Lager stuurkolom
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 14:06 #1092165
door Chris Boessenkool
Lager stuurkolom is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi,
Bij de latere series van de 940 is het een bekend probleem, het "knakken" van het stuur tijdens het rijden. Mijn 940 heeft er ook last van, in de zomer meer dan in de winter. Het probleem zit in het bovenste lager van de stuurkolom, hier is dan wat ruimte op gekomen. Bij de mijne begint dit nu knap irritant te worden, vooral omdat ik ook aardig perfectionistisch aangelegd ben... (slecht voor de portemonnee, kan ik jullie niet aanraden)
Dit probleem kan ik op twee manieren oplossen, een nieuw lagerhuis kopen a €90,- of een tweedehandse opscharrelen. Nu bedacht ik mij, als ik een nieuwe koop, koop ik dan niet eentje met hetzelfde zwakke lagertje? Immers, de oudere 940-ers hebben er schijnbaar na ettelijke tonnen nog steeds geen last van...
Als ik een tweedehands setje opscharrel van voor 1996 (probleem met slecht lager ontstaat schijnbaar grofweg na die tijd), is het lagerhuis dan wel hetzelfde/uitwisselbaar? Ik heb een model met airbag, iemand een idee over al dan niet uitwisselbaar?
Wat zouden jullie doen?
Groeten, Chris
Bij de latere series van de 940 is het een bekend probleem, het "knakken" van het stuur tijdens het rijden. Mijn 940 heeft er ook last van, in de zomer meer dan in de winter. Het probleem zit in het bovenste lager van de stuurkolom, hier is dan wat ruimte op gekomen. Bij de mijne begint dit nu knap irritant te worden, vooral omdat ik ook aardig perfectionistisch aangelegd ben... (slecht voor de portemonnee, kan ik jullie niet aanraden)
Dit probleem kan ik op twee manieren oplossen, een nieuw lagerhuis kopen a €90,- of een tweedehandse opscharrelen. Nu bedacht ik mij, als ik een nieuwe koop, koop ik dan niet eentje met hetzelfde zwakke lagertje? Immers, de oudere 940-ers hebben er schijnbaar na ettelijke tonnen nog steeds geen last van...
Als ik een tweedehands setje opscharrel van voor 1996 (probleem met slecht lager ontstaat schijnbaar grofweg na die tijd), is het lagerhuis dan wel hetzelfde/uitwisselbaar? Ik heb een model met airbag, iemand een idee over al dan niet uitwisselbaar?
Wat zouden jullie doen?
Groeten, Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 14:13 #1353866
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wd 40 o.i.d
Chris zelf ook gehad met een 940 sedan van 1996
Zoek ook maar eens op ''knak"
De kapjes achter het stuur weggehaald
Daar achter zit een veer om de stuurstang heen , die lekker ingespoten met wd40 o.i.d en daarma geen knak meer gehoord .
Zoek ook maar eens op ''knak"
De kapjes achter het stuur weggehaald
Daar achter zit een veer om de stuurstang heen , die lekker ingespoten met wd40 o.i.d en daarma geen knak meer gehoord .
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 22:26 #1353938
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic geen veer
Fred, weet zeker dat het t lagertje is. Daarnaast vraag ik me af wat het effect van WD40 op de SRS contactring is. Dat is geen goedkope jongen om te vervangen.
Er is me via PB een lagerhuis van een 1995 940 met airbag aangeboden, iemand een idee of hier het "betere" lager in zit en of deze past op een 940 van modeljaar 1998?
grtz Chris
Er is me via PB een lagerhuis van een 1995 940 met airbag aangeboden, iemand een idee of hier het "betere" lager in zit en of deze past op een 940 van modeljaar 1998?
grtz Chris
01-04-2012 22:46 #1353942
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic ?
voor dit probleem is een info bullentin uitgegeven, en dat is niet alleen het huis dat je nodig hebt.
het knakken van het lager komt juist door de beugel, dus alleen een lagerhuis vervangen is uitstel ipv oplossen.
het knakken van het lager komt juist door de beugel, dus alleen een lagerhuis vervangen is uitstel ipv oplossen.
Volvo C70 2006 226dkm
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 23:25 #1353947
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Tnx!
Bedankt Alexander, daar kan ik wat mee. Die beugel, daarvan is het ook wel goed om te weten of daar met de bouwjaren verschil in zit. Stel dat ik dan een lagerhuis met beugel heb van een ouder bouwjaar. Zou misschien ook wel een oplossing kunnen zijn.
Heeft iemand misschien dat bulletin? Anders kijk ik even of het eventueel via de dealer hier te verkrijgen is.
Gr. Chris
Heeft iemand misschien dat bulletin? Anders kijk ik even of het eventueel via de dealer hier te verkrijgen is.
Gr. Chris
01-04-2012 23:31 #1353948
door Alexander Satter
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic zeker wel
Volvo C70 2006 226dkm
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2012 22:39 #1354073
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Flinke klus
Ondertussen bulletin mogen ontvangen. Volgens mij is het niet de bedoeling om het hier te publiceren, zal het dan ook niet doen.
