diff stuk gaat (olie wordt heet).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 20:15 #1365748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat het allemaal wel
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Als je de route-soleil rijdt ben je ook steeds in een bochtje aan het rijden en in elke bocht heb je ook dat het differentieel de afgelegde weg moet compenseren.
Ik zou het kleinste wiel links legen en dan zorgen dat ik voornamelijk links af draaide

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 20:25 #1365749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor gemaakt
Daar issie in principe juist voor gemaakt.
Het kost wel ietsjepietsje meer brandstof, hij krijgt zo iets meer weerstand.
De olie wordt dus wel warmer.
Bij een sper-diff zal het nog een klein beetje meer kosten.
Maar de Volvo achteras is de laatste van zijn soort en kan zonder al te veel
problemen een miljoentje draaien.
Je stabiliteit neemt wel ietsie af, je remweg waarschijnlijk toe.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2012 23:01 #1365757 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee
Nee, niet doen,

Instructie is zo'n geval is om de band aan de voorzijde (die niet lek is) aan de achterkant te plaatsen (aandrijving) en het reservewiel/thuisbrenger aan een niet aangedreven as.

Bij een voorwielaandrijver dus andersom, het bandje van achteren naar voren toe en het reserve wieltje op de onaangedreven as aan de achterkant.

Je verpest je differentieel anders echt.

Gillende/huilendr/ jankende en bonkende differentielen met bij lange na nog geen miljoentje erop..heb het voorbij zien komen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 07:23 #1365768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK. Dan ga ik het risico
OK. Dan ga ik het risico niet nemen. Zolang ik nog geen passend reservewiel heb zal ik bij lekke achterband zoals Gerben voorstelt, dan maar de voorband/achterbandwissel uitvoeren.
Groet,Ozone

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 10:02 #1365777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry hoor...
weet je hoe dat ding aan zijn naam is gekomen? Zelfs als je'm op de rails zou zetten is ie nog constant aan het compenseren. Een diff is een geweldig simpele oplossing voor een complex probleem, maar , zoals al eerder gezegd, er wél voor gemaakt.
Ik zou ook wel eens een grafiek willen zien waar het verschil in temperatuur wordt aangetoond.....Even voor de duidelijkheid, alleen al termokoppels aanbrengen en een logger aansluiten is nog tot daar aan toe, maar dan? 1000 rondjes links en rechtsom op een rotonde en dan een vergelijkbare afstand op de rechte weg?

Je verpest je differentieel anders echt.
Gillende/huilendr/ jankende en bonkende differentielen met bij lange na nog geen miljoentje erop..heb het voorbij zien komen.

Daarin ga ik helemaal met je mee, maar dat ligt voor 99% aan de eigenaar van de auto. Zelfs als je ze bijna helemaal leeg laat lopen krijg je ze wél sneller verslete, maar nog bijna niet kapot. En wie heeft er ooit zijn garagist de opdracht gegeven de speling op te meten en zo nodig te corrigeren? Geintje kost al gauw 1,5uur werk, dus...
Je moet je veel meer zorgen maken over de effecten op het rijgedrag van de auto als je verschillende diameters monteert, op al dan niet enkelzijdig te zachte banden, verschillende bandbreedte li/re, verschillende soorten profiel, 1 winterband tussen je zomerbanden (aan de voorzijde).
Sorry als het wat katterig klinkt, dat is niet de bedoeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 10:19 #1365780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb wel eens
achterste voren op de weggestaan. Meteen (Mercedes) vaste diff.. (zonder teveel olie..)
Bij hogere snelheden rij je vrijwel rechtuit, dus wordt er minimaal gecompenseerd.

Wie wil zich vrijwillig opgeven voor een wetenschappelijk onderbouwde consumenten testje ?
Even  met flink ongelijke wielen achter richting Parijs racen om te kijken waneer er een probleem optreed.
Moet leuk zijn !

Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 10:56 #1365781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuance

Boy Bakhuys schreef : weet je hoe dat ding aan zijn naam is gekomen? Zelfs als je'm op de rails zou zetten is ie nog constant aan het compenseren.

