wenig vermogen over met caravan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2012 12:31 #1365002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met een caravan; 1300 kg TEC
Met een caravan; 1300 kg TEC Sprinter 470TK

* 245 b23a: Vmax 105 op benzine. Reed netjes naar de 80 daarna veel last van de wind.
* Megane 1.6 16V lpg: Vmax 105. Reed ook netjes naar de 80 hierna vlakte dit ook af.
* 960 3.0 lpg: Vmax niet uitgeprobeerd. 105 met gemak. optrekken ook vlot te noemen.
*V70 D5; Vmax niet uitgeprobeerd. Verder overtreffende trap van vorige auto's!

Hier een berekening van een 740 2.3i met 1300kg aan de haak:<table style="font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="530"><tbody><tr style="font-size: 10pt;"><td style="font-size: 10pt; font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;"><p style="font-size: 10pt;">De Volvo 740 Estate - 2.3i 8v met een beladen TEC Travelbird 490 GK van 1280 kg met een gewichtsverhouding van 78%, is een goede combinatie met gemiddelde prestaties.<p style="font-size: 10pt;">De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading naar verwachting voldoende maar niet erg royaal, waardoor enige kennis over het rijden met een caravan (en belading!) voor deze combinatie wel aan te bevelen is. Snelheden boven de 90 km/u zijn niet aan te raden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).</td><td style="font-size: 10pt; font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;" width="310" height="250" align="right"></td></tr></tbody></table><p style="font-size: 13px; font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;">U kunt voldoende prestaties verwachten van deze combinatie. U moet behoorlijk veel schakelen en onder ongunstige omstandigehden rijden met hogere toerentallen waardoor het gemak en comfort wellicht wat minder is. Op de vlakke weg kunt u, mits u in de goede versnelling rijdt, met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder de meeste omstandigheden bruikbaar zal zijn. Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.<p style="font-size: 13px; font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;"> <p style="font-size: 13px; font-family: Arial, Geneva, Helvetica, sans-serif;">Na te lezen op: <a href=" www.caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php "> www.caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php

Ben van mening dat wat caravantrekker beschrijft meestal redelijk overeenkomt met de werkelijkheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2012 14:21 #1365244 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Had niet stil gestaan bij de
Had niet stil gestaan bij de gevolgen met een caravan.
Tijdens de rit naar Frankrijk kwam me een goudkleurige 740 met flinke caravan, de volvo volgens kenteken bouwjaar 1985, met een aardig tempo voorbij, ik reed op dat moment 105km/u op de Garmin.
Vandaar de door mij gestelde vraag aan het begin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2012 21:22 #1365270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo

FredSch schreef : Had niet stil gestaan bij de gevolgen met een caravan. Tijdens de rit naar Frankrijk kwam me een goudkleurige 740 met flinke caravan, de volvo volgens kenteken bouwjaar 1985, met een aardig tempo voorbij, ik reed op dat moment 105km/u op de Garmin. Vandaar de door mij gestelde vraag aan het begin.

Turbo zeker   

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2012 13:20 #1365311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luchtweerstand
Bij het optrekken op een vlakke weg vanuit 0 km/h merk je eerst alleen maar hoeveel gewicht er achter hangt. Dat gewicht ga je snelheid geven, dus kinetische energie. Omdat dat kwadratisch met de snelheid gaat, loopt je snelheid steeds langzamer op, maar er is in principe geen eindsnelheid.
Dat je uiteindelijk toch een maximum snelheid bereikt, komt door de lucht- en rolweerstand. Bij 0 km/h is er nog geen luchtweerstand, alleen nog maar rolweerstand. Die loopt evenredig op met de snelheid. Bij het oplopen van de snelheid begint ook de luchtweerstand mee te tellen. Omdat dat kwadratisch gaat (dubbele snelheid is vierdubbele luchtweerstand) is die al snel veel groter dan de rolweerstand.
Luchtweerstand werkt op het frontale oppervlak. Het maakt daarom nogal verschil of je een platte kar of een caravan met hetzelfde gewicht achter je auto hangt. Omdat voor de luchtweerstand ook de vorm van de auto + caravan belangrijk is, is er een correctiefactor, de Cw waarde. Hoe beter de stroomlijn, hoe lager deze waarde. Kan best zijn dat de Volvo met caravan die jouw voorbij stak, een betere stroomlijn had. Of in een lagere versnelling, waardoor de motor meer toeren maakte en daardoor dus meer vermogen leverde.
Je kan dus stellen dat het gewicht nauwelijks invloed heeft op de topsnelheid, alleen motorvermogen en luchtweerstand (stroomlijn). Pas als je een helling tegenkomt, merk je het gewicht weer!
(ik heb trouwens het liefst dat die caravans gewoon tussen de vrachtwagens op de rechterbaan blijven rijden.....)

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2012 20:01 #1365343 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Dank voor de uitleg, de
Dank voor de uitleg, de verhoudng vermogen en luchtweerstand samen met snelheid is nu duidelijk.
Snel rijden is met een caravan ook voor mij niet de bedoeling, alleen als je op de snelweg zit, 3 baans, en diverse vrachtwagens en andere combinaties vinden het nodig, door te wenig vermogen of een andere reden, om onder de 90 km/u te komen dan ga ik er voorbij.
Ik besef dan ook terdege dat ik niet in de 4wheel drive porche of mercedes met caravan zit die me met goed 140 voorbij komt en met knipperend hooglicht probeert duidelijk te maken dat hij er met veel haast voorbij moet.

Groet uit France , Fred

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 18:35 #1365424 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Als je de vrachtwagens...
Als de de vrachtwagens die terug vallen in snelheid, helling op, nog "in kan halen", heb je vermogen genoeg. Lijkt me.
Hard rijden met een caravan/paardentrailer is leuk, in France mag je 130 Km/U.
Je gemiddelde snelheid hoog houden is de kunst.
Als je maar 60/70 Ltr. brandstof bij je hebt, vrouwen die het verrekken om een indipent luier aan te trekken................
Moet je steeds weer die zelfde trage vrachtwaggel inhalen.......

Moderators: Jerry Stam