Is nog een flinke puist werk en de oplossing volgens het bulletin is het vervangen van het lagerhuis en de steun. Hiervoor moet een heleboel los, garagetijd ca 2 werkdagen.
Vandaag bij de dealer geweest en het blijkt dat de steun niet meer leverbaar is (expired). Lagerhuis nog wel leverbaar a €78,- goed te doen dus. Wat verder zoeken leerde dat de onderdeelnummers van steun en lager voor alle bouwjaren 940 met ABS hetzelfde is, idem voor het lager.
Dan vraag ik me af, zijn alle 940ers dan geleverd met de steun die verkeerde voorspanning geeft op het lager? Tot nu toe heb ik alleen mensen met een late 940 met klachten gehoord. Wat zou het verschil kunnen zijn tussen een vroege en een late 940 waardoor dit probleem optreed?
Materiaalfout of een kleine wijziging van de constructie? Indien het laatste dan zouden de onderdeelnummers toch anders moeten zijn?
iemand die ff met me mee kan denken?
grtz Chris
Is nog een flinke puist werk en de oplossing volgens het bulletin is het vervangen van het lagerhuis en de steun. Hiervoor moet een heleboel los, garagetijd ca 2 werkdagen.
Vandaag bij de dealer geweest en het blijkt dat de steun niet meer leverbaar is (expired). Lagerhuis nog wel leverbaar a €78,- goed te doen dus. Wat verder zoeken leerde dat de onderdeelnummers van steun en lager voor alle bouwjaren 940 met ABS hetzelfde is, idem voor het lager.
Dan vraag ik me af, zijn alle 940ers dan geleverd met de steun die verkeerde voorspanning geeft op het lager? Tot nu toe heb ik alleen mensen met een late 940 met klachten gehoord. Wat zou het verschil kunnen zijn tussen een vroege en een late 940 waardoor dit probleem optreed?
Materiaalfout of een kleine wijziging van de constructie? Indien het laatste dan zouden de onderdeelnummers toch anders moeten zijn?
iemand die ff met me mee kan denken?
grtz Chris
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-04-2012 23:04 #1354079
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Waarom niet publiceren?
Daar begrijp ik niets van.
.
.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2012 23:21 #1354089
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap niet
dat een steun lagergekraak kan veroorzaken. Wel heb ik gezien dat de steun los kan gaan zitten van het lagerhuis.
Ook kan ik me voorstellen dat het vet van een lager kan verdrogen.
Verder kunnen de kruiskoppellingen verderop ook gaan kraken door "droog' vet.
Meer smaken zijn er niet, volgens mij.
Misschien dat de publicatie verhelderend kan zijn?
Mvg, Rolf
Ook kan ik me voorstellen dat het vet van een lager kan verdrogen.
Verder kunnen de kruiskoppellingen verderop ook gaan kraken door "droog' vet.
Meer smaken zijn er niet, volgens mij.
Misschien dat de publicatie verhelderend kan zijn?
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2012 23:59 #1354098
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden
In mijn editie van vadis staan niet zo veel servicebulletins, maar deze toevallig wel.
Stuurkolom, herstelmaatregel tegen klikkend geluid
940-6-64-0003
Ter informatie:
Door spanning die is ontstaan bij het vastmaken van het stuurkolomlagerhuis aan de beugel, kan er een klikkend geluid optreden dat afkomstig is van het bovenste stuuraslager.
De volgende beschrijving van de methode voor het monteren van een nieuwe beugel en de aangepaste bevestiging van een nieuw lagerhuis is van toepassing op alle 940's die zijn uitgerust met het SRS-systeem.
(VADIS, sectie 6, bulletins)
Klik <a href="/node/43699" target="_blank">hier</a> voor de beschrijving (leden-only vanwege copyright op vadis)
Overigens heb ik hem <a href=" b230fk.de/?p=1236 " target="_blank">hier ook nog gevonden in het Duits (voor de niet-betalende leden )
Is best wel een beetje werk, zo'n stuurasbeugel vervangen.
Stuurkolom, herstelmaatregel tegen klikkend geluid
940-6-64-0003
Ter informatie:
Door spanning die is ontstaan bij het vastmaken van het stuurkolomlagerhuis aan de beugel, kan er een klikkend geluid optreden dat afkomstig is van het bovenste stuuraslager.
De volgende beschrijving van de methode voor het monteren van een nieuwe beugel en de aangepaste bevestiging van een nieuw lagerhuis is van toepassing op alle 940's die zijn uitgerust met het SRS-systeem.
(VADIS, sectie 6, bulletins)
Klik <a href="/node/43699" target="_blank">hier</a> voor de beschrijving (leden-only vanwege copyright op vadis)
Overigens heb ik hem <a href=" b230fk.de/?p=1236 " target="_blank">hier ook nog gevonden in het Duits (voor de niet-betalende leden )
Is best wel een beetje werk, zo'n stuurasbeugel vervangen.
Moderators: Jerry Stam