Hij zal altijd compenseren. Maar op rechte stukken zal het verschil in toerental tussen beide wielen klein zijn en weinig warmte geven. Bij een bocht zal het verschil in toerental groter zijn maar dat duurt natuurlijk maar kort, ook dan weinig warmte dus. Heel anders dan wanneer je met een 17" en een 14" wiel 1000km lang 180 km/uur gaat rijden.Bij het ontwerp zal uitgelegd zijn voor normale situaties (kort even wat meer warmteontwikkeling). Wijk je daar vanaf dan zal dat invloed op de levensduur hebben. Waar de grens ligt (als die al aan te geven is) en hoe groot het effect van overschrijden van die grens zal zijn is voor ons niet te voorspellen. Denk dat het bij kortere ritten met beperkte snelheid (100 km/uur?) geen nadelige gevolgen heeft. De beperkingen die men bij thuisbrengers opgeeft zullen ze ook niet voor niets erop geplakt hebben (naast de gevolgen voor wegligging). Maar ik zou het zo kort mogelijk houden. Of wisselen van een band met de juiste maat van niet-aangedreven as naar aangedraven as noodzakelijk is.... ik weet het niet. Zou het zelf denk ik niet doen (staat ook niet in het instructieboekje). Zou op de vluchtstrook langs de snelweg met een lekke LA band niet gaan klooien met de LV band LA te zetten en dan de thuisbrenger LV. Nog een "hear say" anekdote ter afronding: Een klasgenoot van mij op de HTS vertelde vroeger eens dat zijn broertje te lui was om de thuisbrenger van zijn Astra diesel weer om te ruilen voor een goede band. Wel het diff kapot na een paar 1000 km. Reed ook niet heel rustig denk ik, maar onmogelijk is het niet....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 11:27 #1365784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel

henk 940LPT schreef :

Boy Bakhuys schreef : weet je hoe dat ding aan zijn naam is gekomen? Zelfs als je'm op de rails zou zetten is ie nog constant aan het compenseren.

Hij zal altijd compenseren. Maar op rechte stukken zal het verschil in toerental tussen beide wielen klein zijn en weinig warmte geven. Bij een bocht zal het verschil in toerental groter zijn maar dat duurt natuurlijk maar kort, ook dan weinig warmte dus. Heel anders dan wanneer je met een 17" en een 14" wiel 1000km lang 180 km/uur gaat rijden.Bij het ontwerp zal uitgelegd zijn voor normale situaties (kort even wat meer warmteontwikkeling). Wijk je daar vanaf dan zal dat invloed op de levensduur hebben. Waar de grens ligt (als die al aan te geven is) en hoe groot het effect van overschrijden van die grens zal zijn is voor ons niet te voorspellen. Denk dat het bij kortere ritten met beperkte snelheid (100 km/uur?) geen nadelige gevolgen heeft. De beperkingen die men bij thuisbrengers opgeeft zullen ze ook niet voor niets erop geplakt hebben (naast de gevolgen voor wegligging). Maar ik zou het zo kort mogelijk houden. Of wisselen van een band met de juiste maat van niet-aangedreven as naar aangedraven as noodzakelijk is.... ik weet het niet. Zou het zelf denk ik niet doen (staat ook niet in het instructieboekje). Zou op de vluchtstrook langs de snelweg met een lekke LA band niet gaan klooien met de LV band LA te zetten en dan de thuisbrenger LV. Nog een "hear say" anekdote ter afronding: Een klasgenoot van mij op de HTS vertelde vroeger eens dat zijn broertje te lui was om de thuisbrenger van zijn Astra diesel weer om te ruilen voor een goede band. Wel het diff kapot na een paar 1000 km. Reed ook niet heel rustig denk ik, maar onmogelijk is het niet....

Mvg,
Ben

Volvo 945 2.3 LPT Polar Limited Edition (427) '98.
Volvo 964 2.5 24V Prestige Line (412) '95.
Honda Civic 1.3 DSi i V-Tec Hybrid Elegance '09.

Moderators: Jerry Stam