745 wiel moeren

• Constant Thomkins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 11:03 #1093463 door Constant Thomkins
745 wiel moeren is gemaakt door Constant Thomkins
ik kocht recent via Wytze, hier welbekend, vier mooie 16 inch Auriga velgen.Helaas zonder de bij behorende wiel moeren, lang en aan een kant gesloten.Ik monteerde de velgen derhalve met de standaard moeren, kort en aan twee kanten open.
Vraag aan het forum, is dit qua veligheid verantwoord.Andere vraag"Verandert de belasting van de lagers en de wielophanging hier niet wezenlijk door? Zeer benieuwd naar de mening van U allen .groet!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 12:14 #1362056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belasting
De belasting van lagers en ophanging verandert niet, alleen als je velgen met een andere ETwaarde zou monteren. Auriga velgen hebben dezelfde waarde als de stalen velgen voor de 740.
Met de bouten trek je de velg strak op de naaf, door wrijving tussen naaf  en velg blijven ze goed zitten. Moment moet op 90 Nm, meer is niet nodig. Met een veel hoger moment heb je kans dat je de naaf krom trekt. Waarom heb je bijbehorende moeren niet gebruikt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 12:40 #1362058 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ebay

henk 940LPT schreef : Waarom heb je bijbehorende moeren niet gebruikt?

Niet voorhanden zoals hij aangeeft..
op ebay staan vaker passende wielmoeren, daar heb ik ook een nieuw setje vandaan.. en de dealer kan ze ook nog leveren denk ik. Heb laatst zelfs de afsluitbare wielmoeren nog bij de dealer gehaald :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 12:48 #1362060 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic he??????
EDIT MODERATORInhoud op verzoek van Jelmar verwijderd.END EDIT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 13:47 #1362061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt je oordeel wel snel klaar

Jelmar86 schreef : Ik volg het hele verhaal echt voor geen meter...Komt mij over als een hoop 'interessant' gezwets..

Is dit nou nodig Jelmar? We zitten hier nu eenmaal niet met louter techneuten op het forum.
TS stelt gewoon een vraag, verwoord dat misschien uit onwetendheid een beetje onhandig, maar om iemand dan meteen van gezwets te betichten is onnodig en beledigend.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 14:26 #1362064 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Belasting van lagers verandert omdat je open wielmoeren ipv gesl
Lezen blijkt lastig te zijn.
Niemand die deze uitspraak in direkte vorm heeft gegeven.
In Duitsland weigert een bandenbedrijf wielen te monteren zonder de bijpassende moeren.
De conische hoek van beide moeren lijkt me gelijk.
Waarom, geen idee. Verkoop argument?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2012 15:22 #1362067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmduss
<div class="content">EDIT MODERATOR Inhoud op verzoek van Jelmar verwijderd. END EDIT</div>

• Constant Thomkins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2012 09:04 #1362144 door Constant Thomkins
Beantwoord door Constant Thomkins in topic een bot en onbehoorlijk
een bot en onbehoorlijk antwoord, dit forum onwaardig.De lengte van de moer zou wel degelijk een groot verschil kunnen maken.Ik laat eea dan maar onbeantwoord en voor rekening van HEER Jelmar.
Catch my drift?
groet aan ieder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2012 09:25 #1362145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De lengte
Bij schroefdraad is vooral het aantal windingen dat kracht overbrengt van belang. De windingen nemen de kracht op. De winding meteen aan de kant van de belasting van de verbinding neemt de meeste kracht op, de winding daarachter weer minder etc. De eerste winding vervormt een beetje (elastisch) onde belasting, waardoor ook de winding daarop gaat dragen, etc. Meestal zijn 4-5 windingen voldoende om alle kracht over te brengen. Je kunt in dat geval wel een langere moer (met meer windingen) gebruiken maar dat voegt voor sterkte of veiligheid weinig tot niets toe. Het aantal windingen (of de hoogte van de moer) maakt ook niet uit voor het moment waar je het mee vast zet. En een veel te hoog moment bij montage is eigenlijk de enige manier waarop de de boel (de naaf) kunt beschadigen.Dus, de moeren an sich hebben geen invloeding op (over)belasting van lagers, ophanging etc. Het moment waarmee je ze vast zet is wel van belang (zoals gezegd 85-90 Nm).

• Constant Thomkins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2012 11:47 #1362159 door Constant Thomkins
Beantwoord door Constant Thomkins in topic dank Henk, duidelijk !
dank Henk, duidelijk !

Moderators: Jerry Stam